back to top
2025. december 21. 22:50
KezdőlapFormula 1Visszatérhet az 90-es évek F1-ének egyik jellemzője, kiszámíthatatlanabb futamokat eredményezve

Visszatérhet az 90-es évek F1-ének egyik jellemzője, kiszámíthatatlanabb futamokat eredményezve

-

A 2026-os új szabályok nemcsak az erőviszonyokat rendezhetik át az F1-ben, hanem egy rég nem látott jelenség visszatérését is előidézhetik.

Egykor teljesen hétköznapinak számított az F1-es futamokon, hogy akár a mezőny tagjainak több mint fele kiesik, jelentős részük pedig műszaki hiba miatt nem látja meg a kockás zászlót. A modern F1-ben a műszaki gondok azonban már olyan ritkák, mint a fehér holló, amit mi sem bizonyít jobban, mint az, hogy az elmúlt két szezon volt a sportág történetének két legmegbízhatóbbja, hiszen a kiesési arány mindkettőben csupán 10,5 % volt, és ezek többsége is inkább versenyzői hibára vezethető vissza.

Andrew Shovlin, a Mercedes pályamenti mérnökigazgatója azonban előrevetítette, hogy a teljesen új autók és erőforrások miatt több lehet a műszaki hiba, mint az utóbbi években.

„Nagyobb lesz a kockázat, mert az első években rendkívül nehéz lesz ezeket az autókat megbízhatóvá tenni. Az elmúlt két év téli tesztjein szerintem az első napon nem is volt piros zászló. Igen, [a csapatok] végeznek különféle próbapadi teszteket és ellenőrzéseket, de tíz csapat épít autókat 8–9 ezer alkatrészből, amelyek mind összeállnak, majd két teljes tesztnapon át megbízhatóan futnak, és senki sem robban le. Ez egészen lenyűgöző teljesítmény, és ez az a szint, ahová az F1 eljutott.”

„Ugyanakkor a jövő évi változások mértéke és az eltérő technológiák miatt ezt nagyon nehéz lesz megismételni. Szerintem hirtelen a megbízhatóság ismét megkülönböztető tényezővé válik, olyan módon, ahogyan az az elmúlt néhány szezonban nem volt igazán meghatározó” – idézi a The-Race.com a mérnököt.

NE HASZNÁLD
A 2014-es előszezoni tesztelés a sorozatos műszaki hibákról szólt | Fotó: JEAN-MICHEL LE MEUR / DPPI

Noha nem lesz akkora az ugrás, mint a hibrid motorok 2014-es bevezetésekor, hiszen akkor több dolgot a semmiből kellett megalkotnia a csapatoknak és motorgyártóknak, az elektromos rendszer és a hagyományos V6-os között durván 50-50 %-ban megoszló teljesítmény és az MGU-H száműzése most is komoly kihívás elé állítja őket, és januárig csak a próbapadon nyúzhatják az új motorokat, hogy aztán a szezon előtt 9 tesztnap alatt tegyék minél megbízhatóbbá azokat a pályán.

Kiesésdömping aligha lesz

A The-Race cikke alapján legutóbb 1994-ben fordult elő, hogy egy teljes F1-es szezonra vetítve a mezőny átlagosan több mint fele nem ért célba (akkor 51,8% volt a kiesési arány). Ilyen vagy akár csak ehhez közeli kiesésmennyiség aligha lesz, hiszen még 2014-ben, a hibridek bevezetésekor sem volt, pedig a téli tesztek pocsék megbízhatósága alapján akkor mindenki azt várta, hogy a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjon alig lesz olyan autó, amelyik nem robban le.

Végül azonban 14-en is célba érta Melbourne-ben, a teljes szezonban pedig 20,8% volt a kiesési arány. Az ugyanakkor megfigyelhető, hogy nagyobb szabályávltozások után ez a mutató megugrik: 2022-ben, a szívóhatású autók érkezésekor 16,9% volt a 2021-es 12,6%-hoz képest, míg a szélesebb és nagyobb autók 2017-es bevezetésekor 17,3%-ról 23%-ra nőtt.

Hogy jövőre mekkora lesz, az majd kiderül, egy ideig mindenesetre biztosan extra változót jelent majd a futamokon is a műszaki problémák nagyobb valószínűséggel történő előfordulása, ami nagy drámákat hozhat egy-egy unalmasabb nagydíjon is.

▼▼ Következő cikk ▼▼