back to top
2025. április 21. 01:50
KezdőlapFormula 1Az egyenes közepén lelassuló autók: napokon belül eldőlhet, mennyire fogjuk élvezni a...

Az egyenes közepén lelassuló autók: napokon belül eldőlhet, mennyire fogjuk élvezni a 2026-os F1-et

-

Fontos szavazás előtt állnak a Forma–1 motorgyártói, miután továbbra sem szűnik az aggodalom, mely szerint a 2026-os szabályokkal való mellélövés miatt az autók nem lesznek képesek padlógázzal haladni a hosszabb egyenesekben.

Az ügy, miszerint egyes gyártók szeretnék megváltoztatni a belső égésű motor és az elektromos hajtás szerepének arányát a jövő évi hajtásláncokra vonatkozó szabályokban, már korábban napvilágot látott, mi is beszámoltunk róla. A jelenlegi szabályozás szerint az új motorok által leadott teljesítményben 55%-ban előbbi, 45%-ban utóbbi veszi majd ki a részét, ám már tavaly is lehetett hallani aggodalmakat azzal kapcsolatban, hogy ez túl ambiciózus terv.

A feltételezések szerint ilyen arány mellett az autók nem fognak tudni annyi elektromos töltöttséget visszanyerni a fékezési energiából, hogy a naptár hosszabb egyeneseiben, például Monzában és Bakuban az végig használható legyen, s esetenként bizarr és veszélyes helyzeteket teremthet az autók között emiatt kialakuló jelentős sebességkülönbség. Az autósport csúcssorozatának – és a hibrid hajtás promóciójának – pedig egyáltalán nem mutatna jól, ha az autók az egyenesben sem tudnának padlógázzal haladni.

Mint azt a The Race írja, az FIA már érvényesített néhány módosítást, amelyek az ilyen jeleneteket hivatottak megakadályozni, így az első tervekkel ellentétben előírták, hogy az autóknak fokozatosan kell felhasználniuk az elektromos rásegítést, nem égethetik azt el minél gyorsabban a kigyorsításoknál – ami pedig köridő szempontjából a leghatékonyabb lenne, még az egyesen vége előtti visszalassulással is. Ez viszont újabb kérdést vetett fel, miszerint emiatt az autók gyorsulása eshet vissza jelentősen.

A jövő évi öt motorgyártó, a Mercedes, a Ferrari, a Honda, az Audi és a Red Bull Powertrains között akadnak, akik a problémák elkerülése érdekében csökkenteni szeretnék az elektromos hajtás súlyát a belső égésű motor javára a 2026-os hajtásláncokban, a tervezett nagyjából egyenlő eloszlás helyett 64:36-os arányra. Ez azáltal valósulna meg, ha az akkumulátorok teljesítményét 350 kW-ról 200 kW-ra csökkentenék – az előterjesztés szerint csak a versenyekre, az időmérőkön maradna az eredeti eloszlás. Az utoljára idén használt hajtásláncokban még 85:15 ez az arány a belső égésű motor javára.

„Látni sem akarom” – Hamilton szerint a kemény sportolók nem használják az F1 új fejlesztését

Az F1 Bizottság jövő heti ülésének fő témája lesz a motorszabály ilyen irányban történő megváltoztatása, ám az öt gyártóból négynek is meg kell szavaznia azt, hogy érvénybe lépjen.

Az első alkalommal saját hajtásláncot fejlesztő Red Bull nevében határozottan a változtatás mellett áll ki Christian Horner.

„Mindenképpen el akarjuk kerülni azt a helyzetet, hogy a versenyzőknek el kelljen venniük a lábukat a gázról az egyenes közepén. Ez őket is frusztrálná, és a versenyzés látványának sem tenne jót. Az FIA rendelkezik minden szükséges információval, és nyilvánvalóan túl késő lesz, ha a jövő év kezdetéig várunk ezzel. Még mindig van nyolc hónapunk, hogy rendbe rakjuk a dolgokat. Az FIA nyilvánvalóan talált valamit, ami aggodalmat kelt a köreikben, de még rengeteg időnk van, hogy megoldjuk” – kongatta meg egyelőre óvatosan a vészharangokat a Red Bull csapatfőnöke.

A Mercedes viszont továbbra is hajthatatlan, aminek hátterében a sejtések szerint az áll, hogy 2014-hez hasonlóan ezúttal is ők állnak a legjobban az új motorformula fejlesztésével, s nem áll szándékukban lemondani erről az előnyükről. Wolff szerint egyébként ha a téli teszteken kiderülne, hogy tényleg baj van, még akkor sem lenne késő cselekedni, most azonban ezt nem látja megalapozottnak.

„Szerintem tartanunk kellene magunkat a motorokkal kapcsolatos legutóbbi találkozó eredményéhez, és várjuk ki, hogyan alakulnak a dolgok jövőre ahelyett, hogy most megpróbálnánk megjósolni. A motorgyártók múlt pénteken Bahreinben egyértelműen kimondták, hogy várjunk, és 12 hónap múlva majd meglátjuk, kell-e tennünk valamit. Ha bármi probléma adódna, nagyon gyorsan tudnánk reagálni. De már megint a játszadozás megy találgatások és vélemények lobogtatásával, hiszen semmilyen adat nem támasztja alá ezeket az aggodalmakat. Valakinek egyszerűen más a véleménye. Már megint” – utalt utolsó megjegyzésével alighanem Hornerre, akivel számos fronton szembehelyezkedtek már egymással az elmúlt évtized során.

Alonso szerint elfogyott a tudomány az Aston Martinnál, de Newey segítségéért hiába rimánkodik