Nem lehet más a fő témája a Brit Nagydíj statisztikai összegzőjének, mint Nico Hülkenberg, aki miközben rekordmennyiségű futamot várt első F1-es dobogójára, a korossági rangsorban is előkelő helyre ugrott fel, ami az 50-es évek veteránjaival teli ranglisták mellett szintén figyelemreméltó teljesítmény.
Igen, Hülkenbergnek tényleg 239 versenyt, 2010-es debütálása után több mint 15 évet kellett várnia, hogy először feljusson az F1-es dobogóra. Ezzel toronymagasan ő lett az a versenyző, akinek a legtöbb futam után jött ez össze: eddig Carlos Sainz vezette a listát, aki 101 verseny után lett először dobogós, 2019-ben Interlagosban a McLarennel.
A német erre a listára feliratkozott, ezzel egyidejűleg pedig egy másikról, amit szintén nagy fölénnyel vezetett, le: visszaadta Adrian Sutilnak a dobogó nélkül teljesített leghosszabb karrier rekordját. Hülkenberg a 2017-es Szingapúri Nagydíjon állt ennek a rangsornak az élére, amikor 129. versenyével megelőzte az F1-ből 2014 végén kiszállt Sutilt, aki így egy évtizeddel visszavonulása után vált újra rekorderré.
Ez a nem túl hízelgő tisztség azonban hamarosan újra veszélyben lehet: Yuki Tsunoda is már 99. versenyénél tart, és amennyiben jövőre is a mezőnyben marad, és továbbra sem szerez dobogót, megelőzi Sutilt.
Bár futam végén még csak most először végzett az első három között, időmérőn ezt már ötször is megtette Hülkenberg: 2010-ben Interlagosban pole-t szerzett, 2013-ban Monzában 3., 2016-ban Spielbergben 3., 2020-ban az extra silverstone-i futamon 3., 2023-ban Montrealban pedig 2. lett a kvalifikáción.
A 37 éves Hülkenberg a 218. versenyző, aki dobogót szerzett az F1-ben, de ebből csak 23-an voltak nála is öregebbek első pódiumra állásuk idején – ha pedig az Indianapolis 500-akkal nem számolunk, akkor csak 16-an!
Az előtte lévők közül szinte mindenki az 1950-es években, az F1-es világbajnokság hajnalán iratkozott fel erre a listára, amikor ma már elképzelhetetlenül széles skálán mozgott a versenyzők életkora.
Voltak azonban ketten, akik Hülkenbergnél idősebben, de ennél későbbi korszakban szerezték első dobogójukat: a dél-afrikai John Love az 1967-es hazai futamán 42 éves volt, George Follmer pedig az 1973-as Spanyol Nagydíj idején 39 éves.
A kevéssé ismert George Follmer tehát az, aki legutóbb – több mint fél évszázada – idősebben debütált a dobogón, mint most Hülkenberg. Az amerikai versenyzőnek azonban közel sem kellett 239 versenyt várnia ehhez, sőt, már karrierje 2. futamán trófeát vehetett át! Korábban az Egyesült Államok versenyszférájának volt szerves tagja, így az F1-ben csak 39 évesen debütált az abban az évben, 1973-ban alakuló Shadow egyik pilótájaként, ahol többek között Graham Hill csapattársa volt. Látványosan robbant be, hiszen első futamán pontot szerzett, a másodikon, a Montjuic Parkban rendezett Spanyol Nagydíjon pedig harmadik helyen ért célba, ám végül ez maradt egyetlen dobogója, és ez volt az egyetlen szezonja is az F1-ben.
Hülkenberg sikere lelőtt egy brutális véggel kecsegtető kihívást
Bár előkelő helyen végzett a korlistán Hülkenberg, a rekord megdöntésére a sporttudomány jelenlegi állása szerint még nem lett volna reális esélye: Luigi Fagioli már majdnem 52 éves volt, amikor megszerezte első dobogóját, történetesen a legelső F1-es futamon, az 1950-es Brit Nagydíjon, aminek 75. évfordulóját ünnepelte éppen ezen a hétvégén Silverstone.
Nemcsak Hülkenberg, hanem csapata, a Sauber számára is különlegesség volt a dobogó: az istálló közel 13 éves ínséges időszaknak vetett ezzel véget, hiszen a 2012-es Japán Nagydíjon harmadikként befutó Kamui Kobayashi szállított nekik legutóbb ilyen sikert. Ilyen hosszú idő még az F1-ben folyamatosan jelen lévő egyetlen csapatnak két dobogós helyezése között sem telt el.
Ez volt a független Sauber 11. pódiuma. A BMW gyári csapataként további 17-et gyűjtöttek, a jövő évtől pedig egy másik német gyártóval, az Audival bízhatnak újabb eredményesebb időszakban.
Hamilton menetelése véget ért
Hülkenberg tette tovább odázta Lewis Hamilton első ferraris dobogóját. A brit így csak a 4. helyen ért célba, ezzel rekordhosszú silverstone-i dobogós sorozata lezárult. A Brit Nagydíjon 2014 óta zsinórban 11 éven keresztül, a pályán egymást követő 12 alkalommal végzett dobogón (mivel 2020-ban két versenyt rendeztek), amivel toronymagas csúcstartó, senki más nem tudott zsinórban hét évnél többször dobogóra állni ugyanazon a pályán vagy nagydíjon. Szinte a teljes mercedeses időszaka alatt ott volt a legjobb három között hazai pályáján, kivéve első évében, 2013-ban, amikor defektet kapott az élen.
Pedig a csillagok mondhatni összeálltak Hamilton számára: mindkét korábbi Brit Nagydíjat ő nyerte, amelyet július 6-án rendeztek, ráadásul ezen a 2008-as és 2014-es győzelmén kívül senki más nem tudott itt nyerni az első három rajthelyen kívülről az elmúlt húsz évben, ő pedig most az 5. helyről indult.
Így sem maradt hazai dobogós nélkül a közönség, hiszen Lando Norris nyert, ezzel ő lett Silverstone 13. különböző brit győztese. A hazai versenyzők győzelmét illetően mostanság nem panaszkodhatott a közönség, ám az 2008 óta most először fordult elő, hogy nyertes konstruktőr is brit legyen – a McLaren tudott 17 év után ismételni, és 2000 óta először zártak itt kettős győzelemmel.
Max Verstappen a 44. rajtelsőségét szerezte, amivel beérte a Red Bull örökranglistáján Sebastian Vettelt – stílusos is volt Christian Horner csapat élén töltött utolsó versenyhétvégéjéhez, hogy ebben éppen egyenlőségjel került az istálló két kiemelkedő versenyzője közé. Ez volt egyúttal a csapat összességében 107. pole-ja, amivel ők pedig a Lotust érték be a konstruktőri örökranglista 5. helyén.