back to top
KezdőlapExtraBereznay Dani eSportos, F1-es élményeiről mesél

Bereznay Dani eSportos, F1-es élményeiről mesél

-

Bereznay Dani körül alaposan felpörögtek az események az utóbbi időben, főleg mióta az F1-es Mercedes csapat beválasztotta őt saját eSport csapatába.

A Magyar Nagydíj előtt a Mercedes központjába utazott, a hétvégét pedig a Hungaroringen töltötte. Készített minderről egy kis beszámolót a Racingline.hu részére, így bepillantást nyerhettek a Forma-1-es eSportok nagyon is komoly világába.

„Miután a Pro Draft-on kiválasztott a Mercedes, tudtam, hogy egy hatalmas eSport kalandban lehet részem.” – mondja Dani. „A Mercedes az a csapat, amely uralja a Forma-1-et az elmúlt években, aki a legnagyobb szponzorokkal es pilótákkal dolgozik együtt.”

Bereznay Dani„Ahogy a valóságban, úgy a virtuális világban is a világbajnoki cím az egyetlen elfogadható eredmény. És ezt nem csak mondogatják, hanem igen keményen tesznek és tenni is fogunk érte. Hihetetlenül nagy komolysággal es anyagi ráfordítással kezelik az eSportot; ők is tudják, hogy ez egy hatalmas lehetőseg. Az eSport az az eszköz, amivel el lehet jutni a fiatalabb szurkolótáborhoz, ezek mellett pedig egy kapu is, a szinte érinthetetlen Forma-1 felé, es ezt beszámolóm által ti is érzékelhetitek majd.”

Napló az első csapatépítő-tréningről: 

1. nap

Találkozom a csapattársaimmal. Egyelőre nem vagyunk bejelentve, az majd egy picivel később várható.

A csapattársaim fantasztikus pilóták, tehetségek, de mit értek volna tehetségükkel, ha nem lettek volna ennyire kitartók? Sokat beszeltem mar velük az interneten keresztül, de találkozni velük egy élmény, ami picit más, motiváló es családias.

Elmegyünk edzeni.

Először biciklizéssel kezdünk egy gyönyörű tó körül… de nem ám csak nézelődni jöttünk, ez EDZÉS! Nem is akárkivel, Jenson Button személyi edzőjével. Egy nagy név a motorsportban…

És, hogy miért is edzünk?

A program, amivel játszunk hihetetlen koncentrációt igényel, és ha nem is teljesen élethű, azért törekszik az valósághűségre. A használt eszközök terén is törekszünk erre. Olyan pozícióban ülünk (fekszünk), amiben egy valódi Forma-1-es versenyző, a kormány visszacsatolja az erőket, a fékpedál kinyomásához egyes esetekben meglehetősen nagy erő is szükséges lehet. Egyedül a G erők nem hatnak ránk, de ettől függetlenül el lehet fáradni… El lehet, de nem szabad: a fáradtság egy olyan tényező, ami nem befolyásolhatja a teljesítményünket. Ezek mellett az ’ép testben ép lélek’ mondás teljesen igaz, ránk is vonatkozik. Az eSport még mindig egy mentális harc, de ehhez hozza segíthet a test is. Ezek mellett az erőnlét magabiztosságot es jobb megjelenést is adhat.

És ami nagyon-nagyon fontos: Az eSport egy lehetséges kapu az igazi versenyzés felé (ebbe picit bele is kostoltunk, de erről majd kesőbb.), és bizony az igazi versenyzéshez hihetetlen fizikai állapot szükséges… Ezért edzünk.

Ezzel elment az első nap fele.

Bereznay DaniEzek után a Mercedes elvitt minket egy TÖBB MILLIÓ EURÓT érő Formula 2-es szimulátorba. Azt használják valós csapatok. A pályák lézer-szkenneltek, az autók a lehető legélethűbb módon működnek. A berendezés tele van hidraulikával, ami métereket mozgat a VALÓS KASZNIN, amiben mi is, és az igazi versenyzők is benne ülnek.

Valódi kormány, valódi pedálok, valódi erők, és a hidraulikus mozgatóegységek G erőket is tudnak szimulálni. Kisebb térben, de meglehetősen valósághűen.

Körülöttünk ívelő sok-sok méter hosszú, sok méter magas nagyfelbontású képernyő vesz minket körül… bárhová nézel képet látsz. Több százszoros felbontás egy Full HD monitorhoz képest.

Mérnökök és valódi versenyzők vannak velünk, akik a legjobb tudásuk szerint segítenek minket az adatokba belemélyülve. Ez egy olyan élmény, egy olyan dolog, amit igazan kevés ember élhet át.

Ezután vacsora – ami egészséges – és lefekvés, mert a második nap sem lesz rövidebb.

2. nap:

6.30-kor csorog az óra. Felkelek, nem is akarok ágyban maradni, várom a kalandot, az edzést, azt, hogy az agyam és a testem a limiten van.

A mai nap első felét ismét a fizikai, a második felét meg a virtuális világ tölti ki.

Konditerembe megyünk. Nem is akármilyenbe. Egy olyan helyre, ahol igazi versenyzők edzenek; speciális gyakorlatokat végzünk. A kardió, a reakció, az egyensúly a három legfontosabb. Nem testépítők vagyunk, átlagnál picit erősebb, de nagyon jó állóképességű emberek. És ez a fontos. Az állóképesség. Csak nézzetek rá egy Forma-1es versenyzőre. Nincsenek kipattintva, de erősek és nagyon hosszú ideig. Egy szóval ismét: kardió.

Bereznay DaniA nap második felében a hivatalos Forma-1 játékkal játszunk, pontosan olyan felszereléssel és körülmények között, ami a hivatalos eSporton is várható. Ez gyakorlás és egy kis versengés is csapaton belül, az ilyen versenyek végeredményei nagyban beleszólnak majd abba, hogy kik lesznek a fő-pilóták és ki vagy kik lesznek tartalék versenyzők. Amúgy nekik sem nagyon kellene izgulni, mert ez a projekt a Forma-1-gyel indult be, de nem csakis ekörül fog mozogni.

3. nap:

A nap, amit – megnézve az előzetes terveket és a naptárat – a legeslegjobban vártam. Valódi versenyzés, gokart! De nem akármilyen! Nem amolyan bérelt cucc, hanem rendes versenykart. Magyarországon nagyon drága és zárt pályákon megyünk maximum 50-60-nal. Egy évben talán egyszer átlagosan, de max kétszer volt erre lehetőségem… Szóval nem vagyok túl tapasztalt… Ezek a kartok simán elérik a 120-at és tapadásuk sokszoros az átlagoshoz képest. 3 mp alatt 100-on van a gép. 2,5 G-t is mértek. Az nagyon sok. Az a DTM-mel megegyező maximális tapadási érték, ami hihetetlen magas. Nincsen szervó, egy nagyon kemény, rugózás nélküli felfüggesztés van, szóval a G erők mellett a kormány tekerésével is küzdeni kell. Megmondom őszintén, nagyon elfáradtam. Egész napra miénk volt a pálya és a kartok mérnökökkel, de a nap végén mar szinte magamtól jöttem a boxba, mert nem bírtam hosszútávon. Ehhez még erősödni kell. Két másodpercre voltunk mindannyian a profi időktől, ami sok is meg nem is. Így elsőre talán elfogadható, egy 1 perc hosszúságú pályán.

4. nap:

Edzés és szimulátorozás. Néhány ember, szponzor-képviselő megismerése. Semmi más.

5. nap:

Meglátogatjuk a Mercedes Forma-1-es gyárát. 1000 ember dolgozik a kasznin, 500 ember csak a motoron. Hihetetlen. Mindez egyetlen egy autó egy évben. És kettő pilóta. Sok-sok százmillió dollár. Egészen pontosan a Mercedes költségvetése olyan 600 millió dollár, csak a Forma-1-re, évente. Megismerünk sok embert, kapunk egy picit a csapatszellemből, a motivációból. Megértjük, hogy miért dolgozzunk keményen. Mi is a család része vagyunk. Bereznay DaniSaját részünk lesz a gyárban, a csapat szimulátora mellett lesz kialakítva egy gamer-house. Szó szerint napi szintem találkozhatunk valós versenyzőkkel. Lewisszal, Bottasszal, Gutierezzel (Mercedes fejlesztő-pilótája). Hihetetlen dolog ez.
Kettő csapattársam kint él, én mivel még sulis vagyok, Magyarországon. De minden hónapban fogok kijárni egyszer egy hétre. Gyakorlatilag minden negyedik hét csapatépítés. Imádom. A valódi megmérettetések szeptember végétől, október elejétől várhatóak. Addig edzés. edzés és edzés. Na jó, tanulás is.

Bereznay Dani„Szombaton hajnal hajnali négykor érek haza repülővel. Zajlik a Magyar Nagydíj, a Mercedes ide is meghívott. Paddok passom van, ez egy masfél – kétmillió forintos belépőjegy. Bemegyek a csapatok vendéglátó egységeibe, eszem, iszom, találkozok a legnagyobb nevekkel. Versenyzőkkel, kommentátorokkal, fotósokkal. Mindenki, aki a Forma-1-et építi. Akár meg a tulajdonosi körből is emberekkel. A Mercedes még a garázsba is behívott a futam első felében. Rám raktak egy fejhallgatót és a csapatrádiót is hallottam. Hihetetlen. Hatalmas élmény. Nagyon hálás vagyok.”

„És ezért még fizetést is kapok. Amellett, hogy középiskolás vagyok, most ez a munkám… Ami elkepesztő. Azzal foglalkozom, amit szeretek. Ezt remélem nagyon sokáig fenn tudom tartani, sőt… Továbbfejleszteni, és új ágakat és lehetőségeket találni és felfedezni.”