Csupán pár hónappal a Forma–1 új technikai korszakát hozó 2026-os szezonnyitó előtt került be egy módosítás a szabálykönyvbe, ami bonyolultabbá, ugyanakkor biztonságosabbá teszi az automatikusan felnyíló szárnyak működését.
Mint ismeretes, a következő szezontól aktív aerodinamikai elemek kerülnek fel az autókra: eddig a pilóták a DRS-gomb megnyomásával a hátsó vezetőszárny egyik lapját tudták felnyitni az egyenesekben az alacsonyabb légellenállás érdekében, mostantól viszont automatikusan nyílik fel az első és a hátsó vezetőszárny is a kijelölt aktivációs zónákban.
Ám ahogy a csapatok egyre inkább kiismerték az autók viselkedését a szimulátorban, úgy alakultak ki aggodalmak a rendszer veszélyeivel kapcsolatban. Felfedezték, és az FIA is egyetértett vele, hogy esős körülmények között, vizes pályán az aktív aerodinamika szabályai csiszolásra szorulnak – írja a The Race.
Az adatok ugyanis azt jelezték, hogy vizes pályán az egyenesekben, különösen akkor, ha a szezonnyitó melbourne-i pályához hasonlóan padlógázos törések is találhatók benne, nagyon könnyen alulkormányozottá válhatnak és a falba csúszhatnak az autók az alacsony leszorítóerős szárnyállás mellett.
Jövőre lebutítanak pár dolgot az F1-ben, hogy a nézők is megértsék
Rendelkezésre áll ugyan továbbra is az opció, hogy amint a DRS esetében is tette, esős körülmények között a versenyirányítás megtiltsa a felnyitható szárnyak használatát, az új szabályrendszer mellett viszont ez is problémás: mivel a csapatok annak tudatában fejlesztik az autóikat, hogy az egyenesekben alacsony leszorítóerős módban fognak haladni, ha tilalom lép életbe a szárnyak felnyitására, azáltal az autók hosszabb időt lesznek kénytelenek a vártnál nagyobb leszorítóerő mellett száguldani, ami közelebb tapasztja őket a talajhoz, ezáltal pedig könnyen előfordulhat, hogy az autók kopólemeze a megengedettnél jobban elhasználódik – ez a jelenség már a jelenlegi szabályrendszer mellett is okozott gondokat és kizárásokat.
Hogy az felnyitott szárnyállás melletti balesetveszélyt és a lecsukott szárnyállás melletti kizárásveszélyt is kiküszöbölje, az FIA szabályba foglalta egy köztes szárnyállási opció lehetőségét is 2026-ra – ennek nyomán a versenyirányítás elrendelheti, hogy csak az első vezetőszárny lapja nyíljon le, a hátsóé viszont zárva maradjon, ezáltal pedig az autók a két veszélyhelyzet egyikének sem lesznek kiszolgáltatva.
Emellett az FIA az aktivációs zónák hosszával is tehet arról, hogy a lehető legbiztonságosabban bonyolódjanak le a hétvégék – hiszen ahogy az eddig a DRS esetében is történt, ezúttal is a nagydíjak előtt teszik majd közzé, hogy a pálya mely szakaszain nyílhatnak immár automatikusan a szárnyak.
A 2026-os F1-es szezon március 8-án startol az Ausztrál Nagydíjjal.
