back to top
2025. november 25. 18:56
KezdőlapFormula 1Gyerekjáték Verstappennek? Ketten is fordítottak nagyobb hátrányból az elmúlt 20 évben

Gyerekjáték Verstappennek? Ketten is fordítottak nagyobb hátrányból az elmúlt 20 évben

-

A Las Vegas-i Nagydíj drámai fordulata után Max Verstappennek már csak 24 pontot kell ledolgoznia az utolsó két fordulóban ahhoz, hogy átvegye a vezetést a tabellán és világbajnok legyen. Ugyanennyi idő alatt ez Sebastian Vettelnek és Kimi Räikkönennek ennél nagyobb hátrányból is sikerült ez.

Pár versennyel ezelőtt még akkora volt Verstappen ponthátránya az aktuális éllovas McLaren-pilótával szemben, hogy azt lehetett mondani, ekkora, négy futamgyőzelemnyi lemaradást még senki nem dolgozott le a vb-címért folyó harcban. A holland azonban azóta jelentős mértékben visszazárkózott, és jelenlegi helyzete már egyáltalán nem mondható reménytelennek a zsinórban ötödik trófea megszerzésére.

Olyanra ugyanis, hogy valaki legalább 24 pontos hátrányban legyen két versennyel a vége előtt, és onnan fordítson, kétszer is volt már példa ebben az évszázadban: 2010-ben Vettelnek, 2007-ben pedig (a mai pontrendszer szerint átszámítva) Räikkönennek is sikerült. Közös a két estben, hogy mindkétszer szükség volt rá az utolsó két futam megnyerésére.

2010-ben Vettel 25 pontos hátrányban volt az éllovas Fernando Alonso mögött, amikor még a Brazil és az Abu-dzabi Nagydíj volt hátra a szezonból. Előzőleg állt már ennél jobban is a Red Bull német pilótája, de a dél-koreai nullázásával ismét nőtt a távolság, ráadásul a tabellán csak a negyedik helyet foglalta el ekkor Alonso, Mark Webber és Lewis Hamilton mögött.

Ross Brawn előkerült, és elmondta, miért Verstappennél van az előny a vb-harcban

Innen két győzelem, és a riválisok pontvesztései segítették őt a trónra. Interlagosban még Webber és Alonso végeztek mögötte a dobogón, így a lemaradása az első helytől még mindig 15 egység volt, ám miután a szezonzárón az ausztrál és a spanyol már 21 és 19 pontot veszített vele szemben az elrontott boksztaktika miatt, a fiatal Vettel a harmadik számú esélyesként robogott el a világbajnoki címig, négy ponttal megelőzve Alonsót a végelszámolásban.

Három évvel azt megelőzően pedig Räikkönen még nagyobb hátrányból volt képes fordítani. 2007-ben még más pontrendszer volt érvényben, amelyben 10 pont járt a győzelemért, két és félszer kevesebb, mint jelenleg. A finn hátránya így volt 17 pontos az éllovas Hamiltonnal szemben két futammal a vége előtt, ha viszont átszámoljuk a szezon eredményeit a jelenlegi pontrendszer mentén, akkor aszerint a finn 37 pont lemaradással rendelkezett, és csak a harmadik volt a tabellán.

Alonso szállított ugyan egy második és harmadik helyet az utolsó két futamon, ám Hamilton és a McLaren érthetetlen hibái a sanghaji boksztaktikával és az interlagosi rejtélyes lelassulással azt eredményezték, hogy a brit mindössze két pontot szerzett ez a sorsdöntő két állomás során (hatot a jelenlegi rendszer szerint), miközben Räikkönen behúzta a húszat (ötvenet), ami elegendő volt a fordításhoz. Az akkori számlálás szerint a finn ferraris egyaránt egy ponttal győzte le a tabellán Hamiltont és Alonsót, a jelenlegi módi szerint átváltva hét egységgel ugrott volna a brit elé, de hattal nyerte volna meg a bajnokságot Alonso előtt.

A versenymérnök szavai erősítik az összeesküvést, miszerint Kimi Räikkönen bundával lett világbajnok 2007-ben

Vettel 25 és Räikkönen 37 pontos lemaradásához képest Verstappen még jobb helyzetben is van jelenleg a 24 pontos hátrányával, amikor a következő két hétvége során, Katarban és Abu-Dzabiban eldől a bajnokság. Jelenleg már sprintversenyek is léteznek, amiből Katarban még rendeznek egyet, de figyelembe véve, hogy Verstappen van lendületben, és neki jön jól a több idő, több lehetőség a visszazárkózáshoz, erre segítségként tekinthet.

Vettel a negyedik, Räikkönen a harmadik helyen állt a bajnokságban ebben a vizsgált pillanatban, Verstappen pedig jelenleg ugyancsak harmadik – pontegyelőséggel Oscar Piastrival, de eggyel kevesebb győzelme miatt mögé sorolódva. Nála is több pontot kell szereznie a végjátékban, de persze a nagyobb falatnak Norris beérése bizonyul majd. És persze az is a lehetőségek között van, hogy a McLaren brit pilótája már ezen a hétvégén lezárja a matekozást – ehhez egy vasárnapi győzelem biztosan elegendő lenne számára.

▼▼ Következő cikk ▼▼