2025-ben is megtartottuk szerkesztőségi szavazásunkat, amelyben értékeltük az idei Forma-1-es szezon legjobb teljesítményeit, legemlékezetesebb pillanatait és legnagyobb sztorijait. Az első részben az év legjobb versenyzőit választottuk meg. Olyan azért elő szokott fordulni egy-egy szezon után, hogy egybehangzóak a vélemények az első helyezett kilétét illetően, az viszont szokatlan, hogy ne a világbajnoki címet szerző pilóta hengereljen ilyen stílusban…
1. Max Verstappen
Majer Dániel: Ahogyan azt ő maga is többször elmondta, Max Verstappen jó néhány ajándékot kapott a McLarentől és a két bajnoki riválisától, de ettől még kellett az ő kiemelkedő teljesítménye és zsenije is ahhoz, hogy 104 pontos hátrányból visszakapaszkodjon és a végén mindössze 2 ponttal maradjon le a vb-címről. Én is azon a véleményen vagyok, hogy normál esetben ennek a szezonnak jóval korábban el kellett volna dőlnie, és az, hogy nem dőlt, legalább annyira Verstappen érdeme, mint az ellenfelek bukdácsolásának következménye. A holland ebben az évben a barcelonai rövidzárlata ellenére – ami nélkül világbajnok lett volna – megmutatta, hogy miért egyértelműen ő a jelenlegi mezőny legjobbja.
Lakner Gábor: Ezzel a gyengécske autóval egyszerűen nem volt joga ahhoz, hogy a világbajnoki címért küzdjön, százpontos hátránya volt a szezon közben, és a végén két ponttal maradt le Norris mögött. Végig egyenletesen magas színvonalon, kevés hibával teljesített, a legtöbb futamot nyerte meg, világbajnoki ezüstérmestől ehhez fogható teljesítményt talán Alonsótól láttam legutóbb 2012-ben.
Sebők Máté: Bár voltak szürkébb futamai, sőt, komoly hibái is, de utóbbiak nem voltak előzmény nélküliek. Ezt leszámítva viszont idén is mindent kihozott a Red Bullból, és nem elég, hogy agyonverte csapattársait, de még egy olyan bajnoki csatában is részt vett, amelyben minden józan számítás szerint semmi keresnivalója nem lett volna.
Bognár Viktor: Rengeteg szerkesztőség állít össze év végi listákat világszerte, és az eredmények között természetesen vannak eltérések, de az elmúlt öt évben túlnyomórészt Max Verstappen dominálta az év legjobb versenyzőjének szavazásait. Talán Michael Schumachernek és Lewis Hamiltonnak is lehetett zsinórban öt ilyen erős éve korábban, de a holland mintha még közülük is kiemelkedne azzal, hogy egyszerűen mennyiféle különböző módon tudott ő lenni az év legjobbja. 2021-ben egy a végletekig kiélezett bajnoki csatát nyert meg és gyűjtötte be a szavazok többségét, 2023-ban a valaha volt leglehengerlőbb szezont produkálta, 2024-ben védekező, 2025-ben pedig támadó hozzáállásával emelkedett ki az év második felében. Mi jöhet ezután 2026-ban? Az igazi zsenik azok, akik akkor is elő tudnak még állni egy új dallammal, művészeti alkotással vagy akár egy lenyűgöző sportteljesítménnyel, amikor az egyszeri ember úgy érzi, hogy már mindent látott, és az eddigieknél szebb már nem jöhet.

2. Lando Norris
Sebők Máté: Nehéz kérdés, hogy ő vagy Charles Leclerc nyújtott-e jobb teljesítmény, de az ősz a brit versenyző felé billentette a mérleget. Bár a szezon első részében többször hibázott kulcspillanatokban, de onnantól kezdve, hogy helyzete már-már reménytelennek tűnt, szinte kifogástalanul szerepelt, aminek világbajnoki cím lett a jutalma.
Majer Dániel: Sokat gondolkoztam, hogy a második helyre George Russellt tegyem, mert a puszta teljesítményt nézve szerintem jobb volt az idén Norrisnál, akinek az első félévben nyújtott produkciója nem volt makulátlan, de aztán arra jutottam, hogy utóbbira összehasonlíthatatlanul nagyobb nyomás nehezedett amiatt, hogy a kezdettől fogva egyértelmű volt: ezt a vb-címet valamelyik McLaren-versenyző fogja nyerni. Az esélyesség terhe mellett sokan pedig szerintem alábecsülik azt a melót is, amit Norris beletett abba, hogy igazán ráérezzen az idei autóra, ami az elmondása szerint jó ideig nem adta meg neki azt az érzetet, ami az utolsó századok és ezredek kisajtolásához kellett. Ilyen helyzetben nagyon könnyű elveszni és mentálisan összetörni, különönsen akkor, ha közben az ember azt látja, hogy a csapattársa sorra nyeri a versenyeket és öles léptekkel halad a világbajnoki cím felé. Ő viszont nem adta fel, és még akkor sem dobta be a törölközőt, amikor a zandvoorti motorhibája miatt szinte reménytelen helyzetbe került. Számomra különösen azért jár neki az elismerés, mert a korábbi években rendszeresek voltak tőle a mentális okokra visszavezethető hibák, ebben az évben pedig ezen a téren egyértelműen sokkal erősebbé vált.
Lakner Gábor: A világbajnoknak legalább a dobogóra illik odaférnie, a szezon első felében viszont háttal ült az autóban. A második felében azonban már egyérteműen ő volt a jobb a két McLaren-pilóta közül, ehhez viszont az is kellett, hogy Monzában helyzetbe hozta a csapata. Nagy hátrányt dolgozott le Piastrival szemben, majd a McLaren Las Vegas-i és katari bénázása ellenére is behúzta a címet.
3. George Russell
Bognár Viktor: Azok után, hogy három közös évükből kétszer legyőzte minden idők legsikeresebb versenyzőjét, Lewis Hamiltont a bajnokságban, Russell idén új szerepkörben, a Mercedes tapasztaltabb, iránymutató pilótájaként is megállta a helyét. A tabellán negyedikként végezve beállította eddigi legjobb bajnoki helyezését, és sohasem zárt még olyan közel a pontversenyben a világbajnokhoz (104 pont hátrány), mint most. Azt hiszem, Russellnek nincs oka csalódottnak lenni a saját teljesítménye miatt – valami ilyesmiben bízhatott, amikor 2021-ben aláírta mercedeses versenyzői szerződését. Az más kérdés, hogy aligha arra „fizetett be”, hogy ez a forma négy év alatt mindössze öt futamgyőzelemben manifesztálódik majd számára.
Majer Dániel: A pontverseny első három helyezettjén kívül csak Russellnek sikerült az idén futamot nyernie, ráadásul kétszer is megtette ezt. Ahogyan azt szingapúri sikere után elmondta, más pilóta ahhoz képest, mint amilyen két éve volt, amikor ugyanott a falba állította a Mercedest. És ezt az egész szezonban látni lehetett. Az évet két dobogós helyezéssel kezdte, majd Bahreinben Norrist maga mögött tartva második lett úgy, hogy közben elektronikai problémát menedzselt. Persze mondhatjuk, hogy rajta nem volt ott a világbajnoki címért küzdés terhe, de hét dobogós helyezése és két győzelme magasan a top hármast követők élére helyezte, miközben az újonc Kimi Antonelli hullámzó teljesítménye mellett tovább szilárdította a Mercedes vezéreként betöltött szerepét.
Sebők Máté: Karrierje eddigi legjobb idényét futotta, kiegyensúlyozott és erős teljesítményt nyújtott. Akkor is hátán vitte a Mercedest, amikor Kimi Antonelli teljesen eltűnt, és lényegében ennek köszönhető, hogy a csillagos istállónak meglett a konstruktőri második hely. Amikor pedig volt esélye a győzelemre, kíméletlenül kihasználta a lehetőséget.
4. Charles Leclerc
Lakner Gábor: Hogyan állhatott hétszer dobogóra ezzel a Ferrarival? Már megint egyedül miatta takarózhat bármivel a csapata, ami megint elrontott mindent, amit csak lehetett. A saját csapattársát, Lewis Hamiltont is 86 ponttal előzte meg, ami pontosan megmutatja, mennyire emberfelettit nyújtott az idén.
