back to top
2025. október 07. 20:06
KezdőlapTouring CarEnduranceHatalmas csapás: bejelentette távozását a WEC Ferrarijának számító gyártó

Hatalmas csapás: bejelentette távozását a WEC Ferrarijának számító gyártó

-

Megtette már egy ideje várható bejelentését a Porsche Penske Motorsport, amely közölte, hogy a szezon végén befejezi a hosszú távú sportautó-világbajnokságban (WEC) futó gyári programját.

A ma délután kiadott rövid sajtóközleményben a Porsche AG átfogó „stratégiai átalakítást” jelölt meg indokként, amelynek részeként a jövőben két gyári motorsport-projektre összpontosítanak: a Formula E-ben a Porsche 99X Electric versenyautóra, míg az észak-amerikai sportautó-bajnokságban (IMSA) a Porsche 963-ra. Dr. Michael Steiner, a Porsche fejlesztési igazgatótanácsának tagja elmondta: „Nagyon sajnáljuk, hogy a jelenlegi körülmények miatt a szezon után nem folytatjuk szereplésünket a WEC-ben.”

A döntés hátteréhez hozzátartozik, hogy a globális gazdasági és geopolitikai nehézségek komoly nyomást gyakoroltak a Porsche féléves eredményeire, így ez az átalakítás a pénzügyi nehézségekre adott válaszlépés, máskülönben a Porsche nyilvánvalóan ráhajtana a Roger Penske páratlan pályafutásából hiányzó utolsó nagy verseny, a Le Mans-i 24 órás megnyerésére.

Thomas Laudenbach, a Porsche Motorsport alelnöke megerősítette, hogy az IMSA-ban a 963-assal továbbra is gyári programot futnak majd, és a GT-versenyzésben is aktívak maradnak. Laudenbach elmondta azt is, hogy bár a Porsche az utóbbi időben visszafogta villanyosítási törekvéseit a szériaautók terén, „az elektrifikáció továbbra is kulcseleme a Porsche hajtáslánc-stratégiájának az utakon és a versenypályán egyaránt.”

Az IMSA-ban jövőre is folytatják | Fotó: Porsche

„Az elmúlt 11 évben hatalmas fejlődés történt a Formula E-ben: az első évben, 2014-ben a pilótáknak még autót kellett cserélniük verseny közben, mert a töltés nem bírta végig. Ezek az idők már rég elmúltak. Jövőre érkezik a Formula E negyedik generációja, ez minden idők legnagyobb teljesítményugrása lesz: több mint 800 lóerő és olyan köridők, amelyek már a Formula 2 szintjét közelítik. Egyszóval: az elektromos motorsportból rengeteg technológiai tudást merítünk, és ezek a tapasztalatok a közúti elektromos sportautóinkban is megjelennek. Ezt a tudást semmiképp sem szeretnénk elveszíteni.”

Hogy miért a WEC-ből, és nem az IMSA-ból szálltak ki, annak pedig az az oka, hogy Észak-Amerika fontos a márkának, hiszen Kína mellett az Egyesült Államok számít a legnagyobb piacuknak. És miközben utóbbiban magas importvámok sújtják az autóipart, a Porsche az IMSA segítségével igyekszik erősíteni a márkáját és lassítani az eladások elkerülhetetlen visszaesését. Illetve az is fontos, hogy parnerük, a Penske is amerikai, az IMSA szabályrendszere, különös tekintettel a BoP-re, pedig kedvezőbb a Porshe számára.

Az biztos, hogy ez a döntés nagy csapás a WEC-nek, amely előbb a Lamborghinit, most pedig a Porschét veszítette el. Utóbbi kiszállása összehasonlíthatatlanul nagyobb érvágás, hiszen rekordszámú 19 Le Mans-i sikerével a sportautózásban a Porsche az, ami a Forma–1-ben a Ferrari.

Darabra persze jövőre is meglesz a 8 gyártó a Hypercar mezőnyben, hiszen érkezik a Genesis, de a 963-assal akkor is a legsikeresebb LMDh autó, a nagy hármas (Ferrari, Toyota, Porsche) egyik tagja válik ki, ezt az űrt pedig sem a koreaiak, sem a 2027-ben érkező McLaren nem tudja majd pótolni.

▼▼ Következő cikk ▼▼