Hiába tartják őket sokan a 2026-os szezon favoritjának, Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke óvatos, miközben volt kollégája szerint csak egy rivális nyomásgyakorlása áll amögött, hogy sokak szerint a Mercedes a 2026-os szezon esélyese.
Noha sajtóhírek szerint a Mercedes és a 2026-tól saját erőforrással versenyző Red Bull is kihasználhatott egy kiskaput, amellyel előnybe került a másik három motorgyártóval szemben, előbbiről pedig gyakorlatilag az egész idei évben azt pletykálták, hogy a 2026-os, az elmúlt több mint fél évszázad legnagyobb szabályreformját hozó szezonjának legnagyobb esélyese, Toto Wolff, a brackley-i istálló csapatfőnöke továbbra is igyekszik lehűteni a kedélyeket.
„Nos, igazán remélem, de notórius pesszimista vagyok, számomra a pohár mindig félig üres, semmint félig teli – felelelte az osztrák üzletember a Mercedes év végi értékelő videójában arra a kérdésre, hogy erősek lesznek-e jövőre. – Az erőforrással és a vázzal is célokat tűztünk ki magunk elé, de hogy ezek a célok elég ambíciózusak-e, vagy elsiklottunk valami felett, vagy annyira hibátlan lesz-e a kivitelezés, amennyire lennie kell, azt nem tudom.”
Sokan azért is várják az élre a gyári Mercedest és a legjobb erőforrásnak a csillagos márka egységét, mert 2014-ben, a hibrid korszak kezdetén mindenkit állva hagytak, majd egészen 2021-ig nem találtak legyőzőre, és a konstruktőri elsőséget még abban az évben is megszerezték.
„Nagyon sikeres időszakunk volt, nyertünk nyolc konstruktőri világbajnoki címet, de aztán nehéz évek következtek. Most véget ért egy éra, amelyre rengeteg szép emlékkel gondolunk vissza, és most kezdődik a valódi hibrid korszak, amelyben 50%-ban az elektromos hajtásra támaszkodunk fenntartható üzemannyaggal. Ez szinte egy újabb innovációs lépcsőt jelent” – mondta Wolff.
A versenyzés jövőre nagyon más lesz, mint az idén, hiszen eltűnik a DRS, ellenben jön az aktivációs zónákban magától működő aktív aerodinamika, a pilótáknak az új erőforrásokkal pedig sokkal több lehetőség áll majd a rendelkezésére a taktikázáshoz akár támadnak, akár védekeznek. Az autók méretének és aerodinamikájának változásától pedig azt remélik, hogy könnyebb lesz követni az elöl haladót és több lesz a kerék a kerék elleni csata.
„Éppen most jövök a szimulátorból, ahol néztem az autót, ahogy a pályán fut. Lenyűgöző lesz” – mondta errőé Wolff a videóban, majd amikor arra kérték, ezt fejtse ki bővebben, így felelt: „Teljesen új dimenziót hoznak az új szabályok, amelyekkel nem veszik el az igazi versenyzés. Az energia-felhasználás komoly szerepet fog játszani, miként a versenyző intelligenciája is. [Az lesz a jó], aki rengeteget energiát fektet a hétvégére történő felkészülésbe. Elég beszélni a pilótákkal, hogy lássuk, tetszik nekik.”
A Williams csapatfőnöke szerint az egész kitaláció
James Vowles, a Williams csapatfőnöke – aki korábban a Mercedes vezető stratégájaként kulcszerepet játszott a brackley-iek 2014 és 2021 közötti sikerkorszakában – eközben úgy véli, az ő istállójának is motorokat biztosító gyártó várható 2026-os fölénye mögött nem áll más, mint az, hogy az egyik rivális csapat, illetve gyártó elkezdte terjeszteni ezt a narratívát, hogy azzal nyomást gyakoroljon a sportág vezetőire.
„Senki sem tudja, egyik motorgyártó sem tudja, hol fognak kikötni – idézi a GPblog a Williams vezetőjét. – A megjelent spekulációk egy része szerintem arról szólt, hogy egy csapat és egy erőforrás-gyártó narratívát akart kialakítani bizonyos változtatások elérése érdekében – hogy teljesen egyértelmű legyek. De valójában senki sem tudja biztosan. Erősen kétlem, hogy a Ferrari rossz munkát végzett volna. Évről évre nagyon jól teljesítenek. A Honda idén szintén etalonnak számító motort készített. Szóval nem hiszem, hogy olyan helyzet lesz, mint 2014-ben, amikor akkora volt az előny, hogy az minden csapatot magával húzott.”
„A Mercedesszel konkrétan 2026-ra fókuszálva dolgozunk 2024 eleje óta, amikor aláírtuk a megállapodást, és amit mondhatok, hogy jó előkészítő munkát végeztek – folytatta Vowles, majd rátért arra, mit vár a saját csapatától. – Majd meglátjuk, ez mit jelent a gyakorlatban. Ami a céljainkat illeti, a legjobb háromba kerülés ismét már afölött lenne, amit reálisan várunk. Mondtam már ilyesmit, és komolyan is gondolom: az évről évre történő előrelépés egy ésszerű cél számunkra. A top három inkább egy ambiciózus álom.”
