back to top
2025. október 16. 18:04
KezdőlapFormula 1Mi állhat a Mercedes pilótabejelentésekkel kapcsolatos titkolózása mögött?

Mi állhat a Mercedes pilótabejelentésekkel kapcsolatos titkolózása mögött?

-

A Mercedes a minap bejelentette, hogy 2026-ban is a George Russell–Kimi Antonelli kettőssel folytatja a versenyzést a Forma–1-ben, ám arról mélyen hallgatott, hogy mennyi időre hosszabbított szerződést a két versenyzővel. Egybehangzó sajtóértesülések szerint Antonelli csak egyéves hosszabbítást kapott, Russell szerződésében azonban szerepel egy opció a 2027-es folytatást illetően is. Az ugyanakkor sokatmondó, hogy egyiket sem közölték, aminek több oka is lehet.

A The-Race.com például úgy tudja, az egyik ok az, hogy a Mercedes el akarta kerülni a jövőbeli találgatásokat Russell opciójával kapcsolatban, hiszen Max Verstappen esetében is láthattuk az idén, hogy a sajtó mennyi ideig fejtegette, milyen eshetőségek megvalósulásakor léphet ki a szerződéséből a holland.

A legvalószínűbb oka azonban annak, hogy mindkét pilótával csak egy évre kötelezték el magukat, a 2026-os szabályváltozásokkal kapcsolatos bizonytalanság. Jelenleg ugyanis maguk a csapatok is a sötétben tapogatóznak a várható erőviszonyokat illetően, és a következő idény elejéig senki nem fog képet kapni arról, hogy mennyire borítja fel a jelenlegi helyzetet az elmúlt 60 év legnagyobb változtatása.

Ez pedig gyakorlatilag bármelyik versenyzőt olyan helyzetbe hozhatja, hogy ami most jó választásnak tűnik, egy év múlva már korántsem lesz az, emiatt aztán a lassan 28 éves, azaz karrierje csúcsa felé közelítő Russellnek sem mindegy, hogy újra tudja-e tervezni a jövőjét már 2027-re akkor, ha az elmúlt évekhez hasonlóan a Mercedes jövőre sem lesz versenyben a világbajnoki címért. Persze a rövid időtartamú szerződésnek megvan az a veszélye, hogy hiába akarsz maradni, akkor is lecserélnek, de miként azt a brit versenyző számtalanszor hangoztatta az idén: a legfontosabb egy pilóta számára, hogy folyamatosan jól teljesítsen, mert akkor mindig lesz ülése.

Russell, Mercedes
Fotó: Richard Pardon

Mivel minden versenyző a legjobb autóban akar ülni, és lehetőség szerint az elkövetkező évek legjobb csapata mellett elköteleződni hosszú távra, Russell is látni szeretné, hogy milyen erőviszonyokat hoz az új korszak, hiszen van abban a helyzetben, hogy adott esetben igényt tartson a szolgálataira mondjuk a Fernando Alonso utódját kereső Aston Martin, de akár Charles Leclerc eligazolása és/vagy Lewis Hamilton visszavonulása esetén a Ferrari is. Russell korábban azt is elmondta, hogy természetesen a Mercedesszel akar vb-t nyerni, ám ne legyen kétségünk afelől, hogy elsősorban világbajnok akar lenni. És ha azt látja, hogy 2026 után erre nem a Mercedesnél van a legjobb esélye, akkor nem fog elzárkózni a váltás elől.

Miközben azt nem tudjuk, hogy a tárgyalások során a két fél közül bármelyik is szeretett-e volna hosszú távú szerződést kötni, csak a másik nem akarta, a Mercedes szemszögéből vizsgálva a helyzetet is abszolút érthető, ha nem szerették volna magukhoz láncolni sem Russellt, sem Antonellit (ő minden bizonnyal szívesen aláírt volna hosszabb távra, így nála valószínűsíthető, hoy a Mercedes nem akarta ezt), hiszen ahogyan a versenyzők számára hozhat új lehetőségeket a megváltozó erősorrend, úgy a csapatoknak is.

Ez a Mercedes esetében nyilvánvalóan Max Verstappen megszerzését jelenti, hiszen Toto Wolff második éve udvarolja körül a hollandot, akinek a hírek szerint jövőre még könnyebb dolga lesz dobbantani a Red Bulltól, mivel már akkor is aktiválhatja a kilépési záradékát, ha a nyári szünet kezdetekor nem lesz az összetett első két helyezettje között – az idén ez az opció az első háromra vonatkozott.

Hogy a 2028 végéig szerződéssel rendelkező négyszeres világbajnok ezt lehetőség esetén megteszi-e, azt persze nem tudhatjuk előre, de jó esély van rá, hogy a története során először saját motorral versenyző Red Bull 2026-ban nem lesz ott a győzelemért csatázó csapatok között, és ha túl nagy a hátrány, Verstappen távozhat, amivel Wolff is tisztában van. Persze amennyiben Verstappen vált és a Mercedeshez megy, a Russell–Antonelli kettősből az egyik alighanem marad, de sokkal könnyebb úgy mérlegelnie az osztrák üzletembernek, ha egyetlen versenyzőjével sem köteleződött el 2027-re.

Ezek az elméleti forgatókönyvek ugyanakkor nyilvánvalóan borulhatnak a 2026-os szezon közben, mert arra sincs semmi garancia, hogy a Mercedes jó lesz, a Red Bull pedig nem, és amúgy is annyi az egyéb ismeretlen a pilótapiaccal kapcsolatban (hogy csak néhányat említsünk: Leclerc dobbant a Ferraritól?; Hamilton visszavonul?; jó lesz-e az Aston Martin, és ha igen, Alonso is távozik a sportágból?), hogy találgatni is teljesen felesleges.

Olyan szituáció azonban biztosan nem fog előállni, mint 2024 elején Lewis Hamiltonnal, aki úgy jelentette be, hogy elhagyja a Mercedest, hogy akár csak egyetlen versenyt is teljesített volna a meghosszabbított szerződéséből.

▼▼ Következő cikk ▼▼