Bár sokak számára nehezen elfogadható életforma, de napjainkban nagyon keresettek a fuvarozók, kamionosok. Magas jövedelem, biztos foglalkoztatottság és gyors előrelépés hívogatja a munkavállalókat.
Még mindig kevés a kamionos
Napjainkban egyre több szektorra jellemzőek az emberi erőforrás hiányából adódó nehézségek. Ez a tendencia sajnos nem kerülte el a kamionosokat sem.
A Központi Statisztikai Hivatal legfrissebb adatai szerint a járművezetőket is magába foglaló foglalkoztatottsági csoportban mintegy 25 százalékkal nőtt az alkalmazotti állomány, de a fuvarozói kategóriában ezt nem tükrözik vissza a tapasztalatok.
Árvay Tivadar, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének (MKFE) kommunikációs vezetője szerint az utóbbi években jelentősen megnőtt a munkaerőhiány a fuvarozói szektorban. Ennek egyik oka, hogy magas a nyugdíjas korba lépő sofőrök száma, és nem biztosított a folyamatos utánpótlás. Ugyancsak elmondható, hogy jóval kevesebben választják a gépjárművezetést szakmájuknak, mint például a 70-80-as években, amikor a kötelező katonai szolgálat alatt ezrek szerezték meg a hivatásos jogosítványt.
A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NIT) szerint a kamionos szakma nem mondható, hogy egyértelműen vonzó lenne a fiatalok körében.
A kalandvágy még ma is sok fiatalt motivál, illetve a modern, már digitális fókuszú kamionok is vonzóak, de messze nem választja ezt a pályát hivatásként annyi fiatal, mint amennyire szükség lenne.
Sokan és sokat dolgoznak azon, hogy ezt megváltoztassák. A 2017-es év egyik kiemelkedő sikerének könyvelhető el például, hogy a gépkocsivezetés önálló szakmává vált. „Jelenleg is zajlik hazánkban az államilag támogatott hivatásos gépjárművezető-képzés (a 2015-ben indított OFA-program), amelynek keretein belül tavaly év végéig több mint 2500-an szereztek hivatásos jogosítványt térítésmentesen” – emeli ki Somogyi Gábor, MKFE-főtitkár.
Hivatásos jogosítványt – teherjárműre vagy autóbuszra – ma tanfolyami és OKJ-s keretek között szerezhetnek a jelentkezők. A megszerzéséhez elegendő a nyolc osztályos, általános iskolai végzettség. A jelenleg élő szabályozás szerint a „C+E” kategóriás jogosítvány már 18 éves kortól megszerezhető, azonban 21 éves korig csak belföldön vezethet vele kamiont a fiatal sofőr – hívja fel a figyelmet Iklódi András a Révész Automotive Trans Kft. ügyvezető igazgatója.
Számos motivációs tényező inspirálja a kamionosokat
Kiss Norbi, kétszeres Európa-Bajnok kamionversenyző 20 évesen kezdte a versenyzést.
Az elmúlt 12 évben megmutatta, hogy a legnagyobb szenvedélye a sebesség és a küzdelem, legyen az szimulátor, formula autó, gokart, túraautó vagy éppen versenykamion. Ez idő alatt megtanulta, hogy mi az igazi kitartás, elkötelezettség és szenvedély.
„Minden fiatalt, akit vonz ez a világ, biztatok, hogy csapjon a kerekek közé. És nem kell versenyzőnek lenni ahhoz, hogy élvezzük ezt a csodát! Ami ráadásul egy egyre stabilabb életpályamodell felé vette az utóbbi években az irányt. Júniusban a FIA Kamion Európa-bajnokság és Fesztiválon közelebbről is megismerhetik ezeket a járműveket, és én is szívesen beszélgetek bárkivel, ha kérdése van a témában” – mondja Norbi.
A pálya azonban nem csak a fiataloké. Az említett OFA-programban a rengeteg pályakezdő mellett sok 40-es, 50-es éveiben lévő jelentkező is jogosítványt szerzett, akik eredeti szakmájukat hátrahagyva új hivatás után néztek. Sokuk számára a biztos munkalehetőség volt a motiváció, illetve, hogy magasabb jövedelemre tehetnek szert.
Somogyi Gábor, MFKE főtitkár szerint ma Magyarországon viszonylag könnyen elhelyezkedhet valaki, ha sofőrként akar dolgozni.
Mai napig vannak, akiket az utazás, a világjárás vonz. Bizony előfordul, hogy feleséggel az anyósülésen indul munkába és egyben felelősségteljes kalandra a sofőr.
Kiemelkedő jövedelem
A keresetek kiemelkedőek a magyar átlagjövedelmek vonatkozásában. Természetesen vannak különbségek, de általánosságban elmondható, hogy egy nemzetközi fuvarokat teljesítő kamion- vagy autóbuszsofőr magasabb fizetést visz haza, mint egy belföldi viszonylatban dolgozó kollégája. Előbbi akár 450-600 ezer forintot is megkeres a napidíjakkal együtt, viszont nem szabad elfelejteni, hogy ezek a sofőrök akár 2-4 hétig is távol vannak az otthonuktól. Általában a belföldön dolgozók, vagy azok, akik nemzetközi viszonylatban rövidebb, 2 nap alatt megjárható, oda-vissza fuvarokat visznek, azt emelik ki pozitívumként, hogy a hétvégéken, illetve egy héten több este a családjukkal lehetnek.
Az Y generációnak vonzó a magas jövedelem és a gyors előrelépési lehetőség
„Az utóbbi években, a pályakezdő fiataloknak extrém módon megnövekedtek az anyagi igényei (mobil, internet, autó, szórakozás, ruházkodás stb.), ezért a minden más pályánál létező ranglétra alsóbb fokain kezdeni az életet már nem opció számukra. Ezzel párhuzamosan itt a 0 km-es pályakezdő is már igen komoly, versenyképes fizetéssel indul. Tehát, aki az iskolapadból kikerülve máris a szülei jövedelmének többszörösét várja el az élettől, minimális befektetéssel, annak abszolút vonzó ez a pálya.” – vélekedik Iklódi András.
Előrelépés, de merre?
Számos példát láthatunk arra, hogy valaki sok éves járművezetés után, kihasználva az utakon szerzett tapasztalatait, diszpécserként, fuvarszervezőként folytatja a pályáját.
Áchim Mihály Miklós, az MKFE árufuvarozói tanácsának elnöke szerint a fuvarozóvállalkozások szeretik az ilyen múlttal bíró munkaerőt, hiszen ők rugalmasabban, gyorsan reagálva tudják ellátni a munkát. Vannak, akik logisztikai munkakörökben helyezkednek el, de az MKFE tagjai között számos kolléga található, akik saját céget alapítottak vagy egy fuvarozócég ügyvezető igazgatójaként dolgoznak. Ismerünk olyan egykori sofőrt, aki 20 év után oktatóként épített karriert, mára pedig jó nevű autósiskolája van.
Az idén 4. alkalommal megrendezésre kerülő FIA Kamion Európa-bajnokság és Fesztivál szervezői partnereikkel, az MKFE, továbbá a NIT szakmai együttműködésével közösen azon dolgoznak, hogy minél több fiatal vagy pályaváltó megismerje ezt a szakmát és a benne rejlő lehetőségeket. Többek között erre is lehetőség adódik június 16-17-én a Hungaroringen.