back to top
KezdőlapFormula EMennyibe kerül egy Formula E-autó?

Mennyibe kerül egy Formula E-autó?

-

Az FIA közzétette, mennyibe fog fájni a független csapatoknak a 2018/19-es szezonra tervezett új Formula E-autó.

A következő szezonban mérföldkőhöz érkezik az elektromos bajnokság, ekkor érkezik ugyanis a McLaren Applied Technologies által gyártott új akkumulátor, amely futamközbeni csere nélkül végigbírja a teljes versenytávot. A gyártók részéről támasztott hatalmas érdeklődés (két-három éven belül olyan nevek csatlakoztak/csatlakoznak a szériához, mint a Nissan, az Audi, a Jaguar, a Mercedes, a Porsche és a BMW) megkongatta a vészharangokat a független csapatok feje felett, az FE és az FIA azonban kész gátat szabni az egyre növekvő költségvetéseknek.

A retorikát gyakorlati változások is követték: megváltoztatták a következő három szezon nevezési procedúráját, amelyben részletesen felsorolják az FE-autó egyes komponenseinek árát, valamint módosítottak azon a határidőn is, amelyen belül a független csapatok erőforrás-szerződést köthetnek valamely gyártóval. Egy „versenykész” Formula E-autó maximum 817.300 euróba fog kerülni, amiből az erőforrás maximum 250.000 eurót tehet ki. A halo (igen, itt is lesz) 12.700 eurót, az akkumulátor 200.000 eurót, míg a Spark által épített kasztni 299.600 eurót kóstál majd, az összköltséget pedig kissé megdobja egy 55.000 eurós adminisztrációs díj is.

A költségvetési sapka mellett a csapatok először kapják „örökbe” az autókat (eddig lényegében csak kölcsönben volt náluk), és noha a fejlesztési költségek miatt egyes komponensek drágultak, az összköltségvetés az eddig látott legalacsonyabb lesz, mivel a csapatoknak ezentúl csak feleannyi erőforrást, akkumulátort és kasztnit kell használnia. Viszonyításképpen az árlista a jelenlegi szezon autójáról: erőforrás 600.000 euró (ez 4 egységet foglal magába), az autó maga pedig 480.000 euró; az új autó tehát cirka 330.000 euróval lesz drágább a jelenleginél, a csapatoknak a négy helyett azonban csak kettőt kell majd megvásárolniuk. A drágább autóhoz nagyobb teljesítmény dukál: az új FE-masina 250 kW-os maximális teljesítményt ér el (ez jelenleg 200 kW), az akkumulátorkapacitás pedig a duplájára növekszik (28 kWh-ról 54-re). A hírek szerint már a prototípus is van annyival erősebb, hogy nagyobb tempót tudott diktálni a mostani éles autónál.

Ami a fentebb említett határidőt illeti, a csapatoknak január 15-ig van lehetőségük gyártószerződést kötniük. Ez nem jelenti azt, hogy a határidő letelte után nincs lehetőség szerződéskötésre, csupán a gyártóknak akkor már nem kötelességük elfogadni a csapat megkeresését. A határidő eredetileg március 28. volt, a korábbi dátum miatt azonban a gyártóknak több idejük lesz reagálni egy esetleges késői szerződésre. Ezenfelül október 1-ig kitolták azt az intervallumot, amin belül a gyártóknak lehetőségük van 15 napot tesztelni; ez a szám 22 nap olyan gyártók esetében, akik kettő vagy több csapatnak is szállítanak.