A képen: Hartmann László; festette: Jo Klausmann
Hungaroring, Rábaring, Pannónia Ring, Euroring, de már épül a Balaton Park Circuit is, mondhatnánk akár azt is, hogy igazi nagyhatalom vagyunk a gyorsasági versenyzésre alkalmas versenypályákat illetően. A bölcső azonban a Népliget, Budapesten. Pont 80 éve fél tizenegykor eldördült a startpisztoly, és elrajtolt a mezőny. Az eredmény ismert, ha máshonnan nem, akkor az egykori filmhíradóból, nem kis meglepetésre a német gyári csapatok rosszul teljesítettek, és Tazio Nuvolari nyerte az első Magyar Nagydíjat, és jó ideig az utolsót is. A hetedik helyezett versenyző magyar volt: Hartmann László gyakorlatilag privát alakulatként egy jelentősen gyengébb Maseratival és hat kör hátránnyal, de beért. Legalább akkor teljesítmény volt ez, mint amikor manapság a Zengő Motorsport az ismert hátrányaikkal pontokat szereznek, a sokkal komolyabb ellenfelekkel szemben.
A II. világháború után azonban reménytelen volt az, hogy Grand Pix, majd később Forma-1-es autók újra birtokba vegyék a Népligetet. Ugyan a később háromszoros Forma-1-es legendává váló Niki Lauda 1969-ben már járt itt 1969-ben a Formula V akkori utánpótlás széria versenyzőjeként, inkább motoros, illetve 1972-ig túraautós pályakánt vált ismertté az egykori versenyhelyszín.
1969, Niki Lauda, Népliget; Forrás: Fortepan.hu
Egészen az 1980-as évekig kellett várni, hogy újra felmerüljön az, hogy ide kellene hozni a száguldó cirkuszt. A cirkuszigazgató, azaz Bernie Ecclestone kudarcba fulladt szovjet Forma-1-es tárgyalásai után Budapest felé vette az irányt, mert mindenképp akart magának egy „szocialista blokkos” futamot. Horvátország is sokáig talpon maradt ezen versenyben, leginkább Mr. E akkori feleségének köszönhetően, Slavica az ország egykori szépségkirálynője volt. Bernardnak azonban bejött a vasfüggönyön túli, de mégis szép Budapest, és akkori hű segédje, a magyar Rohonyi Tamás is nyilván hazabeszélt. Meg is kezdődtek az egyeztetések már 1983-ban, és az előzetes versenynaptárba is bekerültünk, 1984. október 7-ei dátummal, Európa Nagydíjnak aposztrofálva! A hidegháború egyik csúcspontján azért ez elég meredek lett volna, nem? Az angol üzletember először a Budai Várnegyedet nézte ki mint versenyhelyszín, de ezt a főváros nagyon nem támogatta. Gyakorlatilag ha úgy vesszük, ezt az elmúlt hétvégén valósította meg Bernie Bakuban, és mit ad Isten, annak is Európa Nagydíj lett a neve, és ha nem is vasfüggönyön túl, de majdnem. A mi vezetésünk először 1983-ban a Városligetet javasolta mint versenyhelyszín, és lelkes is volt Bernie, mert tényleg patinás lett volna a környezet a Hősök tere környékén, de fákat is akartak volna kivágni a tereprendezés és a bukóterek miatt, valamint ebből már akkor is politikai kérdés lett. A következő kör és újabb javaslat a klasszikus Népliget volt, majdnem az eredeti 1936-os nyomvonalon, és még az akkori OTSH elnökhelyettes Schmitt Pál is megerősítette 1984 januárjában, hogy márpedig a verseny 1985-ben az ismert versenyhelyszínen lesz. Itt is a természet védelme nyert, illetve szerencsésebbnek tűnt egy állandó Fomra-1-es pálya építése, így rekordidő alatt lett kész 1986-ra a Hungaroring.
Fotó: Farnadi Zsolt gyüjteményéből
A pálya azonban ma is alkalmas lenne pályaversenyzésre, még ha Forma-1-es futamra nem is. Némi felújítás után minden további nélkül Formula E versenyt lehetne itt rendezni, vagy akár veterán autós találkozókat a Concours d’Elegance stílusában. Ehhez persze az egész parkot gatyába kellene rázni, élén a Sörcsarnokkal, vagy más néven a Nagyvendéglővel. Amúgy is tervezett olimpiai helyszín, ha megnyernénk, reméljük nem jár azzal a dolog, mint Nelson Piquet nevével fémjelzett pálya Jacarepaguában, amelyet a mostani riói olimpia miatt teljesen elbontottak.
Fotó: Győr Város Levéltára / Rapali Vivien