back to top
2025. december 13. 14:02
KezdőlapFormula 1Több pénzt fizetnek az F1-es csapatok, hogy közvetve jobban járjanak, közben nő...

Több pénzt fizetnek az F1-es csapatok, hogy közvetve jobban járjanak, közben nő az FIA befolyása is

-

Aláírták az F1 működését szabályozó Concorde Agreement 2026-tól 2030 végéig érvényes verzióját.

Az idén lejáró egyezményhez képest két fontos változás is életbe lép az Autosport információi szerint, az egyik értelmében növelik a csapatok nevezési díját és a FOM által a szövetség kasszájába fizetett összeget, az F1 Commission testületének ülésein pedig változtatnak kicsit a döntéshozatalban.

A csapatok nevezési díjának és a (kereskedelmi jogok tulajdonosának számító) FOM által fizetett (körülbelül 15 millió dollárral magasabb) összeg emelése azt a célt szolgálja, hogy az FIA fizetést tudjon adni a sportfelügyelőknek és a sportbíróknak, vagyis az F1 elmozdulhat abba az irányba, hogy az eddig önkéntesen végzett tevékenységek végzőinek idejét és fáradozását anyagi formában elismerjék, ezáltal akár e tevékenységek színvonala is tovább javulhat.

A felügyelői testület tagjai eddig szélesebb körből érkezve cserélődtek, ez is hozzájárulhatott az időnként következetlennek tűnő ítéletekhez (ami több évtizedre visszanyúló probléma), de elképzelhető, hogy ezentúl kevesebben, de több helyszínre utazva látják majd el ezt a feladatot.

Megválasztották az FIA elnökét, de még megfoszthatják tisztségétől

Még többen dolgoznak az F1 állomásain sportbíróként, beavatkozó bíróként – nélkülük nem lehetne versenyt rendezni, de önkéntes munkájukat általában csak szép szavakkal honorálják, pedig mint tudjuk, a sportág azért évek óta elég szépen termeli a pénzt, amiből így egy kevés az említett szakembereknek is csurranhat-cseppenhet.

Az Autosport úgy tudja, a szabályalkotásban kulcsfontosságú szerephez jutó F1 Commission döntéshozatalát érintő változás a szavazások kimenetélénél történik, mégpedig úgy, hogy egy változás életbe léptetéséhez ezentúl kevesebb támogató szavazat is elég lesz. Eddig a „sima többséghez” 6, a „túlnyomó többséghez” 8 támogató szavazat volt szükséges, ezek számát 4-re, illetve 6-ra csökkentik, amivel az FIA és a FOM akaratát erősíthetik a döntéshozásban, mivel a csapatok gyakran szerveződnek kartellekbe a motorvásárlási kapcsolatok miatt. A „túlnyomó többség” kitételt olyan szabályváltozások megszavazása esetében alkalmazzák, amik azonnali vagy rövid határidővel történő intézkedést igényelnek, vagyis például amikor az egyik év végén a következő szezonra változtatnának meg valamit.

▼▼ Következő cikk ▼▼