back to top
KezdőlapFormula 1Az Audi Aicon koncepciómodell – Önállóan közlekedve a jövő felé

Az Audi Aicon koncepciómodell – Önállóan közlekedve a jövő felé

-

Négyajtós Audi Aicon víziójával a négykarikás márka a jövő teljes mértékben önállóan közlekedő Audiját mutatja be – immár kormánykerék és pedálok nélkül. Dizájnkoncepcióként a négyajtós 2+2 üléses modell külsejével és utasterével egyaránt nagy és merész lépés az elkövetkező évtizedek formatervezése felé. A legkorszerűbb technikák hordozójaként látványosan ötvözi a hajtásrendszerek és a futómű, illetve a digitalizáció és a hosszú távú fenntarthatóság innovatív fejlesztéseit. Az Aicon tisztán elektromos hajtásrendszerű modell, amely egy akkumulátortöltéssel 700 és 800 kilométer közötti hatótávot kínál.

Dizájntanulmány, a legmodernebb technikák hordozója, mobilitási koncepció: példátlan következetességgel aknázza ki az Audi Aicon a jövő önállóan közlekedő luxuslimuzinja kínálta összes lehetőséget. Dizájnkoncepcióként a négyajtós 2+2 üléses modell külsejével és utasterével egyaránt nagy és merész lépés az elkövetkező évtizedek formatervezése felé. A legkorszerűbb technikák hordozójaként látványosan ötvözi a hajtásrendszerek és a futómű, illetve a digitalizáció és a hosszú távú fenntarthatóság innovatív fejlesztéseit.

Mobilitási koncepcióként az Audi Aicon már a jövő világába visz, ahol a háztól-házig tartó egyéni közlekedés előnyei az első osztályú repülőgépkabinok luxusával találkozik. Olyan utastérről van szó, amely immár kormánykerék és pedálok nélkül készül, így a modern kommunikációs elektronika és a tökéletes kezelési ergonómia minden kényelmével szolgálhat – hamisítatlan First Class.

Már első pillantásra egyértelmű: ellentétben a puszta funkcionalitás alapján tervezett robottaxival, az Audi Aicon minden lehetőt megtesz utasai kényelméért. Megjelenése semmi mással össze nem téveszthető és már külsejével is egyértelműen utal térkínálatára és kiemelkedően színvonalas technikáira. Az Audi Aicon kitekintés a jövő presztízsmodelljeire, amit a legigényesebb ügyfelek is vonzónak találnak.

Hangsúlyos fellépés – a külső megjelenés

Az Audi Aicon minden irányból rátekintve látványos jelenség. Már puszta méretei – külső hosszúsága 5444, szélessége 2100, míg magassága 1506 milliméter – is az autózás „felsőházába”, vagyis a D-szegmensbe pozícionálják. Tengelytávja 3470 milliméter, ami 240 milliméterrel haladja meg az új Audi A8 hosszított változatáét.

Külseje központi formai eleme az utastér, amely elöl és hátul egyaránt nagyméretű üvegfelületekkel, illetve oldalirányban hangsúlyosan kifelé ívelő oldalablakokkal teremt tágas teret a bennülők körül. Az Aicon oldalablakainak felületén – abszolút új megoldásként az autós formatervezésben – határozott él húzódik precíz vonalként egészen a D-oszlopig. E vonal egyszerre hangsúlyozza az autó hosszúságát, illetve mérsékli hatékonyan az utastér a teljes karosszériatesthez viszonyított vizuális volumenét. A hátrafelé enyhén emelkedő küszöb sötétített felületű és némileg előrehajló megjelenést kölcsönöz az autó számára.

A hangsúlyosan domborodó kerékjáratok az Audi modellek quattro-génjeire utalnak, így teremtve formai kapcsolatot az Audi formatervezőinek immár sorozatgyártású kreációival. A hatalmas, 26 col peremátmérőjű kerekek, amelyeket a lehető legkijjebb pozícionálták a mérnökök, szintén az Aicon mély benyomást keltő megjelenését hangsúlyozzák.

A formatervezők elöl és hátul egyaránt minimális vonalat használtak, inkább nagyméretű felületeket alakítottak ki. Akárcsak az Audi e-tron Sportback concept esetében, az Aicon elején is fordított hatszögletű Singleframe hűtőrács tűnik fel, az Audi elektromos autói elkövetkező generációjának jellegzetes stílusjegyeként. Az erősen megdöntött orr sziluettje szintén jellegzetes sportautós vonalvezetésként előretörő hatást sugároz.

Érzelmek és információ – LED-világítástechnika

Elől és hátul egyaránt hiába keresnénk e modellen hagyományos fényszórókat, illetve lámpatesteket. Helyettük teljes egészében digitálisan vezérelt kijelzőfelületek tűnnek fel, amelyek háromszögletű pixel-szegmensek százaiból épülnek fel – az Audi AI háromdimenziós szimbólumaiként.

A Singleframe hűtőrács körül nagyméretű fénykibocsátó felületek sorakoznak, amelyek – akárcsak hátul – több mint 600 háromdimenziós pixelt tartalmaznak térbeli elrendezésben. A felületek tekintélyes mérete és pixeljeik nagy száma minden színben sokrétű grafikák, animációk és információk megjelenítését teszi lehetővé. Az Audi Aicon így már nem kötődik statikus nappali menetfény grafikához, hanem a pillanatnyi menethelyzethez és utasai igényeihez alkalmazkodhat. Az egyéni kialakítási lehetőségeknek semmi sem szab határt.

A Singleframe jobb és bal oldalán húzódó vízszintes fényszegmensek szemek benyomását keltik, s kiterjedve vagy elkeskenyedve táguló, illetve agresszíven szűkülő pupillákat idéznek. Gyalogosokat vagy a közlekedés más résztvevőit érzékelve valósággal „szemkontaktusba” lép velük, illetve követi őket „tekintetével”.

Az Audi Aicon intelligens módon segíti a körülötte közlekedőket, kijelzőfelületei figyelmeztető animációival hívva fel a gyalogosok és a kerékpárosok figyelmét a veszélyhelyzetekre. Egyes üzemmódjai – oszlopban haladás, városi közlekedés vagy lépésben haladás – egyaránt vizualizálhatók. Gyorsításkor vízszintes fénycsíkok mozognak alulról felfelé, fékezéskor pedig ellentétes irányban, miközben tempójuk az autó sebességével arányos.

A jövő autói már környezetükre is kiterjesztik kommunikációs terüket. Az Audi Aicon speciális kivetítő-modulokkal (beamer) világítja meg nagy felbontással az utat, különböző jelzéseket vetítve a talajra. E módszerrel figyelmeztető jelzéseket és járműinformációkat közvetít a közlekedés többi résztvevője számára, akik adott esetben még nem is láthatják az autót.

Ha valamire a jövő kizárólag önállóan közlekedő járművének semmi esetre sincs szüksége, az a távolra világító fényszóró. Az Audi Aicon lézeres és radarérzékelői sötétben is kellően jól „látnak”, biztosan haladnak az úton és időben felismerik az esetleges akadályokat. Az utasok mindeközben a myAudi kínálatát élvezhetik vagy akár be is csukhatják szemüket. Kiszálláskor különleges kísérőfény kapcsol be a sötétben: fényszóróval ellátott mini-drón világítja meg biztonságosan a gyalogutat az utasok előtt.

Tér, forma, funkció – az utastér

Az Audi Aicon ajtói elöl, illetve hátul felfüggesztve ellentétes irányban nyílnak, B-oszlopot pedig már egyáltalán nem alkalmaztak a tervezők. Az utasok előtt így beszálláskor teljes hosszúságában feltárul az utastér. A belső dekorfelületek és funkcionális elemek vonalvezetése egyaránt hangsúlyosan vízszintes orientációjú. Az eleve világos utastér egyedülálló térkínálat benyomását kelti, de a kormánykerék és a hagyományos értelemben vett műszerfal hiánya is a nyitottság és a tágasság érzetét sugározza.

Hasonlóképpen ezt sugározzák a nagy üvegfelületek, az átlátszó tető és az alacsonyan húzódó övvonal is, akárcsak a felső részükön megdöntött oldalablakok különleges geometriája – a legnagyobb tér éppen szemmagasságban áll rendelkezésre.

Különösen tágassá válik az utastér a két első egyes ülést teljesen hátratolva. Az Audi Aicon alapvetően 2+2-üléses modell. A kétszemélyes párnázott üléspad a hátsó homlokfalra épített ülőalkalmatosság, míg a két első fotel a lehető legmagasabb színvonalú kényelem és az optimális térkínálat jegyében készült. Az utasok igény szerint hosszirányban akár 500 milliméteres távon is elcsúsztathatják őket. Az ülések ilyen irányú állítását nem sínek, hanem puha szőnyeggel borított, hosszirányban mozgatható platform segítségével oldották meg a mérnökök, amelyeken az utasok lába is nyugszik. A platformok magassága állítható, így akár lábzsámolyként is használhatók. Az ülésfelületek és a támlák dőlésszöge fokozatmentesen állítható, egyaránt kényelmes munka- illetve pihenőpozíciót téve lehetővé.

Az egyes ülések emellett 15 fokban el is fordíthatók. Kifelé fordítva a beszállást teszik még kényelmesebbé, míg forgatva az utasok egymás közötti kommunikációját könnyíti. Ha az utasok hátrafordulnak, fejtámláik egyfajta gallér módjára elektromosan hátrahajolva kartámasszá alakulnak.

Az ülések architektúrája a klasszikus bútordarab újszerű, autós interpretációjaként a klubfoteleket idézi. Ülőfelületük és a háttámlájuk vizuálisan egymástól határozottan elválasztva tűnik fel, a két külső héjelemet szögletes steppeléssel párnastílusú, világos kárpitozás borítja. A háttámlák oldalpárnái diszkréten előrehajolva gondoskodnak kanyarban is kellően határozott tartásról.

A hosszú távú utazások ideális autójaként az Audi Aicon természetesen a csomagoknak is bőséges helyet biztosít. Elektromos hajtásrendszere helytakarékos építési módjának köszönhetően elöl és hátul is rendelkezésre áll egy-egy csomagtartó, összesen 660 liter térfogattal. Az Aicon emellett rakodóhelyek egész sorával szolgál az utastérben.

Előzékeny és segítőkész – kezelés és kommunikáció

Igazán jól érzékelhetővé teszi az Audi Aicon az autózás világának sokat emlegetett paradigmaváltását, utasteréből ugyanis az első pillantásra minden kezelő- és kijelzőelem hiányzik. Kormánykereket, pedálokat, illetve gombok és kijelzőműszerek csoportjait valóban hiába keresnénk, helyettük nyugodt, letisztult és tágas felületeket találunk. Az utasokat az ajtók teljes hosszában előrefelé lágy ívben emelkedő kartámaszok veszik körül, előttük pedig műszerfal helyett nagyméretű rakodófelület, valamint a központi képernyő húzódik az első szélvédő alatt.

Amint az utasok beszállnak, gyorsan életre kel a beltér. Az ajtók környezetében LED-technikájú fénycsíkok alkotnak színes világítást, az első képernyőn pedig üdvözlő üzenet jelenik meg. PIA, az empatikus, elektronikus jármű-asszisztens okostelefonjukról ismeri fel az utasokat, s aktiválja személyes beállításaikat. Ekkor a légkondicionáló berendezés beállításai, az üléspozíció, a belső világítás színe és az infotainment-rendszer képernyőjének elrendezése egyaránt egyénileg alkalmazkodik az igényekhez. A navigációs rendszer az úticél megadására vár és minden épp elérhető kommunikációs csatorna – a rendelkezésre álló leggyorsabb adatkapcsolattal – használatra készen áll.

Ugyancsak újdonságok az ajtókárpitokon körbefutó kartámasz változtathatóan pozícionálható kezelési-interfészei, amelyekkel az 500 milliméteres távon állítható ülések pillanatnyi helyzetétől függően az immár digitálisan „életre kelt”, az utasokat körülölelő wrap-around íven mindenkor ideálisan elhelyezkedő érintőfelületek és kijelzőelemek állhatnak rendelkezésre. A kéz szinte magától talál az érintésérzékeny kezelőfelületekre. Az utasok így anélkül végezhetik el egyszerű érintésekkel a legfontosabb beállításokat, hogy fel kellene emelkedniük az ülésből, de még csak előrehajolniuk sem szükséges. A kezelés interaktív: a PIA rendszere általában egy lépéssel az utasok előtt járva már aktív kiválasztásukat megelőzően felkínálja az egyes szolgáltatásokat.

A járművel folytatott dialógushoz többféle üzemmód is rendelkezésre áll. A érintéses manuális módszeren túl a hangvezérlés, valamint a beltér első részében az utasok tekintetét érzékelők segítségével követő funkció (Eye-Tracking) is választható. Az utas ekkor folyamatosan az első főmonitor környezetének valamely kezelőegységére nézve választhatja az adott funkciót, a finomhangolást pedig kezével vagy hangjával végezheti el.

Az Audi Aicon fedélzetén a korszerű kommunikációs elektronika kínálta összes lehetőség rendelkezésre áll, az utasok kényelmesen filmet nézhetnek vagy épp a világhálón is szörfözhetnek. Videokonferenciák éppúgy megoldhatók, mint a közösségi médiákon keresztüli kapcsolattartás. Az utasok pillanatnyi üléspozíciójuktól függően a nagyméretű első képernyőt vagy a felette a szélvédőre vetített virtuális Head-up képet is választhatják kommunikációs felületként.

Az üvegtető kívánságra kizárja a nappali világosságot, elektromos feszültség hatására ugyanis változik fényáteresztő képessége. Az integrált OLED-technikájú fénykibocsátó egységek célzott hangulatvilágításról vagy be- és kiszálláskor az utastér egyenletes megvilágításáról gondoskodnak.

Az Audi Aicon a mobilitás új világát tárja fel utasai előtt, akik a vezetés feladata híján immár teljes szabadságot élvezhetnek, egyénileg határozva meg járműbeli tevékenységüket. Legyen éppen szó munkáról, kommunikációról vagy egyszerű pihenésről, esetleg akár alvásról is, mindenre lehetőségük nyílik, miközben az autó önállóan és biztonságosan közlekedik.

Hosszú távokra kifejlesztve – hajtásrendszer és futómű

Az Audi Aicon már formáival is egy másik világot képvisel – a jövő autójáét. Tervezői a koncepciómodell műszaki megoldásait is következetesen e világ jegyében alakították ki, olyan közlekedési infrastruktúrát feltételezve, ahol az önállóan közlekedő gépkocsik megjelenése már minden úton magától értetődő. A közlekedés résztvevői itt egymással és környezetükkel egyaránt fejlett hálózatokba kapcsolva kommunikálnak.

Mindez nem utolsósorban azt is jelenti, hogy a jövő forgalma nyugodtabban és egyenletesebben hömpölyög majd, mint amit ma egyáltalán el tudnánk képzelni. Folyamatosan tartva a 130 kilométer/órás tempót még visszafogott csúcssebességek mellett is nagy távolságok tehetők meg, miközben az utasok kényelmes haladásként élik meg az utazást, állandó fékezések és gyorsítások nélkül.

A baleset a magasan fejlett érzékelőrendszereknek és hálózati kapcsolatoknak köszönhetően ugyancsak a múlté lehet majd. Ennek megfelelően egy olyan autó, mint az Audi Aicon utasai már klasszikus értelemben vett utasvisszatartó rendszereket sem igényelnek, fizikálisan is olyan szabadságot élvezve menet közben, ami 2017-ben még puszta víziónak tűnhet csupán.

A hajtásrendszer, sőt a teljes jármű is optimálisan a mobilitás e megváltozott világához alkalmazkodik majd. Az Audi Aicon dinamikájáról gazdaságos üzemű elektromos hajtásrendszer gondoskodik. Az első és a hátsó tengelyen összesen négy elektromos motor dolgozik, az energiatároló pedig a jármű padlózatában kapott helyet. Ez esetben már szilárd alapanyagú (solid-state) akkumulátorról van szó, amelyet a lítiumion-akkumulátorokénál jóval nagyobb energiakapacitás jellemez.

Összesen 260 kW teljesítményt és 550 newtonméter forgatónyomatékot produkál a négy elektromos motor, amelyek egy-egy kereket meghajtva elektronikus szabályzású, változó quattro összkerékhajtást tesznek lehetővé. A maximális gyorsulás itt már jóval kevésbé fontos, mint a lehető legmagasabb fokú gazdaságosság és ezzel a nagy hatótáv. Ezt az üzemi stratégiát követi a teljes hajtáslánc és elektromos fékegységek is, amelyek a fékezési fázisok alatti energia-visszatáplálás (rekuperáció) alkalmazásával energiát nyerhetnek vissza. A kombinált anyaghasználatú karosszériakonstrukció célzottan könnyűszerkezetes építése és az optimális aerodinamikai tulajdonságok szintén nagyban hozzájárulnak, hogy az Audi Aicon egy töltéssel 700 és 800 kilométer közötti hatótávot kínálhat.

A töltési időt ugyancsak a lehető legrövidebbre igyekeztek csökkenteni a tervezők. A nagyfeszültségű, 800 voltos rendszernek köszönhetően az Aicon akkumulátora már kevesebb, mint 30 perc alatt kapacitása 80 százalékára tölthető fel. Alternatívaként az induktív, tehát vezeték nélküli töltéshez is rendelkezésre áll egy fedélzeti egység. Az Aicon mindkét esetben vezető nélkül működik, vagyis az AI-zónákban önállóan keresi fel a töltőállomást, ahol szintén emberi beavatkozás nélkül tölti fel akkumulátorát.

Vérbeli quattro modellként az Audi Aicon menetdinamikai képességei tekintetében is nagy tartalékokkal rendelkezik és önállóan közlekedve, minden időjárási és útviszonyok közepette biztonságosan ér célba. Futóműve a lehető legmagasabb színvonalú kényelem jegyében készült, légrugó- és csillapítóelemei az út minden egyenetlenségét messzemenőkig kiegyenlítik. Emellett mind a négy kerekén elektromos működtetésű aktuátorok ellensúlyozzák a karosszéria mozgásait, a kanyarbeli oldalirányú billenéseket éppúgy, mint a gyorsítás és fékezés alatti bólintó mozgásokat. Teljes egészében aktív rugózási koncepcióként e technika az adaptív légrugózás (adaptive air suspension) kvalitásait is fokozza, az Audi Aicon így valósággal átsiklik a nagyobb kátyúk felett is.

Az Aicon túlnyomórészt a fékezési fázisok alatti energia-visszatáplálás (rekuperáció) technikáját használja lassításra, amely során tölti az akkumulátort. A tárcsafékeket a kerekekből a hajtáshoz közeli pozícióba helyezték át a konstruktőrök, a kerekeknél állandó turbulenciát okozó hűtési igény megszűnésével nagyban javítva az aerodinamikai tulajdonságokat. A megoldás további előnye a rugózatlan tömegek csökkentése, aminek jótékony hatását a nagyobb útegyenetlenségen is lágy és érzékeny rugózási tulajdonságokban érzékelhetik az utasok.

Az Audi Aicon tengelyeit és hajtásrendszerét egyaránt szimmetrikusan, azaz elöl és hátul egymással megegyezően alakították ki a mérnökök. Olyan mechanikai komponensekre, mint például kormányösszekötők vagy akár kormányhidraulika már nincs szükség. Az autó teljes összkerék-kormányzással készült, mégpedig a beépítési tér és ezzel az utastér méretei kárára kötött kompromisszumok nélkül. Ugyancsak kedvező hatást fejt ki az Audi Aicon mindennapos használhatóságára, hogy két kormányzott tengelyének köszönhetően meglehetősen hosszú, 3,47 méteres tengelytávja ellenére is rendkívül fordulékony maradt. Mindössze 8,50 méteres fordulókör-átmérője már a kisautókénál is kedvezőbb, a szűk belvárosokban is kiválóan használhatóvá téve a tanulmánymodellt.

Az Audi Aicon így igazi sokoldalú tehetségként készül fő feladatára, hogy a lehető legmagasabb szintű kényelemmel és kommunikációs technikával, illetve legnagyobb szabad térrel szolgáljon utasai számára a hosszú távú utazások során. A tanulmány a városi környezetben és autópályán egyaránt önálló közlekedést az elektromos hajtásrendszerek ma még ismeretlen hatótávjával kombinálja. Az Aicont további sokoldalú, emellett egyéni karakterű Audi modellek is követik majd, a jövőben is éppoly sokoldalúan, mint izgalmasan alakítva a négykarikás márka kínálatát.