back to top
2025. április 18. 07:29
KezdőlapFormula 1Ítéletkáosz Bahreinben: egy kizárás, egy visszavont büntetés és egy megúszás a futam...

Ítéletkáosz Bahreinben: egy kizárás, egy visszavont büntetés és egy megúszás a futam után

-

George Russellt nem szankcionálták a Bahreini Nagydíj sportfelügyelői a véletlenül kinyitott DRS miatt, Nico Hülkenberg kizárás sorsára jutott, Carlos Sainzra pedig előbb kiróttak egy büntetést a következő futamra, majd visszavonták azt…

A versenyt második helyen befejező Russellt amiatt idézték be, mert a 10-es és a 11-es kanyar között véletlenül kinyitotta a légellenállás-csökkentést adó DRS-t. Bár az adott szakaszon valóban volt kijelölt DRS-zóna, azt a versenyen csak akkor engedélyezett használni, ha a versenyző egy másodperces közelségben van az előtte haladó autó mögött. Az FIA egy külső partnere által üzemeltetett automatikus érzékelési rendszer azonban meghibásodott Russell autóján, ami így nem rögzítette a Mercedes pozícióját a pályán, így azt sem tudta jelezni, mikor engedélyezett a DRS használata.

Mint az FIA dokumentumából kiderült, a probléma különálló volt a Mercedes brake-by-wire rendszerének meghibásodásától, amivel Russell szintén küszködött. Emiatt kérte a csapat a kormányon lévő tartalékgomb használatára, amivel folytathatták a rádiókommunikációt, ám ez a gomb egyúttal a DRS manuális felnyitására is szolgált – ami a másik meghibásodó rendszer miatt szintén működésbe lépett. Igaza volt tehát Russellnek, amikor úgy nyilatkozott, a rádió gombjának megnyomása nyitotta fel a DRS-ét.

Az FIA megállapította, hogy a Mercedes 37 métert tett meg a szabálytalanul felnyitott DRS-sel, ami által 0,02 másodpercnyi időt nyert, ám Russell a következő kanyarban jogtalan előnyének visszaadása érdekében szándékosan lassabban fordult be, ezzel 0,28 másodpercet adott el, miközben Lando Norris üldözte.

A felügyelők megállapították, hogy nem történt előnyszerzés, így nem róttak ki büntetést sem Russellre, sem a csapatra, megtarthatják a 2. helyet.

Történt viszont egy utólagos kizárás is: Nico Hülkenberg a 15. helyen ért célba a Sauberrel, vagyis a pontszerző helyeken kívül, ám a technikai ellenőrzés során kiderült, hogy kopólemeze a megengedettnél jobban elhasználódott, aminek így kizárás lett az eredménye – hasonlóan ahhoz, ahogy az Lewis Hamiltonnal is történt Sanghajban. A német persze érdemben nem veszített ezzel semmit, mint ahogy a mögötte befutók sem a pozíciónyeréssel – kicsi az esélye, hogy a szezon végén éppen ezen a pont nélküli helyezések döntetének majd a bajnokságban elfoglalt végleges pozíciókról.

A legbizarrabb döntések viszont Carlos Sainz körül születtek a leintés után: a felügyelők először 3 rajthelyes hátrasorolást róttak ki rá a következő futamra, a Szaúd-arábiai Nagydíjra, mivel kiesése miatt nem töltötte le az Andrea Kimi Antonelli leszorításáért a verseny alatt kapott 10 másodperces időbüntetést. Itt viszont egyszerűen figyelmetlenek voltak a döntéshozók, Sainz ugyanis a 44. körben kihajtott a bokszba és letöltötte a büntetést, majd egy körrel később visszatért, hogy feladja a futamot az autója oldalszekrényén keletkezett sérülés miatt, amit a Yuki Tsunodával történt ütközése során szerzett.

A felügyelők, miután felismerték hibájukat, újabb közleményben tudatták, hogy visszavonják a Dzsiddára Sainzra kiszabott rajtbüntetést a vele járó két büntetőponttal együtt.

Ez egyébként nem az első súlyos hiba a felügyelők részéről a szahíri hétvégén, az időmérőn Hülkenberg egy érvénytelen köréről értesítettek túl későn, amivel a rajtsorrendet is befolyásolhatták.

További utólagos büntetéseket is bejelentettek: Jack Doohan sorozatos pályaelhagyásokért 5 másodperces, Liam Lawson pedig a Lance Stroll-lal, valamint Hülkenberggel okozott ütközésekért 5 és 10 másodperces időhozzáadást kaptak, de ők sem pontszerző helyen értek célba.

Leclerc örül, hogy a csapat lebeszélte az ötletéről, Hamiltont még a Mercedes szelleme kísérti