Még csak nemrég kezdődött el az évtizedek óta első szezon, amelyben a McLaren uralkodik, de a csapat máris története legjobb eredményességi sorozatainak közelében jár. Eközben Max Verstappen Red Bull-os mélypontjához került közel, míg Yuki Tsunoda élre ugrott Japánban. A Spanyol Nagydíj statisztikai érdekességei.
Továbbra is lenyűgöző, hogy Oscar Piastri a nyúlfarknyi F1-es „dominanciája” alatt máris micsoda mclarenes ősrekordokat vett támadás alá: már közel járt ahhoz, hogy legyen zsinórban négy győzelme, ami eddig csak Ayrton Sennának sikerült, most pedig dobogóra állt az egymást követő nyolcadik futamán is, ez pedig szintén olyasmi, ami rajta kívül csak két pilótának sikerült eddig a csapat életében.
Senna az 1988-as Mexikói Nagydíj és Belga Nagydíj között, a McLaren legdominánsabb szezonjában szintén nyolc dobogót szerzett egyhuzamban. A rekorder pedig Lewis Hamilton, aki egészen szürreális módon F1-es karrierjét kezdte rögtön kilenc egymásutáni dobogóval a 2007-es Ausztrál Nagydíj és Brit Nagydíj között. Az azóta a sport legsikeresebb alakjává vált újonc sorozatát előtte és azóta sem tudta senki replikálni a McLarennél, de Piastrinak most lehetősége nyílik rá. Az, hogy az ausztrál egy harmadszezonnyi remeklés alatt képes a csapat történetének legnagyobb sorozatai közelébe kerülni, leginkább annak a jele, hogy a McLaren nem volt az élmezőny tagja azóta, hogy az előző évtizedben beköszöntött az F1-ben a megbízhatóság aranykora.
A 2000-es években már egyáltalán nem ritkák a hosszú dobogós sorozatok, azóta 14 alkalommal volt már valakinek jobb sorozata (legalább 9-es), mint most Piastrinak, a 90-es években pedig összesen háromszor. A dobogós széria mindenkori rekordjának tehát azért még nem kell tartania Piastri menetelésétől, hiszen azt Michael Schumacher őrzi 19-cel 2001-2002-ből.
Piastri végre elárulta, miért nem szokott rendesen örülni a győzelmeinek
Egy másik tartóssági mutatóban azonban az ausztrál már ott van a mindenkori élmezőnyben: mivel a 2023-as USA Nagydíj óta nem esett ki futamról, már zsinórban 37 célba érkezésnél jár, amivel a harmadik az örökranglistán Hamilton (48) és Max Verstappen (43) mögött.
Piastri barcelonai sikerével megszerezte Ausztrália 50. futamgyőzelmét az F1-ben. Az ország ezzel a 7. helyen áll a nemzetek rangsorában, és mivel az 57-tel rendelkező finneknél nincs kilátásban a szám gyarapítása, már idén veszélybe kerülhet a pozíciójuk.
És még egy kis Piastri és tartósság: már az ötödik futam óta ő vezeti a bajnoki tabellát, ennél hosszabb sorozata pedig már az ausztrálok legutóbbi világbajnokának, Alan Jonesnak sem volt. Honfitársai közül így már csak Jack Brabham áll előtte, aki 1959-es bajnoki szezonjában végig, vagyis kilenc futamon át őrizte a bajnokság első helyét.
Eközben a McLaren is belépett fennállása második leghosszabb bajnoki vezetésének időszakába azzal, hogy a tavalyi Azerbajdzsáni Nagydíjtól kezdődően már 17 verseny óta letaszíthatatlanok a konstruktőri tabella éléről – és hatalmas pontelőnyük ismeretében még egy jó darabig azok is maradnak. A rekordjuk viszont egy 39 futamon át tartó megszakítás nélküli vezetés 1989 és 1991 között, amit csak jövőre tudnának megdönteni.
Ha viszont az eddigihez hasonló ütemben növeli pontelőnyét a folytatásban is, a McLaren akár a valaha volt legkorábbi konstruktőri győzelmek egyikét is arathatja idén – egyelőre ugyanis nincs egy egyértelmű második helyezett csapat, aki tartaná magát mögöttük. 1988-ban a McLaren és 2004-ben a Ferrari öt futammal a szezon vége előtt lett bajnok, 2023-ban a Red Bull pedig hattal a vége előtt. A pontrendszer miatt csak az utóbbival lehet beszédes összehasonlítást végezni, azzal pedig nagy a hasonlóság: két éve a Red Bull kilenc futamot követően 199 ponttal vezetett a tabellán, most a McLaren 197-tel.
Barcelonai csúcs- és mélypontok
A McLaren még az évtizedes visszaesését figyelembe véve is régen mutatott olyan erős formát Barcelonában, mint most: 2011 óta először szerzett kettős dobogót, 2005 óta először győzött, 2000 óta először szerzett kettős győzelmet és 1998 óta először sajátította ki az első rajtsort ezen a pályán a csapat.
A Ferrarinak sem volt ez a pálya erős vadászmezeje már hosszú ideje, 2017-ből volt való a legutóbbi dobogójuk, mielőtt Charles Leclerc most a harmadik helyen végzett. A Mercedes ellenben 2016 óta először, a Red Bull pedig 2015 óta először maradt le a barcelonai pódiumról.
Egy rangsor, amiben az Aston Martin az élre állhat Stroll rejtélyes sérülése miatt
Verstappen ugyan az 5. helyen ért célba, büntetése révén viszont csak 10.-ként értékelték, ami az egyik legrosszabb eredménye a Red Bull színeiben: korábban csak a 2017-es Olasz Nagydíjon lett 10., egyetlen ennél rosszabb helyezését a célban pedig a 2016-os Belga Nagydíjon jegyezte, ahol 11. lett, miután a rajtnál emlékezetes módon összeakadt a Ferrarikkal.
A Red Bull így egyetlen pontot szerzett, és nem volt ilyen rossz futama a 2022-es szezonnyitó óta, ahol egyik autója sem jutott el a célig.
A holland azért néhány kört ezen a versenyen is eltöltött az élen, így ez lett a 100. F1-es versenye (a 218-ból), amelyen haladt az első helyen. Hamilton, Schumacher és Vettel után ő a negyedik pilóta, aki eljutott eddig a mennyiségig.
Nico Hülkenberg 5. helyezése régen tapasztalt csúcspont neki és csapatának is: a Sauber (akkor még Alfa Romeo néven) a 2022-es Emilia-romagnai Nagydíjon ért célba utoljára ilyen előkelő helyen Valtteri Bottasszal, Hülkenberg pedig közel hat éve, a 2019-es Olasz Nagydíjon volt utoljára ötödik – noha azóta három szinte teljes szezont kihagyott.
Carlos Sainznak nagy hazai sorozata szakadt meg: előző tíz Spanyol Nagydíja mindegyikén a legjobb tíz között ért célba négy különböző csapattal, idén viszont a Williamsnél véget ért barcelonai pontszerző szériája, hiszen csak a 14. lett.
Őrségváltás Japánban
Yuki Tsunoda az időmérős utolsó helye és a vasárnapi látványtalan 13. helye mellett azért felírta magát egy nemzeti rekordlista élére: ez volt karrierje 96. F1-es futama, amivel a legtapasztaltabb japán pilótává lépett elő, megelőzve Ukyo Katayamát. A legsikeresebb japánnak viszont egyelőre nem mondhatja magát, hiszen a 4. hely a legjobb eredménye, miközben három honfitársa, Aguri Suzuki, Takuma Sato és Kamui Kobayashi egy-egy 3. helyet is szállítottak. Tsunoda eredményességében az sem mutat jól, hogy olyan autóban ül, amellyel a csapattársa, Verstappen képes volt futamot is nyerni. Ő mindössze a második japán, aki futamgyőztes autót kapott az F1-ben – az elsőnek, Satoru Nakajimának az 1987-es Lotus-Hondában Ayrton Senna mellett szintén nem termett sok babér, de azért többször is be tudta hozni az autót a 4-6. hely között.