Miként arról mi is beszámoltunk, az Olasz Nagydíj után lett volna esedékes egy csúcstalálkozó az F1-es motorgyártók, a csapatok képviselői, illetve az F1 és az FIA között, amelyen megvitatták volna a 2026-os szabályrendszer utáni időszak motorszabályait, különös tekintettel a V8-as motorok visszahozatalára. Mohammed Ben Sulayem azonban lefújta a megbeszélést.
Az FIA elnöke volt az, aki összehívta szeptember 11-re Londonba a találkozót, amelyen a fenntartható üzemanyaggal hajtott hibrid V8-asok technikai paraméterei mellett arról is tanácskoztak volna, hogy 2029-ben vagy 2030-ban vezessék be azokat. Sulayem előbbi dátum mellett foglalt állást – ami nem csoda, lévén szoros szálak fűzik a Cadillachez, amely ettől az évtől tervezett saját motorral is beszállni a küzdelembe –, most azonban meglepő fordulattal lemondta az egészet, mert állítólag egyértelművé vált a számára, hogy a gyártók között nem lehetséges közös nevezőre jutni a 2029-es bevezetés kapcsán.
Lévén már a 2030-as bevezetés is egy évvel korábban lenne a 2026-os szabályciklus öt éves időtartamának végénél, ez annyira azért nem meglepő. Sajtóhírek szerint egyébként az Audi és a Honda az a két gyártó, amely teljesen elzárkózik mindenfajta korai váltástól, mert szeretné, ha a 2026-os motorba ölt milliói maximálisan megtérülnének, azaz 2031 előtt nem akar változást.
Örülhetnek a drukkerek – ilyen motorok térnek vissza az F1-be a jövőben
Az F1-es erőforrásokat szabályozó megállapodás pedig kimondja, hogy a motorformula 2031 előtti megváltoztatásához az FIA és a FOM támogatása mellett az ötből négy gyártó beleegyezése is kell, azaz amennyiben csak az Audi vagy a Honda ellenezné azt, még átvihető lenne a V8-asok korábbi bevezetése, így viszont nem az.
Ben Sulayem ezek után nem látta értelmét a találkozónak, mert még egy 2030-as váltásban sem lehetett volna megegyezni, 2031-re viszont már nem is kell, hiszen a jelenlegi megállapodás és az F1 kereskedelmi jogait szabályozó Concorde-egyezmény is 2030 végéig szól, így 2031-re az FIA akár egymaga meghatározhatja, hogy mi lesz a motorszabály, aztán amelyik gyártónak tetszik, az marad, amelyiknek nem, az pedig kiszáll az F1-ből.
Egy ilyen lépés persze nem túl valószínű, ehelyett bizonyára az F1-gyel és a gyártókkal közösen fogják formálni a sportág jövőjét, a mostani találkozót tehát csak elhalasztották, és egy későbbi időpontban bizonyára tovább egyeztetnek majd a 2031-től esedékes erőforrásokról, amelyek jó eséllyel továbbra is a hibrid V8-asok lesznek.
Csak két évvel később jönnek, mint ahogy jöhettek volna.