Idén júniusban a Porsche 19. alkalommal győzött a 24 órás versenyen Le Mansban. Ezzel csak tovább erősítették eddigi vezető pozíciójukat azon sportautók között, akiknek ez itt sikerült, hiszen az Audi 13, a Ferrari 9, és a Jaguár hétszer diadalmaskodott ezen legendás helyszínen. 2018-ban meglehet a stuttgartiak 20. elsősége is, gondolnánk…
A gyári 919 Hybrid alapjait Weissachban rakták le, még 2014-ben, amikor a márka visszatért a szériába. Akkor már meg kellett küzdeniük az egyébként innovatívabbnak mondható Toyota TS050-essel. Akkor az volt a mondás, hogy az elkövetkezendő években minden versenyen részt kell venni. Most azonban ez a menet erőteljesen megkérdőjeleződött. Keményen tartják magukat azon pletykák, hogy idő előtt kiszállhatnak, pedig eredetileg 2018 év végéig szól a szerződésük, ami kötelezné őket erre.
Michael Steiner, a Porsche fejlesztési osztályának a vezetője a Motorsport-Total.com kérdésére elég szűkszavúan válaszolt: „Ez még nem eldöntött kérdés.” Ebből annyi derült valójában ki, hogy Weissachban, és Wolfsburgban is gondolkodnak azon, hogy akár az idei év végén kiszálljanak. A Toyota viszont ezen kérdéstől függetlenül mindenképp 2019 év végéig maradna, és folytatná azt, amit elkezdett.
Számtalan oka lehet annak, hogy a Porsche gondolkodóba esett. A széria promótere az ACO Le Mansban bemutatta a 2020-as szabályzás terveit, ami nem az a nagy ugrás, amit Weissachban vártak. Ott azt várták, hogy akár a hibridtechnológia következő fázisát is bemutathatják majd. Az ACO és a FIA sem támogatja azonban ezt. Az új tervekkel olyan gyártókat próbálnak visszacsalogatni a WEC-be, mint például a Peugeot márkát. Összességében olcsóbbá akarják tenni az LMP1-es hibrid kategóriát. Ez pedig teljes mértékben szembemegy azok kívánalmával, akik fejlesztenék a technológiát tovább.
Ráadásul a 919-est 2014 óta tudatosan fejlesztik, de az a koncepció, hogy egy 2 literes V4-es turbó hibrid hajtással, lassan eléri a végső határait. A Toyota is hatalmasat ugrott ezen a téren a TS050-es modelljével. Egyértelműen idén a japánoké volt a gyorsabb autó, ráadásul az ő megoldásaikban még rejlik további potenciál. A Porschénak egy teljesen új autót kellene építenie ahhoz, hogy továbbra is versenyképesek tudjanak maradni. Egy ilyen dolog 2018 év végén még nagyobb bizonytalanságot okozhat. Ugyanakkor a VW dízelbotránya szintén kihat a Porschéra is, még ha csak háttérben is, hiszen spórolniuk kell a sportprogramon. Tavaly már nem is volt harmadik autójuk Le Mansban a rajtrácson emiatt.
Újabb érv a kiszállás mellett az is, hogy nincs a dologban kihívás. Egy egész éves küzdelem a Toyotával ezen nem segít, hiába hajszolják bele egymást a jövő hibridtechnológiás sportautója vetélkedésbe. 2014-ben még más volt a helyzet. Akkor még volt Audi is, Nissan is hatalmas csinnadratta között megérkezett, és további gyártók is álltak a WEC-be lépés előtt, és reménykedett benne mindenki, hogy a Peugeot is visszatér.
A franciák azonban még az egyeztető tárgyaláson ott voltak, amikor a technikai munkacsoporttal egyeztettek arról, hogy lehetőleg minél olcsóbb legyen a dolog, és a hibridhajtás kérdéskörét a minimumra redukálják. Ez persze a Porschénak nem tetszett, és még a FIA és az ACO közbenjárásával sem sikerült pontot tenni a dolog végére úgy, hogy az oroszlános márka úgy gondolja, hogy be akarjon szállni. Akkor nagy pofont kaptak, kérdés az, hogy azóta sikerült-e ezt kiheverniük.
Az Auto Bildnek Fritz Enzinger, a Porsche LMP1-es projekt vezetője egyértelműsítette a jelenlegi helyzetet:
„Gyors döntést várunk a Peugeottól, akár így nem sokkal most Le Mans után. Amennyiben a franciák igent is mondanak, akkor se jönnek 2020, vagy 2021 előtt. Meg kell gondolnunk nekünk is azt, hogy addig is, 2-3 évig Le Mansban úgy szerepelünk, hogy csak egy vetélytársunk van. Jelenleg emiatt vagyunk mi döntésképtelenek.”
Miközben az LMP1 szenved, a GTE-Pro osztály virágzik. A Porsche ott a 911 RSR-rel képviselteti magát, olyan márkák közt, mint a Ferrari, Aston Martin, Ford, Corvette, és 2018-tól kezdődően a BMW.
Az sem javít a helyzeten, hogy a Toyota és a Porsche a japánok egyik technikai megoldásán összevesztek még az idei Le Mans előtt. A TS050-es hátulsó traktusán egyfajta dupla diffúzort alakítottak ki, ami a németek szerint véleményes, így kikérték a FIA véleményét. A válaszból kiderült, hogy a megoldás homológ, és átment a technikai átvételen. Egyre nehezebb így együttműködni, és így egyre mocskosabb lesz a játék is.
Az elmúlt hónapokban az ACO sem volt épp a Porsche nagy barátja. Többek között bírósági ügy lett abból, hogy a Porschén feltűnt egy olyan partnerlogó egy reklámban, ami kifejezett kérése volt az ACO-nak, hogy ne szerepeljen, és azt akarták, hogy ismerjék el, hogy sérült egy másik márka joga ezzel. Az ilyen esetek pedig csak mérgezik a kapcsolatot.
Végül, de nem utolsósorban elmondható az, hogy a WEC színpadképe jelentősen megváltozott. Le Mans a nagy és mindent felülíró esemény, ez továbbra sem kérdés. De a többi versenyhelyszín, olyanok mint Bahrein, Austin vagy Mexikó nem annyira népszerűek. Az Audi lelépett, a Nissan beégett, a Peugeot meg még mindig nem szállt be. Mindez azt mutatja, hogy az endurance csábító világa meglepően szűk kört érdekel csak.
Így fogalmaz Oliver Blume, a Porsche elöljárója ezzel kapcsolatban: „Le Mans mítosza él. Éppen az olyan hihetetlen történetek miatt is, mint amit nem is annyira rég átélhettünk.”
Tehát elmondható az, hogy Stuttgartban a legendás francia versenyt a helyén kezelik, de összességében azért kérdőjeles a szereplés, leginkább a többi WEC esemény, a 8 versenyhelyszínnel. A nagy távolságok drága világ körüli utazással járnak, és ezt már lehet, hogy nem szeretnék megtenni a 919-es modellel.
A német weboldal információi szerint a 2018-as WEC-es szerepléssel kapcsolatban akár már idén júliusban megszülethet, egy igazgatósági ülésen. Mivel azonban még július közepén lesz csak a hazainak számító WEC verseny a Nürburgringen, ezért ennek az eredményét feltehetően csak a verseny után teszik hivatalossá, és akkor derül majd csak ki egyértelműen az, hogy megy, vagy marad-e a Porsche a hosszútávú prototípus világbajnokságban.