Bár a Forma–1-ben 14 éve versenyzett utoljára, a brazil NASCAR-ban frissen szerzett bajnoki címe újra ráirányította a figyelmet a Ferrari korábbi versenyzőjére, Rubens Barrichellóra, aki most visszaemlékezett arra, hogy az ő idejében, a közösségi média berobbanása előtt még az F1-ben is nyugodtabb volt az élet.
A most 53 éves Barrichello 1993 és 2011 között volt az F1-es mezőny tagja, 323 rajttal pedig akkor a valaha volt leghosszabb karrier rekordját is felállította, bár azóta már Fernando Alonso, Kimi Räikkönen és Lewis Hamilton is megelőzte ebben a mutatóban. A brazil versenyző pályafutásának legsikeresebb időszaka persze az a hat év volt 2000 és 2005 között, amikor a Ferrarinál vezethetett Michael Schumacher csapattársaként a csapat azon domináns időszakában, amely során a német zsinórban öt vb-címet szerzett.
Barrichellót most a Mirror kereste meg, és bár azt mondja, Schumacherről nem szeret nyilatkozni, mert szavai „félreértelmezve jelennének meg Brazíliában”, azért szívesen elmerengett azon, hogy milyenek voltak a régi idők.
A Ferrari teljesítménye egyre inkább rivaldafényben van, hiszen a csapat Barrichello távozása után már csak pár bajnoki címet szerzett, 2008 óta pedig egyet sem, s immár története leghosszabb vb-cím nélküli periódusát tapossa. A Ferrari ezredforduló körüli sikercsapatát ellenben máig a sport egyik leghatékonyabban működő gépezeteként emlegetik, amit a pilóták mellett a csapatvezető Jean Todt és a technikai igazgató Ross Brawn neve fémjelez. Egy ahhoz hasonló, harmonikusan működő egységet a Ferrarinak látszólag azóta sem sikerült felépítenie, hiába váltogatta vezetőit, és hiába igazolt újabb világbajnok pilótákat Fernando Alonso, Sebastian Vettel és idén Lewis Hamilton személyében.
„Bármibe is fogunk az életben, szükséges, hogy egy jó szervezet és egy jó vezető álljon mögötte. A jó vezető pedig olyan, aki nem azt kérdezi, hogy miért nem csináltunk valamit jól, hanem azt, hogy mivel tehetné jobbá a munkánkat – fogalmazott Barrichello. – Abban a csapatban pedig ilyen hangulat uralkodott. Mindenki jól csinálta a dolgát, mert szerette csinálni.”

„Ross Brawnnak nem volt sok felelőssége, egyetlen területtel foglalkozott, de azzal megfelelően. Ugyanígy Jean Todt is egyetlen dologra koncentrált, a versenyzők is jól végezték a munkájukat, és a szerelők is mind a megfelelő helyen voltak. A kapcsolat az aerodinamikai részleggel, a szélcsatorna, minden egyre csak jobbá vált. Remek csapat volt egy remek autóval.”
Idén a Ferrari még győzelmet sem szerzett, ráadásul Hamilton is a sikerek helyett a küszködéseivel kerül címlapokra. Barrichello úgy látja, a mai versenyzőknek már nehezebb is a dolguk, mint a két évtizeddel ezelőttieknek volt, hiszen sokkal több zavaró külső tényezővel kell megbirkózniuk, míg ő azért még megtehette, hogy nem nagyon foglalkozik a külvilággal.
„A Ferrari versenyzőjének lenni nem volt könnyű már akkoriban, a mobiltelefonok érkezésének idején sem, ma viszont már itt van a közösségi média is. Ebben a tekintetben én még jó időszakban versenyeztem, hiszen csöndben tudtam maradni a nyilvánosság előtt, és csak a csapat felé beszéltem. Csak a versenyzőnek és a csapatnak kell tudnia, hogy mi van rendben és mi a gond, de ma ezeket a dolgokat már túl sokan ismerik” – mutatott rá Barrichello.