A Renault és a Mercedes úgy véli, a kedden felvázolt új, 2021-től érvénybe lépő motorszabályok csak költségnövekedéssel és a mezőny szétszakadásával fognak járni.
Röviden összefoglalva: 1,6 literes V6-os turbók, MGU-H nélkül, de KERS-szel és +3000 fordulatszámmal. Habár ezek nem tűnnek drasztikus változásoknak, mégis elég ahhoz, hogy a motorgyártóknak teljesen új motorokat kelljen építeniük; a Mercedes és a Renault pontosan ezért jobban örülne annak, ha a hangosabb és erősebb erőforrásokat egyszerű módosítások árán érnék el.
„A FOM és az FIA által elmondottak ellenére ezek teljesen új motorok” – nyilatkozta Cyril Abiteboul, a Renault F1 igazgatója. „Számomra pedig csak ez a lényeg. Roppant óvatosnak kell lennünk, mivel minden egyes alkalommal, amikor új szabályokat vezetünk be, új terméket is alkotunk – és mindannyian tudjuk, ez milyen hatásokkal jár együtt. Ismét költekezési versenybe torkollik majd az egész, valamint szétszakad a mezőny.”
A Renault-nak ellenjavaslata is volt: az apróbb változtatások nyomán az új(szerű) motorokat akár már 2019-re is be lehetne vezetni, ha ebbe mindenki beleegyezik.
„A Renault már hat hónapja azt hangoztatja, hogy tartsuk meg a jelenlegi motort” – folytatta Abiteboul. „Azonban oldjuk fel az üzemanyagmennyiséget érintő korlátokat és csúsztassuk el az üzemanyag-átfolyást és fordulatszámot szabályozó paramétereket. Ami igazán remek ebben a felvetésben, hogy nem kell 2021-ig várni. A világ nagyon gyorsan változik; 2022-re az autógyártók jelentős része a mainál jóval elektromosítottabb utakat fog követni, így úgy vélem, nem feltétlen észszerű most eldönteni, mit akarunk a 2021-től 2026-ig tartó periódusban.”
A Mercedest sem kell félteni, ha valamivel elégedetlen.
„A vázlatpontok láttán úgy tűnhet, nincsenek nagy változások és látszólag minden marad a helyén, de igazából hatalmas a különbség” – kezdte a Mercedes részéről Toto Wolff csapatfőnök. „Vadonatúj motorokról beszélünk, amelyekben másféle energiakezelési folyamatok működnek. Abban mindannyian egyetértünk, hogy a fejlesztési költségekkel és a hanggal komolyan foglalkoznunk kell, ám nem szabad a kreativitás kárára új koncepciókkal előállni, mert az elkövetkező három évben ez csak a párhuzamos fejlesztési költségek megnövekedését fogja eredményezni.”
A sport szabályalkotási procedúráit sok kritika illette az elmúlt időszakban, Wolff szerint pedig a jelenlegi motordilemma is megérdemli a ’nem éppen átgondolt’ jelzőt.
„Nem vagyunk képesek tanulni a múltbeli tapasztalatainkból” – fűzte hozzá. „Nem új motorokkal kellene előállni, hanem optimalizálni kellene a jelenlegi motorok hátrányait és hiányosságait. Semmi probléma nem lenne, ha ezt az utat követnénk, és a következő két évben a motorok teljesítménye konvergálna. Elvégre rengeteg pénzt öltünk ebbe a projektbe.”
Az új szabályok egyik nem titkolt célja az új gyártók F1-be csalogatása (az Aston Martin esetében úgy fest, sikerrel is járhat), Wolff szerint viszont ez nem történhet az aktuális gyártók rovására.
„Az F1-nek vonzó propozíciónak kell maradnia a jelenlegi motorbeszállítók számára, majd csak ezután kell vonzónak lennie a frissen belépők számára” – fektette le a sorrendet Wolff. „Szükség van egy olyan beszélgetéssorozatra, amely során egy mindenki számára megfelelő koncepcióval rukkolunk elő – mi pedig szíves-örömest részt veszünk ezekben a megbeszélésekben.”