back to top
2025. november 13. 15:46
KezdőlapFormula 1A McLaren befelé Piastrit hibáztatta, ez is hozzájárulhatott az ausztrál összeomlásához

A McLaren befelé Piastrit hibáztatta, ez is hozzájárulhatott az ausztrál összeomlásához

-

Sokatmondó interjút adott Oscar Piastri a Beyond the Grid podcastnak, ami csak erősíti azokat a véleményeket, amelyek szerint az ausztrál versenyző drasztikus formahanyatlása, vagy akár összeomlása mentális okokra is visszavezethető.

Mi is több alkalommal írtunk arról, hogy a Holland Nagydíj után Lando Norrisszal szemben még 34 ponttal vezető, mostanra 24 pontos hátrányba kerülő, azaz hat futam alatt 58 pontot veszítő Oscar Piastri milyen nehézségekkel szembesült az USA Nagydíjtól kezdve, és miként lehetett hatással a tempójára a két, alacsony tapadású pálya Austinban, majd Mexikóban. Ám a jelek szerint nemcsak ez áll a háttérben.

Hiszen a 24 esztendős pilóta már az austini forduló előtt rendezett bakui hétvégén is nagyon rosszul szerepelt, akkor azonban a tempója még jó volt, ellenben hibát hibára halmozott, hiszen az időmérőn, majd a versenyen is összetörte a McLarent, a rajtnál pedig csúnyán kiugrott. Amikor a podcastban arról kérdezték, utólag megértette-e, hogy ez a hétvége miért alakult ilyen rosszul, sokatmondó válasszal állt elő, és visszautalt a bakui futam előtt történt monzai esetre.

Piastri a falban a bakui időmérőn | Fotó: F1TV

„Végső soron jó néhány dolog kombinációjáról van szó. Nyilván az azelőtti verseny Monza volt, az a hétvége érzésem szerint pedig nem alakult különösebben fényesen a számomra a saját teljesítményem szempontjából, aztán pedig nyilván ott volt, ami a kerékcseréknél történt” – mondta.

Mint sokan emlékezhetnek rá, Piastri Norris elé került azzal, hogy a McLaren nem az ilyenkor bevett gyakorlatot (a pályán jobb pozícióban levő pilóta élvez előnyt) alkalmazva Norrist hívta ki, hanem az ausztrált, mert az ő pozícióját kellett inkább védeni. Norris végül egy körrel később jött, a csapat pedig elrontotta a kerékcseréjét, ám utólag félreállította előle az őt így megelőző Piastrit, mondván Norris az elrontott csere nélkül is a csapattársa mögé esett volna vissza, ez pedig nem igazságos.

„Aztán a bakui péntek (amikor először törte össze az autót – a szerk.) önmagában is kemény volt – folytatta Piastri. – A dolgok nem működtek, én pedig túlságosan erőltettem. Nem voltam valami boldog azzal, ahogyan vezettem, és valószínűleg végső soron ezt próbáltam meg kicsit visszahozni szombaton. Voltak olyan dolgok annak a hétvégének a felvezetésében, amelyek, mondjuk úgy, talán nem igazán segítettek, aztán pedig jött mindaz, ami a hétvégén történt – motorhiba az első edzésen, ami kissé nyugtalan helyzetet teremtett, aztán nem vezettem valami jól, és a C6-os keveréket használtuk, amit rendszerint trükkös kezelni. Sok minden összeadódott. Szombaton úgy éreztem, hogy a tempóm jó, csak egy kissé túl keményen próbálkoztam. Az volt a legrosszabb hétvégém versenyzőként valaha, de bizonyos szempontból alighanem a leghasznosabb is.”

Mentálisan is gondok vannak

Fontos, hogy Piastri az interjúban korántsem a McLarent tette felelőssé azért, hogy Bakuban ennyire rosszul szerepelt, csupán azt mondta, hogy egy amúgy is nehézségekkel teli időszakban nem segítettek neki a Monzában történtek, mert csak rátettek egy lapáttal a gondjaira. Ezek a gondok azonban Baku óta csak sokasodnak, hiszen miután Szingapúrban még legyőzte Norrist az időmérőn, a futamon a brit bevállalós rajt utáni manőverének köszönhetően már kikapott tőle, és az sem vigasztalhatta túlságosan, hogy a McLaren Norrist tette felelőssé a történtekért, valamint csapaton belüli következményei is lettek az esetnek.

Ezek a következmények (onnantól Piastri dönthette el, hogy Norris előtt vagy mögött akar pályára hajtani a Q3-ban) azonban csupán egy futamig tartottak ki, az austini sprinten ugyanis a két McLaren ismét ütközött, aminek eredményeként a wokingi istálló úgy döntött, törli Norris büntetését és tiszta lappal kezd. Noha nyilvánosan nem fedték meg Piastrit, az Auto Motor und Sport úgy tudja, az ausztrál pilóta az ütközésért „belső fegyelmit kapott, ami még jobban megingatta” az önbizalmát.

A német szaklap ugyanis arról ír, hogy a sokszor Kimi Räikkönenhez hasonlított versenyző mégsem annyira hidegvérű, mint hittük, a kifelé mutatott viselkedése pedig csak álca. „Oscar olyan ember, aki semmit sem mutat kifelé, inkább mindent magába fojt” – idéz egy Piastrihoz közel álló forrást a lap.

Amikor pedig valakiben csak gyűlik a lelki teher, a nyomás előbb-utóbb túl naggyá válik, a sorozatos vereségek pedig nagyobb kockázatvállaláshoz és ezáltal hibákhoz vezetnek. Mivel Hollandiában még nyerni tudott, Piastri esetében egyértelműnek tűnik, hogy a Monzában történtek ingathatták meg, majd Bakuban, egy enélkül is szenvedősebb hétvégén elindult a lejtőn, a zuhanó spriált pedig azóta sem tudja megállítani.

Szingapúrban bizonyára nem esett jól neki, hogy Norris megúszta büntetlenül, hogy a rajtnál nekiment és így előzte őt meg, Austinban pedig a belső fegyelmi rombolta tovább az önbizalmát. Mexikóban ezek után a fasorban sem volt a csapattársához képest, majd Brazíliában a pénteki napon javulni látszott a helyzet, az időmérőn viszont 0,375 másodperccel kikapott Norristól. Minden idők legszorosabb Q3-jában (0,528 volt a különbség az első és a 10. helyezett között) ez még inkább kirívó differencia.

McLaren: Piastri most tanulja, miként legyen gyors

Hogy a sprinten a falba állította a McLarent, azt bőven lehet a balszerencse számlájára írni, hiszen rajta kívül még ketten megtették ezt ugyanott, miután Lando Norris vizet vert fel a kerékvetőről, és Max Verstappen is csak egy földöntúli mentésnek köszönhette, hogy nem járt ugyanígy. Az viszont már ismételten csak a „nagy akarásnak nyögés lesz a vége” esete – még ha egyértelmű is, hogy nem kizárólag ő volt a felelős az ütközésért –, ami a futamon történt, amikor Piastri bevállalta, hogy a biztonsági autós újraindítás után kockáztat és bemegy Kimi Antonelli mellé.

Ő sem hisz igazán benne?

Az AMuS rámutatott, hogy az ausztrál versenyző összeomlását legdurvábban az mutatja, hogy amennyiben az elmúlt időszak időmérőit, futamait és sprintjeit összesítjük, Norris 14-1 arányban semmisítette őt meg, és Piastri pályafutás első 61 nagydíján összesen nem vétett annyi hibát, mint az utóbbi ötön. Ez pedig a német lap szerint egyértelműen súlyos önbizalomvesztésről árulkodik, és még ha részben indokolja is, hogy az utóbbi hétvégéken tapasztalható körülmények nem kedveztek neki, önmagában ez akkor sem elegendő ok.

„Bár Piastri szinte szóról szóra ismétli csapatfőnöke magyarázatait, látszik rajta, hogy nem hisz bennük igazán. Olyan, mintha minden indokot elhinne, csak hogy legyen mibe kapaszkodnia, pedig korábban is voltak alacsony tapadású pályák, például Sanghaj, ahol az idén megszerezte első győzelmét. Ott egyetlen edzés alatt átalakította a vezetési stílusát” – mutatott rá a német lap.

Korábban rendszerint századok választották el a két csapattársat, de az utóbbi versenyeken a különbség kirívóan megnőtt Norris javára | Fotó: Nicolas Economou

Azt nyilván továbbra is ki lehet zárni, hogy a McLaren szándékosan hátráltatja Piastrit, a csapat pedig a Brit Nagydíj óta nem vetett be valódi fejlesztést (pályaspecifikus módosításokat igen). Interlagosban ugyanakkor a nagydíjon megcsillant némi fény az alagút végén, mert bár Piastri az első etapban 6,7 másodpercet vesztett egy elfékezés következtében Norrishoz képest, a második etapban 0,2 másodpercet hozott a csapattársán, a harmadik etapban pedig csak 1,4 másodperccel marad el tőle, miközben George Russell feltartotta.

Ha másba jelenleg nem is, Piastri ebbe kapaszkodhat, és a hátralevő három futamon meg kell próbálnia teljesen tiszta fejjel, mindent kizárva csak a saját teljesítményére koncentrálva vezetni.

▼▼ Következő cikk ▼▼