back to top
2025. november 21. 17:22
KezdőlapFormula 1Jelenleg bemondásra megy az F1-ben a motorcsere, így a Red Bullt aligha...

Jelenleg bemondásra megy az F1-ben a motorcsere, így a Red Bullt aligha fogják megbüntetni

-

Beismerte az FIA, hogy az F1-es szabályok „gyengesége” miatt lehetősége van a csapatoknak kiaknázni egy szürke zónát, így anélkül cserélhetnek motort, hogy annak költsége beleszámítana a költségplafonba.

Miután a Red Bull a Brazil Nagydíj előtt motort cserélt Max Verstappen autójában, mondván a beállítás-változtatások miatt úgyis a bokszutcából rajtol a holland, akkor pedig miért ne tennének be neki egy új V6-os egységet, a McLaren felhívta a figyelmet, hogy az FIA iránymutatása alapján egy ilyen lépés beleszámít az éves maximális költségkeretbe, mert nem megbízhatósági probléma állt a hátterében.

A Red Bull részéről erre Paul Monaghan főmérnök úgy reagált, hogy bár nem pénzügyi szakember, ezért arra nem ad választ, hogy el kell-e számolniuk az új motor költségeivel, a tettük „védhető, legitim” és „semmi szokatlan nincs benne”, ezért úgy gondolja, nem fognak (pénzügyi) büntetést kapni miatta.

Lényegében bemondásra történik a csere

A McLaren problémája az, hogy a szabályok nem definiálják egyértelműen, mikor számít egy erőforráscsere extra költségnek, és mikor nem, és csak egy egyértelmű utalást tartalmaznak arra, hogy mikor kell költségként elszámolni egy új motort. Akkor, amikor a csapatnak olyasmit kell cserélnie, ami „baleseti sérülés vagy a csapat által okozott más ok miatt” vált használhatatlanná. Ám mivel az okozott (angolul induced) kifejezés nagyon tág, a The-Race szerint több csapat is részletesebb iránymutatást kért az FIA-tól arra vonatkozóan, hogy mit lehet és mit nem.

Az FIA pedig közben a lapnak elismerte, hogy a szabályok szürkezónát tartalmaznak az erőforráscserék motivációjának megítélésével kapcsolatban, és azt mondta, hogy kénytelen elfogadni, ha egy csapat azt állítja, megbízhatósági okból cserél, mert nem akar minden erőforráscserénél mélyreható vizsgálatot folytatni arról, hogy valóban szükséges volt-e a csere. Magyarán, ha valaki bemondja, hogy motort kellett cserélnie megbízhatóság aggályokból kifolyólag, azt az FIA vizsgálat nélkül elhiszi.

Fotó: Mark Thompson/Getty Images/Red Bull Content Pool

„Nem akarunk olyan helyzetbe kerülni, hogy egy motorcsere esetén vitáznunk kelljen a csapattal vagy a motorgyártóval arról, hogy a telemetria mutat-e valamilyen megbízhatósági problémát – idézi a The-Race Nikolas Tombazist, az FIA együléses bizottságának vezetőjét. – Nem érezzük úgy, hogy lenne elég szakértelmünk eldönteni, mi számít valódi megbízhatósági oknak, és mi stratégiai lépésnek. Vannak esetek, amikor ez teljesen egyértelmű, de amikor a kettő között van, az nagyon nehéz kérdés. Ezért gyengeség a jelenlegi szabályrendszer – a pénzügyi, technikai és sportbírói szabályok kombinációjában –, és ez az oka, hogy elfogadjuk a cseréket anélkül, hogy a költségplafon-hatásukat részletesen vizsgálnánk.”

Ez alapján a Red Bull valóban nem számíthat pénzügyi retorzióra, mert nem megbízhatósági aggályok miatt cserélt motort Verstappen autójában, jövőre azonban változik a helyzet, mert a motorgyártókra is költégplafon vonatkozik majd.

„A motorgyártókra és a csapatokra is vonatkozó költségplafonnal ez a kérdés megoldódik. A motorgyártók nem fognak szándékosan stratégiai cseréket végrehajtani, mert minden alkalommal rájuk hárulna az új egység költsége, ami körülbelül egymillió dollár, ha csak a belső égésű motorról van szó. Ez természetes visszatartó erőt jelent majd. Úgy gondoljuk, hogy ez a jelenlegi rendszer gyengesége, mivel nincs motorokra vonatkozó költségsapka. De jövőre ez teljesen megszűnik, és nem lesz többé téma” – mondta Tombazis.

▼▼ Következő cikk ▼▼