back to top
2025. november 21. 11:15
KezdőlapFormula 1A Red Bullnál úgy vélik, nem fogják megbüntetni őket azért, amit Verstappen...

A Red Bullnál úgy vélik, nem fogják megbüntetni őket azért, amit Verstappen autójával tettek

-

Miként arról korábban beszámoltunk, Andrea Stella, a McLaren csapatfőnöke a Brazil Nagydíj után közölte, válaszokat szeretnének kapni az FIA-tól a Red Bull által Max Verstappen autójában végrehajtott motorcseréről, mert nem világos, hogy annak költsége bele fog-e számítani a költségplafonba, vagy sem. A Red Bull most reagált a történtekre.

Mint ismert, Max Verstappen már a Q1-ben búcsúzott az interlagosi időmérő edzésen, a csapat pedig úgy döntött, hogy a címvédő a bokszutcából kezdje meg a versenyt, mert ez lehetővé teszi, hogy változtassanak az autója beállításain. És ha már ezt meglépték, új motort is szereltek az RB21-esbe, ami némi pluszteljesítményt és kevesebb megbízhatósággal kapcsolatos aggodalmat biztosít nekik a hátralevő versenyekre.

A McLaren csapatfőnöke elmondta, szeretnék tudni, hogy ez a motorcsere a költségplafon hatálya alá esik-e, a szabályokban ugyanis nincs konkrét erre vonatkozó rész, így az FIA korábbi iránymutatásait veszik alapul. A McLaren szerint a nem megbízhatósági okból történő cserének bele kell számítania a keretösszegbe, hiszen különben sokkal több lenne a csere a mezőny hátsó részében végzők körében, a The-Race.com információi szerint azonban a wokingiak hivatalos választ még mindig nem kaptak, a kérdés ugyanis szürke zónára világít rá, és csak akkor születhet végső döntés, amikor majd az illetékesek jövőre elemzik a Red Bull 2025-ös pénzügyi beszámolóját.

Verstappen az új motorral a bokszutcából a dobogóra kapaszkodott fel Brazíliában | Fotó: Mark Thompson/ Getty Images / Red Bull Content Pool //

Paul Monaghant, a Red Bull főmérnökét nem lepte meg, hogy a McLaren nem ment el szó nélkül a motorcseréjük mellett, és úgy véli, a helyzet világos. „Nem lep meg, hogy valaki úgymond bedobta a kézigránátot. De ez rendben van, ha fordítva lenne, mi is megtehetnénk ugyanezt. Amit tettünk, az védhető, legitim, és ha visszanézzük akár csak a 2022-es autóktól kezdve az idei évig, mások is cseréltek motort. Semmi szokatlan nincs benne. Szerintem ez nem is szürke zóna. Mi magunknak megindokoltuk, mit fogunk tenni, ha pedig kérdéseket kapunk, meg fogjuk azokat válaszolni.”

Arra a kérdésre azonban Monaghan nem adott egyértelmű választ, hogy akkor a motorcseréjük beleszámít-e a költségplafonba, és közölte: „Nem fogom megválaszolni, mert nem vagyok pénzügyi szabályzat-szakértő. Nagyjából tudom, hogy mit kell tennünk és mi számít bele [a költségplafonba] és mi nem, de úgy gondolom, meg tudjuk védeni a lépéseinket, és nem kapunk büntetést az év végén emiatt. Az én tudásommal ez lenne a válasz, és nem akarok azon spekulálni, hogy miként kezeljük ezt a pénzügyi szabályok vonatkozásásában, mert lehet, hogy rosszat mondok, és ettől a szokottnál is nagyobb idiótának tűnnék. Úgyhogy ezt ennyiben hagynám, ha lehet.”

A McLaren technikai igazgatója, Neil Houldey ezzel szemben azt mondta, hogy ők nem cserélhetnek csak úgy motort anélkül, hogy annak ne lenne anyagi vonzata, hiszen a Mercedes ügyfeleként fizetniük kell az erőforrásokért. „Más helyzetben vagyunk. Mi nem végezhetünk teljesítménynövelés miatti motorcserét, mert nem vagyunk gyári csapat, amelynek van olyan erőforrás-beszállítója, amely ingyen biztosítana ilyen motorokat. Ez egyértelmű előny a gyári csapatok számára, míg egy olyan független csapat, mint mi, nem tud ezzel élni” – mondta a szakember, hangsúlyozva, hogy a 2026-ban bevezetésre kerülő, erőforrásokra vonatkozó költségplafon miatt jövőre nagyon más lesz a helyzet, az idén és az elmúlt években azonban „jól látható volt, hogy a gyári csapatok előnyben vannak az ügyfélcsapatokhoz képest a szabályozás hiányosságai miatt.”

▼▼ Következő cikk ▼▼