back to top
2025. december 16. 14:25
KezdőlapFormula 1Új szabály: mentőövet dobnak az F1-es csapatoknak a legnehezebb hétvégéken

Új szabály: mentőövet dobnak az F1-es csapatoknak a legnehezebb hétvégéken

-

Az FIA egy olyan kiegészítést tett a 2026-os sportszabályzatban, amely megkönnyíti a csapatok dolgát a sprintversenyt tartalmazó hétvégéken – vagy legalábbis nem nehezíti annál is tovább, mint amilyen nehéz valójában.

Véglegesítettek ugyanis egy módosítást, ami mellett a csapatok kardoskodtak: mostantól a sprintfutamos hétvégéken a versenyigazgató elrendelheti a szabadedzés meghosszabbítását, amennyiben piros zászlós leállás szakítja meg a munkát.

Ezeken a nagydíjakon csak egyetlen szabadedzést rendeznek a szokásos három helyett, a másik kettő helyére már a sprint és annak időmérője lép. Azzal, hogy csak egy órát gyakorolhatnak a tétre menő események előtt a csapatok, már így is jelentős kompromisszumokat kell kötniük a beállítások kiválasztásakor, és ha egy baleset miatt még ez a 60 perc is tovább rövidül, a legalapvetőbb feladatok elvégzésére sem juthat idő. Olyan is történt már, például 2023-ban Austinban vagy idén Sanghajban, hogy a vasárnapi futam után a kopólemez túlzott elhasználódása miatt zártak ki autókat az eredményből, a hibát pedig a csapatok azzal indokolták, hogy a rendkívül kevés edzésidő nyomán nem tudtak elég adatot gyűjteni ahhoz, hogy megfelelően állítsák be az autó hasmagasságát.

Baleset- és kizárásfesztiváltól tartanak az F1-es szezonnyitón, változtattak az egyik új szabályon

A szabály úgy szól, hogy amennyiben a 60 perces szabadedzés első 45 perce leállást hoz, az FIA meghosszabbíthatja a gyakorlás időtartamát, hogy egy teljes órányi hasznos időt kapjanak a csapatok és a versenyzők. Hosszabb leállás esetén ez akár a hétvégi program csúszásával is járhat az olyan nagydíjakon, ahol több kísérősorozattal együtt versenyez az F1.

A 2026-os szezonban is hat pályán rendeznek majd sprintversenyt: Sanghajban, Miamiban, Montrealban, Silverstone-ban, Zandvoortban és Szingapúrban, vagyis ezúttal nem a versenynaptár végén fog koncentrálódni sok ilyen, mint idén történt.

Egy másik kis változtatás, könnyítés is bekerült a 2026-os szabályok közé: eszerint ha rosszak a látási viszonyok egy F1-es versenyen (ami esős körülmények között szokott előfordulni), az FIA elnézőbb lesz az autók követési távolságának betartásával. Eddig úgy szólt a szabály, hogy biztonsági autó mögött minden versenyző legfeljebb 10 autónyi távolsággal szakadhat le az előtte haladótól, de mostantól ilyen esetekben a 20 autónyi is megengedett lesz. Elvétve fordult eddig csak elő, hogy egy safety car mögött túlságosan leszakadó autót időbüntetéssel sújtottak, ennek legemlékezetesebb példája a 2010-es, száraz Magyar Nagydíjon történt, ahol Sebastian Vettel a vezető pozíciótól, így a győzelem lehetőségétől esett el ez a hiba miatt.

▼▼ Következő cikk ▼▼