back to top
2025. június 06. 21:15
KezdőlapFormula 1Egy rangsor, amiben az Aston Martin az élre állhat Stroll rejtélyes sérülése...

Egy rangsor, amiben az Aston Martin az élre állhat Stroll rejtélyes sérülése miatt

-

Az F1 csapatai közül 2016 óta az Aston Martinnak (és jogelődeinek) volt a legtöbb alkalommal szüksége a tartalékversenyzője átmeneti bevetésére, és lehet, hogy Lance Stroll rejtélyes kézsérülése miatt a következő helyszínen megint erre kényszerülnek.

Strollról az időmérő után derült ki, hogy nem tud rajthoz állni a Spanyol Nagydíjon. Ennek eredete a hivatalos kommunikáció szerint az a csuklósérülés, amit még 2023-ban szerzett, de többen arról pletykálnak, hogy a Q2-ben búcsúzó kanadai dühében beleverte az öklét valamibe.

Ha emiatt nem tud elindulni a jövő heti, június 13-15. közötti Kanadai Nagydíjon, Felipe Drugovich és Stoffel Vandoorne a legesélyesebb a pótlására, ugyanakkor mindkettejük esetében bonyolítja a helyzetet, hogy az előzetes tervek alapján részt vesznek a pont akkor rendezett Le Mans-i 24 órás viadalon. Noha F1-es versenytapasztalata utóbbinak van még évekkel ezelőttről, valószínűbbnek látszik, hogy az évek óta a kispadon a lehetőségre váró korábbi F2-es bajnok Drugovich helyettesítené Strollt.

2016 óta az esetek (3) és a nagydíjak számát (5) tekintve is holtversenyben az Aston Martin (illetve jogelődje, a Racing Point) állt a rangsor élén abból a szempontból, hogy hányszor kellett a tartalékpilótájához nyúlnia valamelyik versenyzője átmeneti helyettesítésére, Stroll kanadai távollétével mindkettőben egyedül találhatja magát az élen. Fontos kitétel ebben a listában az átmeneti helyettesítés, vagyis nem azokat a példákat vesszük elő, amikor kirúgtak/lefokoztak egy versenyzőt.

Egy versenyző hálás a Verstappen-Russell ütközésben kapott figyelemért

Azért 2016-ot választottuk támpontnak, mert a jelenlegi F1-es mezőny istállói közül azóta létezik az összes, a Haas akkor csatlakozott. Ennek ellenére pont az amerikai csapat az, amelyik az esetek számában holtversenyben áll az Aston Martinnal: 2020-ban Romain Grosjean balesete után két hétvégén Pietro Fittipaldit kellett indítaniuk, tavaly pedig két külön alkalommal Oliver Bearmant (Kevin Magnussen egyszer lebetegedett, egyszer pedig eltiltották). A futamok számát tekintve eddig a Red Bull kisebbik csapata állt holtversenyben az Aston Martinnal, de az csak egyetlen esetet jelentett, ami hosszabbra, 5 nagydíjra nyúlt 2023-ban Daniel Ricciardo kéztörése és Liam Lawson beugrása idején.

Ami az Astont és a jogelődeit illeti, a 3 esetük közül kettő 2020-ban, egy 2022-ben volt, mindegyiket koronavírusos fertőzés okozta, egyszer pont Strollt kellett helyettesítenie Nico Hülkenbergnek. A többi F1-es csapat az elmúlt közel tíz évben ennyi esetben kényszerült a tartalékversenyzője alkalmi bevetésére:

McLaren: 2 (2016 – Fernando Alonso előszezoni balesete miatt Stoffel Vandoorne vezethetett Bahreinben, 2017 – Fernando Alonso Indy 500-on való részvétele miatt Jenson Button vezethetett Monacóban)

Sauber (korábban Alfa Romeo): 2 (2017 – Pascal Wehrlein előszezoni balesete és az ebből fakadó gyenge erőnléte miatt Antonio Giovinazzi vezethetett Ausztráliában és Kínában, 2021 – Kimi Räikkönen koronavírusos fertőzése miatt Robert Kubica vezethetett Hollandiában és Monzában)

Williams: 2 (2020 – George Russell átmeneti mercedeses beugrása miatt Jack Aitken vezethetett Bahreinben, 2022 – Alexander Albon vakbélműtétje miatt Nyck de Vries vezethetett Monzában)

Ferrari: 1 (2024 – Carlos Sainz vakbélműtétje miatt Oliver Bearman vezethetett Szaúd-Arábiában)

Mercedes: 1 (2020 – Lewis Hamilton koronavírusos fertőzése miatt George Russell vezethetett Bahreinben)

Ebben az időszakban, tehát 2016 óta az Alpine/Renault, illetve a Red Bull egyszer sem indította a tartalékpilótáját beugró jelleggel (amennyiben Franco Colapintót végleges 2025-ös megoldásnak tekintjük), de idén eddig pont ők voltak azok, akik már cseréltek versenyzőt. Az Alpine-nál 2013-ban volt ilyen utoljára, még amikor Lotus néven futottak, a Red Bullnál viszont még sohasem történt ilyen, bár jól tudjuk, hogy az év közbeni csereberéléstől pont ők nem riadnak vissza. Mindazonáltal ha Max Verstappen begyűjt még egy büntetőpontot ebben a hónapban, a következő két nagydíjon, náluk is aktuális lesz a téma, mert ez a verzió a négyszeres világbajnok eltiltását jelentené egy futamról.

Hamilton „a legnagyobb versenyző a statisztikák nélkül is”: emberi gesztusát dicsérték a flegmasága után