back to top
2025. június 10. 05:32
KezdőlapFormula 1Max Verstappen önpusztító énje miatt juthat az eltiltás sorsára

Max Verstappen önpusztító énje miatt juthat az eltiltás sorsára

-

Azzal, hogy a Spanyol Nagydíjon szándékosan nekiment George Russellnek, Max Verstappen vészesen közel került az egyfutamos eltiltáshoz. Azt megnézve pedig, hogy a jelenlegi 11 büntetőpontját milyen esetekkel gyűjtötte össze, igencsak hangsúlyosan látszik, hogy a négyszeres világbajnoknak min kellene változtatnia ahhoz, hogy a lehető legnagyobb esélyt adja magának az eltiltás elkerülésére.

Két verseny hiba nélkül, további kilenc minimális mozgástérrel. A 12., egyfutamos eltiltást érő büntetőpont begyűjtésétől egyetlen pontra kerülő Max Verstappen nagyon észnél kell legyen a folytatásban, ha nem akar kihagyni egy versenyt az idén. Persze ezt könnyebb mondani, mint megtenni, és lehet, hogy még ez sem lesz elég, hiszen adódhatnak olyan helyzetek, amelyekben az adott pilóta minden igyekezete ellenére olyasmit követ el, amiért büntetőpont jár.

Verstappen is került ilyen helyzetbe az elmúlt egy év során, mialatt összegyűjtötte a jelenlegi 11 büntetőpontját. Ugyanakkor három olyan esetért is büntették, amelyben túllépte a határt, és egy valami mindhárom esetben közös volt. Nézzük!

Ausztria – 2 büntetőpont üközés okozásáért

Amikor a tavalyi Osztrák Nagydíjon Lando Norris harmadszor próbálta meg átvenni Verstappentől a vezetést a 3-as kanyarban, a holland a pálya széle felé terelte őt, Norris pedig ahelyett, hogy rátette volna az autója bal oldali kerekeit a rázókőre, egyenesen tartotta a kormányt, aminek ütközés és mindkét pilóta esetében defekt lett a vége. George Russell pedig köszönte szépen, és megnyerte a versenyt.

Nyilván soha nem tudjuk meg, hogy másként alakult volna-e Verstappen és Norris csatája, ha előbbi nem növekvő frusztráltsággal kényszerült volna védekezésre, de tény, hogy a holland mérgessé vált amiatt, mert úgy vélte, a McLaren pilótája csak azért tudott támadási pozícióba kerülni, mert a Red Bull elrontotta az utolsó kiállását, amelynél 4 másodpercet veszített. Emellett azt is gondolta, hogy a csapat szükségtelenül hosszúra nyújtotta a középső etapját, ami miatt jelentős mértékű gumikopás lépett fel az autóján, ezzel pedig szintén időt veszített. Sőt, már az első etap kapcsán arra panaszkodott, hogy túl sokáig tartották kint, és a forgalom hátráltatta.

Visszatért a gyilkos Verstappen, vagy igazából soha nem is ment el?

Persze a Red Bull nem véletlenül döntött az elnyújtott etapok mellett, hiszen egyrészt így akartak minél jobb gumikat biztosítani Verstappennek a kulcsfontosságú utolsó szakaszra, másrészt maximalizálni akarták annak az esélyét, hogy egy esetleges rendes vagy virtuális biztonsági autós fázis esetén világbajnokuk rövidebb idő alatt letudhassa a kiállást. Verstappen azonban az autóban ülve nem látta a tágabb képet – amivel semmi probléma nincs, hiszen bármennyire is lássa át jól a versenyeket, a csapatnak mindig több információja lesz –, a rendelkezésére álló információkból pedig arra a következtetésre jutott, hogy nem jól menedzselték a futamát, és dühös lett.

Mexikó – 2 büntetőpont másik autó leszorításáért

Mexikóba úgy érkezett meg a mezőny, hogy Norris és Verstappen az azt megelőző versenyen, Austinban többször is összecsapott, majd a McLaren pilótája kapott büntetést. Egy futammal később pedig a két rivális ismét egymásnak feszült. És akárcsak Ausztriában, a holland itt is láthatóan és érezhetően dühbe gurult. Már a Norris elleni csata előtt mérgesen rádiózott, miután Carlos Sainz körökön át arra késztette, hogy a védekezésre fordítva felhasználja az akkumulátorában tárolt energiát, majd amikor ez megtörtént, a Ferrari elviharzott mellette a célegyenesben. „Hogyan kellene ilyen akkumulátorral védekeznem?” – forrongott ezután Verstappen.

Egy körrel később pedig érkezett Norris és a 4-es kanyarban kívülről megpróbált elmenni a Red Bull mellett, majd lement a pályáról és Verstappen elé tért vissza, azaz nem adta vissza a helyet, mivel úgy vélte, már előrébb volt, amikor Verstappen egyszerűen leszorította őt. Erre válaszul a holland ismét begőzölt és a 7-es kanyarban meg sem próbált elfordulni, helyette bevetődött Norris mellé és lezavarta a bukótérbe a McLarent. Végül ezért kapta a két büntetőpontot.

Verstappen: Hah, ez a 20 másodperc azért elég sok!

Öt védhető pont, majd jött az idei Spanyol Nagydíj

A mexikói büntetést követően Verstappen egy-egy pontot kapott az interlagosi sprinten (biztonsági autós szabály megszegése) és a katari időmérőn (szükségtelenül lassú haladás), de ezek egyikében sem játszott szerepet a frusztráltság, noha utóbbi eset után annyira kiakadt az állítása szerint őt a felügyelőknél minden eszközzel besározni igyekvő George Russellre, hogy közölte a brittel: másnap beleteszi őt a falba. Erre végül nem került sor, de a Verstappen „minden tiszteletét” elveszítő Russell a Barcelonában történtek alapján azóta is igencsak a négyszeres világbajnok bögyében van.

Verstappen az évet Abu-Dzabiban ezután újabb két, ütközés okozásáért kiosztott büntetőponttal zárta, amikor a rajt után bevetődött Oscar Piastri mellé és eltalálta az ausztrált, itt viszont egyszerűen csak tőle szokatlan módon rosszul mérte fel a helyzetet.

Az idén Barcelonában, a következő büntetőpontok begyűjtésekor azonban ismét visszatért a düh és frusztráció. Már az sem tetszett Verstappennek, amikor az utolsó, biztonsági autós fázis alatti kiállásakor kemény gumikat kapott, mert más keverékből nem állt rendelkezésére új szett, majd tovább mérgelte, hogy az újraindításnál bemutatott megcsúszását követően Charles Leclerc érzése szerint ráhúzta a kormányt a célegyenesben. Ám nem sokkal azután, hogy kiroftyogta magát a rádióban, mondván Leclerc-nek vissza kellene adnia a pozíciót, versenymérnöke George Russell elengedésére kérte.

Ez volt az utolsó csepp a pohárban, mivel Verstappen úgy érezte (és igaza volt, hiszen mint az később kiderült, a felügyelők is így látták), hogy Russell leszorította őt az első kanyarban, és így jogosan vágott át a bukótéren, majd állt vissza a Mercedes elé. A négyszeres világbajnok a vélt dupla igazságtalanság (ami inkább szimpla, hiszen a Leclerc elleni esetben egyiküket sem találták vétkesnek) hatására pedig elvesztette az önuralmát és nekiment a britnek, amiért súlyos árat fizethet.

Egyetlen ember megakadályozhatta volna, hogy Verstappen agya elboruljon Barcelonában?

A 10 másodperces időbüntetés által elvett 9 pont lehet, hogy nem oszt, nem szoroz majd a szezon végén, miként lehet, hogy annak sem lesz szerepe, ha eltiltás miatt Verstappen kénytelen lesz kihagyni egy versenyt, de ha ezen fog múlni a világbajnoki címe, akkor még inkább bánhatja majd, hogy nem őrzte meg a hidegvérét.

Azzal pedig lehet, hogy nem ártana kezdenie valamit, hogy ne halmozza a büntetőpontokat a frusztrációjából fakadó esetekkel, hiszen a jelenlegi 11 pontjából 7 pontot ilyen helyzetben szedett össze. Nyilván nehéz elfogani, amikor az emberrel külső tényezők babrálnak ki, de ha engedi, hogy úrrá legyen rajta a frusztráltság, azzal csak ront a helyzeten.

Ha azt nézzük, hogy az elkövetkező két versenyhétvégén Verstappen nem kaphat egyetlen büntetőpontot sem, míg az ezeket követő 9 futamon maximum kettőt gyűjthet be (az Osztrák Nagydíj után egy, október végén pedig további két büntetőpontja évül el), nagyon fontos lehet majd önuralmat gyakorolnia bizonyos helyzetekben, mert ennyi verseny alatt bőven kerülhet majd olyan szituációba, amelyben felülkerekedhetnek rajta az érzelmei.

Melyik a gyorsabb, egy F1-es Red Bull vagy egy focista? Le kellett tesztelni, mert nem egyértelmű