A Forma–1 igazi szeretem-utálom viszonyt alakított ki az elmúlt egy-két évtizedben a pályák nyomvonalán kívül elhelyezett kavicságyakkal. Két hete Monzában a sóder Fernando Alonso kieséséhez vezetett, de nem azáltal, hogy elakadt volna benne az Aston Martinnal. A sport újra szükségét látja a változtatásnak.
Az Aston Martin sokáig nem jött rá, mi okozta a két héttel ezelőtti Olasz Nagydíjon Alonso első felfüggesztésének eltörését, amikor a spanyol ráhajtott egy kerékvetőre a 24. körben, hiszen az adatokban előzetesen nem látták ennek semmiféle jelét. A csapat sportigazgatója, Andy Stevenson Bakuban a The Race-nek fedte fel, nemrég milyen bizarr megfejtésre jutottak.
„Az autóra ható összes terhelést figyelemmel kísértük, és semmi nem keltette fel a figyelmünket, ezért kicsit értetlenül álltunk a kiváló ok előtt” – kezdte a szakember.
„Ezen a héten viszont már sokkal több információ állt a rendelkezésünkre, különösen a fedélzeti kamera felvételének köszönhetően. Azon pedig azt láttuk meg, hogy a verseny kezdetén, az 1-es kanyar felé tartva Lando [Norris] autója felvert egy kavicsot, miközben Max [Verstappen] ellen csatázva kicsit lehajtott a pályáról. A kavics egyenesen Fernando autója felé szállt, és közvetlenül eltalálta a tolórudat. A verseny során ezt nem vehettük észre, csak utólag, amikor képkockáról képkockára átnéztük a videót.”
Itt egy kép az Alonso autóján a kavics által okozott, végül kieséshez vezető sérülésről.
Stevenson szerint ez a rendkívül balszerencsés eset csak tovább erősíti azt a paddockban egyre elterjedtebb vélekedést, hogy a versenyzők és az autók biztonságának további javítása érdekében kezdeni kell valamit a kavicságyakkal, hiszen az utóbbi időben több példa is adódott arra, hogy az abból felverődő kövek sérülést okoznak. Isack Hadjar például a Magyar Nagydíjon volt kénytelen az ujjának erős fájdalmával együtt versenyezni, miután egy kavics eltalálta azt az első körben.
„Egy ideje már egyeztetünk erről az FIA-val. Hallhattunk versenyzői panaszokat azzal kapcsolatban, hogy a felverődő kavicsok eltalálták az ujjukat a versenyek alatt, és tudom, hogy az FIA már dolgozik a pályákkal közösen azon, hogy erre megoldást találjon. Azt hiszem, az egyik lehetőség az, amit a silverstone-i utolsó kanyarban láthatunk, ahol sokkal könnyebb sódert helyeztek el” – folytatta Stevenson.
„Szóval dolgozunk ezen. A kavicságy egyik szerepe, hogy megakadályozza a pályahatárokkal kapcsolatos vitákat, ami hosszú ideje problémát jelentett. Lehet, hogy egyszer találunk egy ennél jobb megoldást, de addig is a kavicságyak velünk maradnak.”
Lépett az FIA, miután rájött, mi okozza a csonttöréssel járó különös sérüléseket a versenyzőknél
Az utóbbi időben már enélkül is komoly dilemma övezte a kavicságyak szükségét az F1-ben és általában véve az autósportokban. Hagyományosan hosszú ideje ez volt a pályákat övező leggyakoribb borítás, ami bünteti a kicsúszó versenyzők hibáit, és akár a verseny végét is jelentheti valaki számára, ha ebben elakad. A modern tanulmányok azonban felfedték, hogy az aszfaltozott bukótér valójában biztonságosabb, hiszen azokon könnyebb megállítani egy kicsúszó autót. Az utóbbi években a pályahatárok feszegetése miatti bonyodalmak nyomán néhol mégis visszatért a kavicságy – ennek a furcsa fejlődéstörténetnek az egyik legjobb példája a monzai Parabolica, ahol 2014-re leaszfaltozták a bukóteret, de azóta részlegesen ismét visszaépítették a kavicságyat. Az F1 azonban tovább keresi a lehető legjobb megoldást, ami lehetőleg minden felmerülő problémára gyógyírt jelentene.
„Különös, de a Forma–1-ben, ahol mindent a legapróbb részletekig kimérünk, a pályától függ, hogy éppen mekkora nagyságú kavicsokból áll a kavicságy. Ezt pedig nagyon nehéz egységesíteni, mivel a pályák különféle sorozatokat fogadnak világszerte, így nem alakíthatnak át mindent kifejezetten csak az F1 igényeire” – mutatott rá az Aston Martin szakembere.