back to top
2025. november 27. 18:00
KezdőlapFormula 1Szabályváltozást hozhat a McLaren kálváriája?

Szabályváltozást hozhat a McLaren kálváriája?

-

A McLaren csapatfőnökének szavai alapján elképzelhető, hogy az FIA változtat a szabályokon és nagyobb döntési jogkört biztosít a felügyelőknek a büntetési tételek körében bizonyos kihágások esetén. 

Lando Norris és Oscar Piastri Las Vegasban a kopólemezek túlzott elvékonyodása miatt járt pórul, amit az autó vártnál erősebb pattogása okozott, hiába gondolta a McLaren előzetesen úgy, hogy elegendő ráhagyással számolt a hasmagasság beállításánál. Ahogy kiderült, hogy baj van, mindenki sejtette, mi lesz a végkimenetel: mindmáig ugyanis automatikus kizárást jelentenek az olyan vétségek, amikor az autók valamilyen paraméterben nem felelnek meg a műszaki szabályoknak.

A padlólemezek 1994-es bevezetése óta pedig ez a hetedik és nyolcadik alkalom volt (az előzőek közül kettő 1994-ben következett be, a maradék négy 2023-tól kezdve), hogy a verseny utáni mérésen a megengedettnél vékonyabb kopólemezre derült fény, és eddig az összes esetben diszkvalifikáció történt. Potenciálisan ebben jöhet változás valamikor.

„Noha a túlzott kopás mértéke relatíve csekély volt, és csupán egy helyen azonosították, a szabályok nagyon egyértelműek, és kijelentik, hogy a hátsó kopólemezeknek minden pontot legalább 9 mm vastagnak kell lennie. A versenyzési vagy pénzügyi szabályokkal ellentétben ez esetben viszont nem veszik figyelembe az arányosság elvét a büntetés meghatározásánál” – mondta Andrea Stella a McLaren által kiadott közleményben.

Nem biztos, hogy csak a McLaren autói voltak szabálytalanok Las Vegasban, de ettől még nem kell csalást kiáltani

„Még az FIA részéről is elismerték, hogy az arányosság lehetőségének hiányát meg kell oldani a jövőben, hogy az olyan csekély és véletlen műszaki kihágásoknak ne legyen aránytalanul súlyos következménye, amelyek legfeljebb csak minimális teljesítményelőnyt jelentenek. Emlékeztetnem kell rá, hogy az FIA is hangsúlyozta, nem szándékos volt a szabálysértés, nem akartuk szándékosan kijátszani az előírásokat, és enyhítő körülmények is felmerültek.”

Stella tehát arra célzott, hogy ahogy egy vitatott manővert különböző mértékű időbüntetéssel vagy hátrasorolással lehet szankcionálni, elképzelhető, hogy a jövőben a műszaki kihágások terén is engedékenyebb lesz az FIA. Ez az irány viszont egyelőre tényleg csak elméleti síkon létezik, az F1 Commission üléseiről még nem érkezett olyan hír, hogy napirendre került volna a téma.

▼▼ Következő cikk ▼▼