Kicsit mintha skizofrénné válna ez a világ. Puffogtatunk elveket, erkölcsöket, olyan hangzatos szavakkal érvelünk, mint egyenjogúság, elfogadás, társadalmi érzékenység. Mindeközben pedig egyre kevésbé vagyunk egyenjogúak, és a legkevésbé sem vagyunk elfogadóak.
A női egyenjogúságnak és a „feminista elveknek” épp arról kellene szólniuk, hogy én döntöm el mi érdekel és akarok-e vele foglalkozni. Hogy a motorsportban versenyzőként, újságíróként, grid girl-ként, vagy épp egy csapat vendéglátó egységében ténykedve szeretnék-e részt venni. De ezen opciókból egyet most épp megszüntettek, az érintettek megkérdezése nélkül. Véleményem szerint, a modern feminista nézetek ezzel a lendülettel mehetnek is a süllyesztőbe…
Ugyanez a helyzet a grid girl-ök esetében is. Társadalmi normákra hivatkozva „száműzték” a rajtrácslányokat, azzal érvelve, hogy lealacsonyítja a nőket a tevékenységük, tárgyiasítják őket. Ők azonban nem érzik így, de akkor mi a gond ezzel? Ha volt/van olyan nő, aki kellemetlenül érzi magát azért, mert egy másik nő épp a rajtrácson áll csinos ruhában és fotózzák, annak valójában saját magával van baja, ellene pedig csak ő maga tehet.
A grid girl-ök jelen vannak a Forma-1-ben, gyakorlatilag attól fogva, hogy megjelent az autókon reklám, a szponzoráció. Ugyanannyira a részét képezik az F1-nek, mint az, hogy kockás zászlóval intik le a versenyt.
Akárhogy is, a lányok maguk döntöttek úgy, hogy szeretnének részt venni ebben.
De sokkal hitelesebb mindez, ha egy magyar rajtrácslány mesél arról, hogy milyen is ez a munka, és megcáfolja a sztereotípiákat.
„Már négy éve hostesskedtem, mikor 2016 májusában az egyik ismerősöm hívta fel a figyelmemet a „grid girl” lehetőségre.” – mesélte a 21 éves, Kristály Fanni. „Biztatott, hogy menjek el a castingra, mivel régóta érdekelt ez a világ, veszteni valóm pedig nem volt.”
Fanni kiváló lehetőségként tekintett erre a feladatra, hiszen ritkán kerülhet az ember ilyen nagyszabású eseményre, és mindjárt a rajtrácsra, neves versenyzők, illetve nagy márkák és cégek képviselői közé.
Nem lehet azonban akárki grid girl, és a tévhitekkel ellentétben az sem elég önmagában, ha valaki szép.
„A budapesti casting többfordulós volt. Első körben a lányokat a fotóik alapján hívták fel, vagy utasították el. 2016-ban például a barna haj is kritérium volt. A személyes castingon shortban, trikóban és magassarkúban kellett lennünk, hogy megnézzék, hogyan tudunk magassarkú cipőben közlekedni.”
Azt gondolná az ember, hogy a lányoknak semmi más dolguk nincs, mint álldogálni és mosolyogni, „nem kell ehhez ész”. Ez azonban nem így van.
„A sztereotípiákat, miszerint üresfejű lányok flangálnak a rajtrácson, megdöntötte az is, hogy a casting része volt egy szituációs feladat, beszélgetés, angol nyelven. Aki ezen a szűrőn is átment, annak nyílt lehetősége arra, hogy grid girl ruhában is megmutathassa magát. Miután ebben is láttak minket, mondták, hogy majd értesítenek a döntésükről.”
A jelentkező persze sok, de nem sokak felelnek meg minden elvárásnak, és itt már közel sem pusztán arról van szó, hogy valaki szép és csinos-e, vagy sem.
„Amikor én kerültem sorra, talán már a harmadik casting zajlott. Pedig legalább 30 lány jelen volt minden castingon.” – tette hozzá Fanni, akit Forma-1-en, WTCC-n, DTM-en, és Kamion Eb-n is láthattatok már a Hungaroringen.
„Sosem éreztem megalázónak ezt a munkát, épp ellenkezőleg. Nagy elismerés volt számomra, hogy ott lehettem. Sosem kaptunk olyan feladatot, ami nőként bármennyire is megalázó lett volna.”
Hogy a lányok mennyire szerves részét képezik az autósportnak, az is mutatja, hogy legalább annyira népszerűek a rajtrácson, mint a versenyzők, és velük is számos közös szelfi, fotó készül. De ez sem okoz kellemetlenséget, sőt.
„Úgy gondolom, ez is inkább elismerés, ha a vendégeknek szimpatikus a grid girl annyira, hogy egy fotót is készítsen vele.” – vélekedik Fanni. „Ez is csak azt bizonyítja, hogy a szórakoztatás, és élmény szempontjából van helyük a lányoknak a rácson!”
Vicces szituáció is előfordul olykor.
„Általában akkor fordul elő, ha valaki a párjával érkezett a rajtrácsra és a pár női tagja készítette a közös fotót. Aztán ezen mindig jókat nevetnek. De kellemetlen helyzetbe sosem kerültem, mindig tiszteltek a vendégek.”
De mégis mennyit kell a rajtrácson állni, ha esik, ha fúj? Hiszen a főfutamok mellett a legtöbb esetben betétfutamok is vannak.
„Ez versenyhétvégenként változik. Egyszerre általában 30 percet vagyunk kint. Ebből a nap folyamán 3-4 van. A Forma-1 esetében sokkal többet voltunk kint egyszerre. Váltottuk egymást, de volt olyan is, hogy kivétel nélkül minden alkalommal kint kellett lenni. De nem csak a rajtrácson vagyunk jelen. Autogram osztásokon, díjátadáson is jelen voltunk.”
Fanni azt is elmesélte, hogy ő mit szeret leginkább és legkevésbé ebben a munkában.
„Szeretek szerepelni, így a munkakör tekintetében mindent szerettem. Elismerő, mikor látom, hogy bárhova nézek, mindenhol fotósok próbálják elkapni a legjobb pillanatokat. Középpontban vagyunk, és szerintem ezt a legtöbb nő szereti, főleg ha látja, hogy pozitív a visszajelzés.”
„Természetesen vannak kellemetlen részei is a munkának, hiszen nem egyszerű magassarkúban a forró aszfalton állni, és mosolyogni, mikor úgy érzed, már alig állsz a lábadon. Illetve nagyon korán indultunk ki a Hungaroringre, és viszonylag későn végeztünk. De ez ennek a munkának a része, és ezzel mind tisztában voltunk, és vagyunk.”
A WEC már pár éve megvált a grid girl-öktől, míg a Formula E már gokartos gyerekeket „alkalmaz” a lányok helyett, a Forma-1-ben pedig volt egy kósza kísérlet arra is, hogy grid boyok, azaz rajtrácsfiúk álljanak az autók előtt.
” A rajtrácsfiúkat egyáltalán nem értem, hiszen az érdeklődők nagyobb része férfi. Másrészt szerintem az autók, a pilóták, a veszélyhelyzet amit magában rejt ez a sport, tökéletes kontrasztot alkot a dekoratív, mosolygós lányokkal. Szerintem a férfiak szívesebben néznek egy csinos nőt, mint egy helyes fiút. De ez természetesen saját vélemény. A gyerekek felé való közelítést támogatom, mindenképp nagy motiváció egy gyermeknek, ha a legjobbak között lehet. Rálátást nyerhetnek közelebbről, élményt adnak nekik. Sokkal inkább ez, mint a rajtrácsfiúk.”
Ráadás információként Fanni azt is elárulta, hogy a kedvenc versenyzője Lewis Hamilton. 🙂
A Liberty Media döntése, mi szerint már nincs szükség a rajtrácslányokra, világszerte nagy port kavart. Számos lány kifejezte nemtetszését, de Bernie Ecclestone és Niki Lauda is értetlenül áll az „ítélet” előtt (és még sokan mások).