Sőt, már holnap, azaz szeptember 26-án pénteken: Romain Grosjean az utolsó F1-es csapata, a Haas két évvel ezelőtti (2023-as) autójába ül be.
Ezt a gesztust a korábbi autók járatását lehetővé tevő egyik tesztnapon biztosítja neki az amerikai istálló, méghozzá Mugellóban, Olaszországban. A bejelentés időzítése abból a szempontból valószínűleg nem véletlen, hogy a csapat feltehetően nem akart nagy felhajtást Grosjean F1-es autóba visszatérése körül, és csak a sajtó szűkebb körét tájékoztatta előzetesen az eseményről.
„Hihetetlenül hálás vagyok Gene Haasnak és Ayao Komatsunak, hogy meghívtak Mugellóba a teszten való részvételre. Az a kifejezés természetesen nem adja vissza megfelelően az érzéseimet, hogy izgatottan várom a visszatérést egy Forma–1-es autó volánja mögé a korábbi csapatomnál. Ez különleges” – mondta a francia versenyző.
„Izgatottan várom, hogy újra lássam a csapattagokat. Biztos elmerengek majd kicsit a régi időkön, de a pályán kijelölt feladatok elvégzését is várom a VF-23-mal. Nagyszerű, hogy ez a csapat is használhatja végre a TPC programot a fejlesztésekhez.”
Az Audi vezérigazgatóját győzködni kellett, hogy ne fújja le az F1-es projektet
A TPC a Testing of Previous Cars program rövidítése, aminek keretében a csapatok korábbi autókkal tudnak gyakorolni és bizonyos kísérleteket, vizsgálatokat végezni a pályán – miközben a nagyobb csapatoknál ez bevett gyakorlattá vált az elmúlt években, a kapacitáshiánnyal küszködő Haas csak nemrég tudta elkezdeni.
Grosjean a csapat 2016-os debütálásától 2020 végéig volt a Haas versenyzője – előtte a Renault/Lotus tagja volt –, és az utolsó versenyén elszenvedett balesettel lett világszerte ismert, amikor a tűzgolyóvá vált autóból csodával határos módon kimenekült. Ez volt az utolsó fellépése a Forma–1-ben, s bár azóta szó volt róla, hogy egy F1-es Mercedest tesztelhet a mostanihoz hasonló körülmények között, ez nem jött össze. Ennek oka részben az volt, hogy ő az IndyCarban versenyzett tovább, és nem tudtak időpontot összeegyeztetni a különbözö kötöttségek mellett. A karrierje során összesen 10 nagydíjon állt dobogóra, ez a negyedik legtöbb azok között, akik futamot sohasem nyertek.
A teszten Ayao Komatsu csapatfőnök lesz Grosjean versenymérnöke, aki a Lotusnál annak idején betöltötte ezt a szerepet neki. „Szórakoztató napra számítok, és Romaint ismerve, tudom, hogy mindent bele fog adni, ahogy szokta” – mondta.
A stábban több olyan csapattag helyet kap, akik anno együtt dolgoztak a francia pilótával. A teszten vezetni fog egy betétműsor miatt az F1TV szakértője, James Hinchcliffe is: az IndyCar korábbi versenyzője életében először teheti meg ezt F1-es kocsival.