back to top
KezdőlapFormula 1A Mercedes olajra léphet

A Mercedes olajra léphet

-

Az FIA megerősítette, hogy a Belga Nagydíjon bevetett legújabb specifikációjú Mercedes-motor továbbra is magasabb értéken égetheti az olajat.

Az egész szezonon átívelő vitasorozat tárgya az olajégetés, amely elvileg tilos, az FIA azonban fülest kapott, hogy néhány csapat – köztük a Mercedes – valahogyan mégis megkerüli a szabályokat. Ennek tisztázására júliusban kiadtak egy technikai direktívát, amely értelmében a monzai hétvége előtt bevetésre kerülő motorspecifikációk még 100 km-enkénti 1,2 literes arányban égethetik az olajat, az Olasz Nagydíjtól kezdve azonban ez az értek csak 0,9 liter lehet.

A Mercedes a Belga Nagydíjon húzott egy váratlant, és hogy ne kelljen megfelelnie az új előírásoknak, még Spában bevezette idei negyedik és egyben (várhatóan) utolsó specifikációját. Egy független szabály viszont egyértelműen kimondja, hogy az ügyfeleknek szállított erőforrásoknak ugyanolyan specifikációjúnak kell lennie, mint a gyári alakulaténak – vagyis amint a Mercedes ügyfelei átváltanak utolsó motorukra, a német istállónak is át kell állnia a 0,9 literes korlátra.

Mint azonban az az FIA által kiadott közleményből kiderült, ez nem így lesz: mivel a motort már használták (ez az FIA által használt értelemben azt jelenti, hogy a motor elhagyta a boxutcát), a Mercedesnek elég megfelelnie az 1,2 literes követelménynek, az ügyfeleinek viszont, vagyis a Force Indiának és a Williamsnek, az új motor bevezetése esetén már a mostani hétvégén érvénybe lépő 0,9 litert kell figyelembe venniük.

„Ha egy [belsőégésű] motort a monzai versenyhétvégén vagy azt követően vetnek be, olajfogyasztása nem haladhatja meg a 0,9 l/100 km értéket” – erősítette meg egy FIA-s szóvivő. „Ha egy [belsőégésű] motort a spái versenyhétvégén vagy azt megelőzően vetettek be, olajfogyasztásának az 1,2 l/100 km érték alatt kell lennie.”

A Mercedes döntése meglepte és kényelmetlen helyzetbe hozta a Ferrarit, amely nem számított arra, hogy bárki is új motorokkal érkezik Spára, miközben az olaszok kénytelenek lesznek a 0,9 literes szabványt követni a következő erőforrásukkal. A híresztelések szerint a Mercedes ezzel megszegett egy íratlan megállapodást, Toto Wolff szerint azonban szó sincs ilyesmiről, és amennyiben a Ferrarinak problémái vannak, szívesen átbeszéli velük a dolgokat.

„Igaz, hogy ádáz küzdelemben vagyunk, de a kapcsolatunk azon alapul, hogy probléma esetén összeülünk és zárt ajtók mögött megbeszéljük a nézeteltéréseket” – utalt Wolff a Mercedes és a Ferrari viszonyára. „Egyelőre még nem jött fel a téma. Biztosítanunk kell, hogy a nagyközönség nem talál ki mindenféle olyan sztorit, ami egyszerűen nem igaz. Nyugodt vagyok ilyen téren.”