Egyetlen héttel a Le Mans-i 24 órás verseny után máris egy másikat rendeznek a világ leghíresebb egynapos viadaljai közül, a Zöld Pokol pedig idén is igazolja, hogy miért számít évről évre a legabszurdabb események melegágyának az autósportban.
Az idei versenyre – ami a Norsdschleife klasszikus, 25,3 kilométeres vonalvezetésén zajlik – 141 autó nevezett összesen több mint 400 versenyzővel, a DailySportscar számításai szerint pedig a nürburgringi csúcskategóriában indulók között tizen vannak azok, akik a múlt héten Le Mans-ban is részt vettek. Sőt, az idei naptárban olyannyira júniusra koncentrálódnak az európai egynapos versenyek, hogy a Le Mans-it és a nürburgringit a következő héten a spái 24 órás követi, s jelen állás szerint három pilóta ismert, akik mindháromra neveztek valamely kategóriában: Loek Hartog, Kelvin van der Linde és Luca Stolz.
A belga Laurens Vanthoor azok közé tartozott, akik ebben az erőltetett menetben az első két 24 óráson való részvételre iratkoztak fel. A sort remekül kezdte, hiszen karrierje 10. Le Mans-ján eddigi legjobb eredményével az összetett második helyet érte el a Porsche hypercarjával Kevin Estre és Matt Campbell oldalán.
„Az utóbbi időben nagyon jól mentek a dolgok, de az élet időről időre ad nekünk egy ébresztőt. Ez a mai egy ilyen nap volt, miután egy nagyon csúnya balesetet szenvedtem el az időmérőn, talán a legnagyobbat az egész karrierem során” – ezt Vanthoor írta öt nappal a Le Mans-i sikere után, miután kiengedték a nürburgringi pályakórházból azt követően, hogy alaposan összetörte a Porsche 911 GT3-asát.
Ő szerencsére épségben maradt, az autója viszont akkora romhalmazzá vált, hogy csapata visszaléptette azt a versenytől, így a belgának mégsem jött össze a két 24 órás verseny két hétvége alatt.
Red flag for Top Qualifying after #16 Scherer PHX Porsche crashed at Aremberg. Good news: driver Laurens Vanthoor was able to get out of the car on his own.#24hNBR pic.twitter.com/WBxi4apDNU
— Nürburgring (@nuerburgring) June 20, 2025
A baleset történtekor piros zászlóval megállították az időmérőt, ami viszont egy nagyon szokatlan szabálysértést szült: az olasz Mirko Bortolotti kilenc darab, a leállást jelezve pirosan villogó panel mellett száguldott el Red Bull ABT Lamborghinijével, és egy másik autót meg is előzött, sebessége alapján semmit sem törődve a zászlójelzéssel. Tette miatt kapott is súlyos büntetést, meg nem is: eltiltották a Nordschleifén való versenyzéstől, de csak felfüggesztve, vagyis az ítélet nem lép életbe, amíg nem követ el egy újabb hasonló szabálysértést. A felügyelők indoklása szerint féktelen száguldásával nem idézett elő veszélyes helyzetet.
A most 35 éves Bortolotti formaautósként kezdte karrierjét és 2010 környékén még az F1 előszobájában toporgott, de a debütáláshoz nem került igazán közel: a Ferraritól nyereményként kapott egy tesztvezetést, egyszer pedig a Williamst vezethette a szezonvégi teszten. 2009-ben többekkel egyetemben az ő neve is felmerült a Hungaroringen megsérült Felipe Massa helyetteseként a Ferrarinál, miután Luca Badoer bevetése finoman szólva sem vált be, de a lehetőséget végül a tapasztalt Giancarlo Fisichella kapta.
And just like that Mirko Bortolotti jeeds to find another job
8 red flags ignored… EIGHTpic.twitter.com/yddN3VnjDp
— Cytrus 🍋 (@cytrusf1) June 20, 2025
Elment az áram a versenyen
De vissza a Nürburgringre, ahol a 24 órás verseny híres arról is, hogy már minden létező időjárási jelenség miatt szükség volt a piros zászlós megszakításra a közelmúltban: volt itt eső, villámlás, hó és jégvihar is. Az éghajlat nyújtotta változók talán kifogytak, így most a technika ördöge csapott le a mezőnyre egészen abszurd módon: még csak másfél órája tartott a szombaton 16 órakor elstartoló verseny, amikor a bokszutcában és a garázsokban egyszerűen elment az áram. Az autó és a csapatok közötti adatáramlás és kommunikáció lehetősége, de még a központi időmérés is elszállt, így nem volt mit tenni, piros zászlóval a bokszba rendelték a mezőnyt – s rendkívül hosszú idő, 2 óra és 15 perc eltelt, mire helyreállt az áramszolgáltatás a pályán és 19:45 körül újraindították a versenyt.
Session being red-flagged due to power outage on the pit lane. Yes, really.#24hNBR #24hNBR2025 #nring #24hnurburgring #nürburgring #nordschleife #grünehölle #greenhell pic.twitter.com/69NzqUUH13
— FAT 8893 x OTAKU PETROLHEADS LIFE (@FAT8893_OPL) June 21, 2025