Az FIA által is megerősített információk szerint két gyártó megtalálta a módját, hogyan játszhatja ki a 2026-os F1-es motorszabályokat – a szabályértelmezési vitát nem lesz könnyű feloldani a szezonkezdetig hátralévő rövid időben, ennek következtében pedig a Mercedes, a Red Bull és partnereik a becslések szerint körönként három tizedmásodperces lépéselőnybe kerülhetnek.
A The Race információi szerint az FIA már hónapok óta tud a szabályokban a két gyártó által felfedezett kiskapuról, és október óta többször is átfogalmazta, kiegészítette a technikai szabálykönyv C5.4.3-as pontját, megoldani viszont azóta sem sikerült a problémát.
A trükközés középpontjában a belső égésű motorok hengereiben megengedett sűrítési arány áll, amely az idei szezonban még 18:1, a jövő évtől azonban már legfeljebb csak 16:1 lehet. A sűrítési arány azt fejezi ki, hogy a dugattyú mennyire préseli össze a hengerben lévő gázkeveréket a sűrítés során.
Több forrás értesülése szerint azonban a Mercedes és az immár saját motort fejlesztő Red Bull rájöttek, hogyan tudják elérni, hogy működés közben továbbra is 18:1 legyen a sűrítési arány, ám nyugalmi állapotban, amikor a technikai átvizsgálás zajlik, a dimenziók még megfeleljenek a szabály által előírtaknak.
A The Race kérdésére az FIA egy szóvivője elismerte, hogy működés közben, hő hatására a henger dimenziói kitágulhatnak, így érheti el a két említett gyártó a motor nagyobb teljesítményen való működését. A Motorsport-Magazin becslése szerint a magasabb kompressziós arány elérésével a Mercedes és a Red Bull 15 lóerőnyi többletteljesítményre tesz szert, ami körönként három tizedmásodpercet jelenthet az ő motorjukat használó csapatok számára. A Red Bull a két saját csapatát, a Mercedes pedig a gyári istállója mellett a McLarent, a Williamst és az Alpine-t látja el 2026-tól.
A teljesen új szabályrendszer érkezésével mindig is benne volt a pakliban, hogy az egyik csapat vagy gyártó jelentős előnyben kezdheti az új korszakot a riválisokkal szemben, és régóta lehet olyan sejtéseket hallani a paddockból, hogy a hibrid motorok bevezetését hozó 2014-es korszakváltáshoz hasonlóan ezúttal is a Mercedes áll a legjobban a fejlesztésekkel, ám ezen trükközés tényébe nem törődnek bele a riválisok. Az értesülések szerint a Ferrari, az Audi és a Honda egyaránt sürgetik az FIA-t, hogy lépjen az ügyben – ezt azonban úgy tűnik, nem lesz könnyű igazságosan feloldani ennyire közel a tesztek január végi kezdetéhez és a március 8-i szezonnyitóhoz.
Akár engedélyezik a trükközést, a menet közbeni 18:1-es sűrítési arány használatát mindenki számára, akár a Mercedest és a Red Bullt kötelezik arra, hogy tartsák magukat az 16:1-eshez, az átálláshoz szükséges, új dimenziókkal rendelkező alkatrészek legyártása időigényes lenne, és aligha lehetne a kellő mennyiségű megbízhatósági tesztnek alávetni azokat.
„A szabályok egyértelműen meghatározzák a maximálisan megengedett sűrítési arányt, valamint annak mérési módszerét, amely szobahőmérsékleten, statikus állapotban történik. Ez az eljárás 2026-ra engedélyezett sűrítési arány csökkentése ellenére is változatlan maradt” – fogalmazott az FIA szóvivője, ezzel rámutatva, hogy a technikai vizsgálat változatlansága is hozzájárult ahhoz, hogy megnyíljon ez a kiskapu a gyártók számára.
Az üggyel kapcsolatos egyeztetések továbbra is zajlanak, így egyelőre nem lehet tudni, melyik szabályértelmezési mód mellett foglal majd állást az FIA, illetve hogy esetleg óvási hullámba torkollhat-e a szezonnyitó Ausztrál Nagydíj.
