back to top
2025. november 23. 15:24
KezdőlapFormula 1Újabb életveszélyes jelenetek egy F1-es pályán, de az FIA szerint ők nem...

Újabb életveszélyes jelenetek egy F1-es pályán, de az FIA szerint ők nem hibáztak

-

Miután nemrég Liam Lawson kis híján pályabírókat ütött el, a Las Vegas-i Nagydíj elején is történt egy veszélyes, vagy legalábbis annak tűnő helyzet, az FIA szerint ugyanis minden rendben zajlott.

A Las Vegas-i Nagydíj közvetítésében is jól látszott, hogy az 50 körös futam 2. körének elején egy csoportnyi pályabíró szaladt az első kanyar bukóterében úgy, hogy közben a teljes mezőny versenyempóban érkezett a célegyenesben. A rajt utáni ütközésekből ott maradt törmeléket eltakarítani igyekvő önkéntesek szerencséjére senki nem csúszott ki pont akkor és ott, ennek ellenére jogosan merül fel a kérdés, hogy mit kerestek egyáltalán a pályán.

Mert bár dupla sárga zászlót lengettek a kérdéses szakaszon, ez nem garantálja, hogy mondjuk műszaki hiba következtében senki nem érkezik meg a bukótérbe, hiszen a mezőny attól még a sárga zászlós szakasz kezdetéig versenytempóban közlekedik, ellentétben a rendes vagy virtuális biztonsági autós fázissal. Előbbit végül itt is életbe léptették, de csak azután, hogy a pályabírók kifutottak a bukótérből, így joggal merült fel, hogy a Mexikóvárosi Nagydíjon történtekhez hasonlóan most is kommunikációs hiba csúszott a gépezetbe.

Az FIA azonban úgy vélte, hogy a mostani helyzet több lényeges részletben eltér a mexikóitól, és megerősítette, hogy Las Vegasban szó sem volt kommunikációs hibáról, a versenyirányítás pedig teljes mértékben tisztában volt azzal, hogy lesznek pályamunkások az első kanyar bukóterében akkor, amikor a mezőny elhalad ott. Emellett az is egyértelmű volt, hogy a takarítás nagy részével várhatóan végeznek addigra, noha a pályát nem fogják tudni elhagyni.

A szövetség azt is elmondta, hogy bármely más olyan esetben, amikor pályabíróknak a pályára kell lépniük, virtuális vagy rendes biztonsági autót alkalmaznának, de erre most nem volt szükség, mert a pályabírók a bukótérben tartózkodtak, nem pedig a versenypályán. Amikor pedig ezt követően a törmeléket ténylegesen a pályáról kellett összegyűjteni, aktiválták a virtuális biztonsági autót.

Hogy mindez rendben van-e így, azt mindenki eldöntheti maga, de ha utólag amúgy is szükség volt a virtuális biztonsági autóra, akkor joggal vetődik fel a kérdés, hogy nem lett volna-e egyszerűbb rögtön azzal kezdeni ahelyett, hogy a bukótérbe küldenek egy csoportnyi embert egy olyan egyenes végén, amelyben 300 km/óra fölött haladnak a pilóták.

▼▼ Következő cikk ▼▼