back to top
Kezdőlap Blog

Tévedés azt hinni, hogy az F1-es pilóták akaratlanul karácsonyi bulit szponzorálnak

0

Az FIA egyik, korábban F1-es mérnökként dolgozó szakembere kijelentette, hogy a szervezet hasznosnak tekintett célokra fordítja a pénzbüntetésekből befolyó összegeket.

Tavaly az F1 mezőnyére kiszabott büntetésekből 270 ezer euró folyt be az FIA kasszájába (a felfüggesztés hatálya alá nem tartozó összegek ebben nincsenek benne), ez több mint 50 vétségből jött össze. Az edzések során a bokszutcai gyorshajtások hagyományosan ilyen jellegű következményt vonnak maguk után, de újabban a túlzottan trágár beszédet használó pilóták is csengetni kénytelenek, Yuki Tsunoda például 40 ezer eurós büntetést kapott (ennek a felét kellett ténylegesen befizetnie).

Ezzel kapcsolatban több morgolódás elhangzott, elsősorban amiatt, hogy az FIA nem átláthatóan költi el ezeket az összegeket. Nikolas Tombazis az együléses versenyautók, így az F1 ügyeit is irányító egység vezetője azonban próbál megnyugtatni mindenkit, hogy a pénzt jól használják fel.

„Az FIA nem profitorientált szervezet, nincsenek befektetőink, akik a tőzsdén számértékeket figyelnek és abban bíznak, hogy emelkedni fognak az árak, amiből osztalékhoz jutnak. A befolyt pénzt mi hasznosnak tekintett célokra fordítjuk, például a biztonság javítása, a motorsport alacsonyabb szintjeire, vagy közúti biztonsági projektekre” – közölte az Autosportnak nyilatkozva.

Elfogadták a sokakat aggasztó változást, az FIA elnöke még nagyobb hatalmat kapott

„Úgy látom, a pénzbüntetések témáját időnként befolyásolják a pillanatnyi érzelmek. Azt vettem észre, hogy akinek fizetnie kell, az mindig bosszankodik miatta, és úgy érzi, túlkapás történt. De ezekből rengeteg kezdeményezést finanszírozunk, és nem szabad arra a következtetésre jutni, hogy karácsonyi bulikra vagy hasonlókra költjük.”

Tombazis rámutatott, hogy a motorsport alacsonyabb szintjeit, például a gokartozást érintő projektekre 10,3 millió eurót költöttek tavaly, s noha az F1 mezőnyétől származó kevesebb mint 300 ezer eurós összeg ehhez képest csekély, a finanszírozáshoz „ez a pénz is hozzájárult.”

Az FIA 2018 után tavaly lett először nyereséges, de a szövetség háza táján egyre több a botrányos működésre utaló jel, aminek egyik megnyilvánulása a személycserék sorozata.

Russell kiment a hóra, és megpróbálta előhívni a benne rejtőzködő finnt (videó)

Itt nem lesz olyan háború, mint Prost és Senna idején

0

A McLaren hasonló helyzettől tarthat, mint ami 1989 végére polgárháborús övezetté változtatta a csapatot, de Oscar Piastri szerint nem fenyeget ez a veszély.

Alain Prost és Ayrton Senna rivalizálása annak idején annyira elfajult, hogy csapattársként második közös idényük utolsó hónapjaiban már nem is beszéltek egymással, és a konfliktus az 1989-es Japán Nagydíjon bekövetkezett ütközésben csúcsosodott ki.

A McLaren abban az értelemben hasonló helyzetből várja az új szezont, hogy előzetesen az ő autójukat várja a közvélemény a legjobbnak, a két versenyzőjük pedig közel azonos kvalitású, ami a vb-címért támadás esetén történelmileg ritkábban hozott jó, mint rossz következményeket.

Piastri megérzése mégis az, hogy náluk nem lesz baj. „Az F1 akkoriban nagyon más volt, és a csapatunk, valamint a versenyzői is nagyon más karakterek. Amikor neccesebb szituációnk alakult ki a pályán, vagy valamelyikünk nem értett egyet valamilyen döntéssel, mindig átbeszéltük, és utólag értékelve ez nagyon hasznos volt” – mondta a RacingNews365-nek.

A Ron Dennis-féle McLaren ma már nem lenne életképes F1-es csapat, állítja Brown

„Nem látok problémát abban, ahogy kezelni fogjuk a helyzetet. Szerintem Andrea [Stella csapatfőnök] egyik erőssége az, ahogy megbirkózik a nehezebb egyénekkel. Jó lenne, ha nyernénk bajnokságokat, mint Senna és Prost, de nem tudom elképzelni, hogy hasonló incidenseink lennének.”

„Sohasem találkoztam Ayrtonnal, és Alain-nel sem, amíg versenyzett. De úgy gondolom, mi megmutattuk a tetteinkkel, hogy együttműködőek vagyunk csapaton belül, ilyen a szervezeti kultúra. Természetes, hogy amikor egy csapat mindkét pilótája a győzelmekért harcol, kialakulnak feszültebb pillanatok, ez elkerülhetetlen. Nálunk nem volt túl sok eddig, és minden azon múlik, hogyan kezeljük őket.”

A McLaren azt ígérte, azonos feltételeket kínál mindkét pilótájának a 2025-ös szezonra fordulva, tehát a tavaly a Max Verstappen kihívójává előlépett Lando Norris előzetesen nem kap kiemelt bánásmódot. Az egyre több rutint gyűjtő Piastri azonban vélhetően tovább erősödik, és amikor fiatal, sikeréhes versenyzők egymást le akarják győzni, ott nagyon résen kell lennie a csapatvezetésnek, hogy kordában tartsák a dolgokat. 

A puding próbája az evés, és elég egyetlen szikra, hogy helyrehozhatatlan károk keletkezzenek, ahogy Prost és Senna esetében láttuk. (Náluk az 1989-es imolai futamon történt meg ez, de Prost már az előző évi Portugál Nagydíjon is nehezményezte, hogy brazil csapattársa kis híján a falhoz szorította.) Különbség ezúttal az is, hogy akkor a McLaren kiemelkedett a mezőnyből, most viszont csak csekély előnyük lehet, ha tényleg övék marad a legerősebb autó, vagyis a pilóták az egymás elleni küzdelemmel többet veszthetnek.

A McLaren szembemegy a közhiedelemmel idén

Még Antonelli is szemtelenkedett Toto Wolff-fal a születésnapja alkalmából

0

Néhány napja 53 éves lett Toto Wolff, akit a Mercedes pilótái szemtelenül köszöntöttek.

A Mercedes közösségi oldalán jelent meg az a felvétel, amit a csapat kommunikációs stábja forgatott George Russell-lel és Andrea Kimi Antonellivel, és barátilag mindketten csipkelődtek kicsit a csapatfőnök korával.

„Toto, boldog születésnapot! Remélem, jól telik a napod – kezdte Russell, majd jött a tréfálkozás, affektálva és rejtett utalással. – Remekül nézel ki 63-nak. Ja, hogy 53? 63-nak remekül nézel ki.”

A számválasztás nem véletlen, hiszen a 63 Russell rajtszáma, vagyis az üzenetet kedvesen úgy is lehet dekódolni, hogy a brit szemében jól néz ki Wolff. Az F1-es újonc Antonelli hasonló pimaszsággal üzent. „Boldog születésnapot, öreg fickó. Ne aggódj, még mindig remek formában vagy” – mondta, hozzátéve, hogy élvezze ki a napot.

Az üdvözlő videót a Twitter/X-en lehet megtekinteni.

Eltűnt a mezőnyből az F1 leghatékonyabb nemzete, és egyetlen vállon nyugszik a visszatérés reménye

0

Azzal, hogy Valtteri Bottas 2025-re elveszítette helyét a Forma-1-es rajtrácson, hosszú idő után először nem lesz finn versenyző a mezőnyben. Heikki Kovalainennek van egy sejtése, hova tűnhettek a már három világbajnokot is adó ország képviselői.

Finnország ugyan jóval több sikeres raliversenyzőt adott az autósportnak, mint Forma-1-es versenyzőt, ám figyelemreméltó, hogy akik a formaautózás királykategóriájába eljutottak, szinte biztosan sikerre voltak ítélve: az eddigi mindössze nyolc finn F1-es versenyzőből három világbajnok lett (Keke Rosberg, Mika Häkkinen, Kimi Räikkönen), további kettő futamgyőzelemig jutott (Kovalainen, Bottas), de a dobogóig még két másik is eljutott (Mika Salo, Jyrki Jarvilehto). Az egyetlen, akinek nem adatott meg különösebb siker, az a mindössze egy nagydíjon rajthoz állt első finn, Leo Kinnunen.

Nyolc versenyzőből három világbajnok – ilyen jó sikerességi aránnyal egyetlen nemzet sem rendelkezik az F1-ben. A nyolcból öt futamgyőztes hasonlóan kimagasló, ebben a tekintetben is csak Lengyelország hatékonyabb náluk, hiszen az egyedüli Robert Kubicával 100%-os mutatót szállítanak.

A finnek bár kevesen voltak, hosszú ideje kihagyhatatlan elemeinek számítottak a mezőnynek: 1989 óta minden évben megjelent legalább egy finn a mezőnyben, 1991 óta pedig folyamatosan állandó ülése volt valakinek. Előbbi sorozat még idén is folytatódhat, ha a Mercedes tartalékjának szerződött Bottas beugrási lehetőséget kap, az állandó jelenlét azonban biztosan megszakad.

A kispadra ültetett Bottas még visszavágyik az F1 mezőnyébe

Az egyszeres győztes Kovalainen az Autosportnak beszélve elemezte az ország és a Forma-1 kapcsolatát – és kezdésnek cáfolta is azt a közhelyet, hogy a finnországi csúszós utak által megkövetelt vezetési képességek miatt lennének ilyen szép sikereik az autósportban – a rali-világbajnokságot például nyolc versenyzőjük is megnyerte már.

„Ezek a versenyzők gyakran megjelentek a hírekben, nem lehetett nem észrevenni őket. Ez talán sokakra hatással volt, ahogy rám is – láttam a híreket, az autókat, a sebességet, és ez felébresztette bennem a szenvedélyt” – fogalmazott Kovalainen.

„A másik ok pedig talán a finn emberek semleges mentalitása. Viszonylag nyugodt emberek vagyunk, nincsenek kimagaslóan jó vagy kirívóan rossz napjaink, eléggé átlagos életet élünk. Egy ilyen közegben, amely ekkora nyomással jár, ez egy hasznos tulajdonság. A sport rivaldafényében sok mindenre oda kell figyelnünk, és olyankor sokat segít, ha természetes nyugodtság árad belőlünk. Az a tapasztalatom, hogy a finneknek nem kell különösebben dolgozniuk ennek eléréséért, még a nehéz helyzetekben is higgadtak tudunk maradni.”

Keke Rosberg F1-es feltűnése óta a finn versenyzők egymást inspirálják és segítik. Az ő nyomdokain érkezett a sportba Häkkinen, majd rajta felnőve Räikkönen és Kovalainen, később pedig őket követte Bottas. Jelenleg azonban aggasztó a helyzet, a nevelősorozatokban is látszólag elakadt az utánpótlás, az elmúlt évek ígéretesnek induló karrierjei nem vezettek a Forma-1-ig. Pillanatnyilag a Ferrari nevelőprogramjában képződő 18 éves Tuukka Taponenben van a finn F1-es visszatérés egyetlen reménye. Ő tavaly az európai Formula Regionalt a harmadik helyen zárta, de a legkomolyabb rostákon még ezután kell átesnie: idén az F3-ban debütál, majd még az F2-ben is célszerű lenne kitűnnie.

„Napjainkban ha valaki bekerül a Ferrari, a Mercedes vagy valamely másik csapat juniorprogramjába, még akkor is rendelkeznie kell valamekkora büdzsével – mutatott rá Kovalainen, hogy a mai újoncok könnyebbnek tűnő helyzete csak a látszat. – Ez pedig egy komoly gát, hiszen jelentős anyagi háttérre van szükség, Finnország pedig nem elég nagy piac ehhez, különösen nem a mai gazdasági helyzetben.”

Maga Kovalainen a 2000-es évek derekán a Renault programja által lett felkarolva, a gyártó pedig teljes támogatásban biztosította őt és az F1-es ülésért küzdő öt riválisát is.

„A másik dolog persze az, hogy tényleg csak a nagyon jókra figyelnek fel. Ha valaki képes megmutatni, hogy egy igazán kivételes tehetség, őt továbbra is felkarolják. Igaz ugyan, hogy nehéz összeszedni a pénzügyi hátteret, de egyes juniorversenyzők talán a tükörbe nézve találják meg az okok egy részét. Nem kell minden bajnokságot megnyerni, amiben elindulnak, de időnként tényleg mutatniuk kell valami különlegeset, amivel kitűnnek. Talán ebben is van némi hiányosságuk azoknak, akik a Forma-1 felé igyekeznek.”

Russell kiment a hóra, és megpróbálta előhívni a benne rejtőzködő finnt (videó)

Russell kiment a hóra, és megpróbálta előhívni a benne rejtőzködő finnt (videó)

0

Egy autó havas-jeges borításon való kontrollálása a legjobb versenyzők számára nagyfokú szabadságélményt ad – talán a ralisoknál is jobban igaz ez a formaautósokra, akiknek versenyhelyzetben az ellenségüknek számít bármifajta megcsúszás. George Russell most elutazott Svédországban, hogy igazán szabadjára engedhesse a kormányt.

„Nem tudtam a következő hónapig várni, hogy újra volán mögé üljek. Ez a hely minden alkalommal lenyűgöz! Mindig elképesztő érzés Svédország befagyott tavain vezetni. Elvégre a határok azért vannak, hogy feszegessük őket!” – írta közösségi oldalain Russell, miután megjáratott néhány utcai Mercedest a hóban. A képek tanúsága szerint nem mindennemű incidens nélkül, bár egy hóbuckában való elakadás az ártalmatlanabba közé tartozik az autóversenyzőkre leselkedő veszélyek közül.

Mint a Mercedes pilótájának képgalériájából kiderül, George Kurtz társaságában töltötte a napot, aki bronzszintű autóversenyzőként kategóriagyőztese volt a 2023-as Le Mans-i 24 órásnak az LMP2 Pro-Am mezőnyében. Emellett, és az esemény szempontjából alighanem ez volt a fontosabb, Kurtz az alapítója a CrowdStrike kiberbiztonsági vállalatnak, amely a Mercedes F1-es csapatának egyik szponzora – aligha véletlen, hogy a cég neve öles betűkkel ott volt az autókon.

Alighanem valamilyen marketingcélú videó is készült a helyszínen, viszont Russell a mellette ülő operatőr szemszögéből máris megosztotta vezetési élményét.

Verstappen bemutatja: összezárva olyan emberekkel, akikkel a világon semmi közös témád nincs

0

Aligha kínos emberi találkozásokról akart oktatóvideót készíteni a Red Bull, amikor elvitte krikettezni Max Verstappent, de mégis süt belőle, hogy a két világ szereplőinek egyáltalán semmi kapcsolódásuk nincs egymással.

Valószínűleg még tavaly forgatott és az F1-es tél szünet csendes időszakára bekészített videó az, ami frissen megjelent a Red Bull YouTube-csatornáján, és amelyben Verstappen az angol krikettsport prominens játékosaival, Reece Topley-val, Will Jacksszel és Issy Wonggal találkozott, hogy elsajátítsa az alapokat ebből az elsősorban az egykori Brit Birodalom mai területén ismert és kedvelt sportból.

A játék a baseballhoz hasonló, amelyben egy ütőjátékosnak kell eltalálnia az ellenfél által felé dobott labdát. Európában a Brit-szigeteken kívül nem örvend nagy népszerűségnek ez a sport, így Verstappen válasza sem volt meglepő, amikor megkérdezték tőle, látott-e már valaha krikettmeccset.

„Konkrétan fogalmam sincs, hogy mi a krikett.”

Ilyen remek felütést követően a hollandnak megmutatták, hogyan tartsa az ütőt, és sikerült is visszaadnia néhány labdát – mígnem aztán egy olyan sebességű dobást kapott, amivel a valódi versenykörülmények között kell megbirkózniuk a játékosoknak. Bár egy Forma-1-es versenyzőtől nem idegen a sebesség, de itt Verstappen is csak nézte, ahogy a másodperc törtrésze alatt elsuhan mellette a labda.

Miután ezzel kellően letörték a lelkesedését, a holland is próbált nyitni a krikettesek felé, hiszen ő egy játékszimulátort hozott magával, hogy a többiek az F1-es autó élményét próbálhassák ki.

„És ti vezettetek már korábban? Mondjuk egy játékban?”

„Én biciklizni szoktam, haver” – ütötte bele az utolsó szöget a közös beszédtéma keresésének koporsójába Topley.

Íme a videó:

Jos Verstappen megcáfolta saját fiát az egyik sokat emlegetett gyerekkori története kapcsán

Sainz két bajnokkal azonos úton jár az F1-ben – jöhet a csúcstámadás a Williamsszel?

0

Azáltal, hogy Carlos Sainz az idei évre a Ferraritól a Williamshez szerződött, olyasmit tett, amit korábban csak Alain Prost és Nigel Mansell pályafutásában fedezhetünk fel: bejárta a Forma-1 három legnagyobb múltú csapatát. De ha engedékenyek vagyunk, még egy versenyzőt bevehetünk a klubba.

A 2025-ös szezonnyitó Ausztrál Nagydíjtól kezdődően ugyanis a két korábbi világbajnokhoz hasonlóan Sainz is elmondhatja már magáról, hogy a Ferrari, a McLaren és a Williams színeiben is versenyzett a Forma-1-ben. Szigorúan véve csak ők hárman büszkélkedhetnek ezzel a sport teljes történelmében, senki másnak nem adatott meg, hogy mindhárom legendás istálló autójával versenyezhessen.

Pontosabban Jacky Ickx karrierjének leiratában szintén megtalálhatjuk mindhárom csapatot, ám ez kissé félrevezető, hiszen az a Williams, amelyben 1976-ban négy futamot eltöltött, még Frank Williams előző versenyistállója volt. Éppen abban az volt az év, amelyben Williamst kiszorította saját csapatából az eredetileg befektetőként érkezett Walter Wolf, így a brit vállalkozó egy évvel később létrehozta máig működő második istállóját.

Még ha a Williamst jóvá is írjuk, Ickx így is csak épphogy fel tudta magát szorítani a listára, hiszen a McLarennel is csak egyetlen versenyen állt rajthoz – 1973-ban a Nürburgringen a csapat felajánlott számára egy harmadik autót, mivel a Ferrari az azévi versenyképtelensége miatt azon a futamon nem állt rajthoz – ez volt azon 27 verseny egyike az F1 történetében, amitől a Scuderia távolmaradt. Ickx a Ferrarival hat győzelmet szerzett, de világbajnok nem lett.

Videón, ahogy az egyik csapatváltó F1-es versenyző már új autóját vezeti

Az egyaránt 1980-ban debütáló és a 90-es évek derekáig aktív Prost és Mansell karrierjében az is közös, hogy mindketten a Ferraritól igazoltak át a Williamshez – akárcsak most Sainz –, és mindketten bajnoki címig is jutottak a brit csapattal. Ez utóbbit viszont a spanyolnak komoly kihívás lenne pár év alatt véghez vinni.

Mansellnek csak a csúcsra jutását követően, utolsó F1-es állomása lett a McLaren, ám mivel nem fért el kényelmesen a pilótafülkében, csupán két verseny után véget ért a csapattal való együttműködése 1995-ben. Ám ennek köszönhetően került fel erre az exkluzív listára.

Prost máig az egyetlen, aki mindhárom nagycsapattal értelmezhető időtartamot töltött: a McLarennel, a Ferrarival és a Williamsszel is nyert versenyeket, ráadásul mindkét brit csapattal világbajnok lett. Bejárt istállóinak még a sorrendjét is kopírozta Sainz, ráadásul ez még kiegészíthető a Renault-val, hiszen mindketten onnan váltottak a McLarenre.

A négy versenyző közül Sainznak sikerült leggyorsabban körbejárni a három ikonikus csapatot, hiszen már 30 éves korára versenyezhet mindhárommal, míg Ickxnek 31, Prostnak 38, Mansellnek 41 évesen lett meg a harmadik is közülük.

Sikerességet illetően azonban Sainz egyelőre az utolsó helyen kullog ebből a kvartettből: Prost összesen 42 győzelmet szerzett ezzel a három csapattal, Mansell 31-et (az összes győzelmét), Ickx 5-öt, a spanyol pedig egyelőre csak a négy ferraris sikerét tudja felmutatni – de persze számára a harmadik szakasz még hátra van.

Tegyük hozzá, ez a fajta rangsor, amelyben a Ferrari, a McLaren és a Williams kiemelhető a legrégebbi még működő F1-es csapatokként, csak a jelenünkben igaz. Amikor Ickx, Prost és Mansell versenyeztek, nem létezett ilyen számítás, hiszen akkor még a mezőnyben volt a Lotus (1958-as alapítás) és a Brabham (1962) is, amelyek egyaránt régebb óta létező csapatoknak számítottak, mint a McLaren és a Williams.

Sokáig a három legsikeresebb csapatként is emlegették ezt a három tradicionális istállót – ez éppen Mansell visszavonulásának évétől, 1995-től vált igazzá, akkor előzte meg győzelmek számában a Williams a Lotust. Ma viszont már nem mondhatjuk ezt: a grove-iak negyed évszázadig tartották magukat a legjobb három között, ugyanis hosszú sikerínségük nyomán 2020-ban a Mercedes, tavaly pedig a Red Bull is megelőzte őket a győzelmi listán.

Ma viszont vitathatatlan, hogy a konstruktőröket illetően a Ferrari, a McLaren és a Williams az F1 hőskorának utolsó képviselői – bár szervezetileg és személyzetileg persze teljesen átalakultak, némelyek tulajdonost váltottak és komoly mélypontokat is megéltek, ők viszont még az eredeti, a sporttal egybeforrt nevüket hordozzák. A többiek közül az 1993-ban érkező Sauber neve forog a mezőnyben a legrégebb óta (bár jövőre Audivá válik), majd következik a 2005-ben bemutatkozó Red Bull.

McLaren Ferrari Williams Összes
V Gy V Gy V Gy V Gy
Jacky Ickx 1 0 55 6 4 0 60 5
Alain Prost 107 30 30 5 16 7 153 42
Nigel Mansell 2 0 31 3 95 28 128 31
Carlos Sainz 37 0 88 4 ? ? 125 4

V – verseny, Gy – győzelem

Éledezik az F1, Norris és Sainz máris elkezdtek beszólogatni egymásnak

Új részletek derültek ki arról, Hamilton mikor és mivel kezd a Ferrarinál

0

Ahogy fokozódik a várakozás, úgy derít ki egyre több mindent a Ferrarinál zajló folyamatokról jól értesült olasz sajtó arról, mikor és hogyan kezdi majd meg a csapattal való munkáját Lewis Hamilton.

A brit néhány alkalommal már a tavalyi évben is járt új csapatánál, hivatalos bemutatására azonban még nem került sor – a csapat a közösségi oldalán azóta is csigázza a követőket a nagy belépő előtt. Az AutoRacer úgy tudja, hogy Hamilton jövő hétfőn, január 20-án fogja vezetni első alkalommal a csapat szimulátorát Maranellóban, egyúttal pedig megkezdi az ismerkedést a mérnökökkel és más csapattagokkal.

Ahogy arról már a korábbi tervek is szóltak, a hétszeres világbajnok első ferraris tesztjére is jövő héten fog sor kerülni, a hírek szerint szerda, január 22. van most előirányozva erre. A csapat mindazonáltal egy háromnapos periódust jelölt ki a fioranói ténykedésre január 21. és 23. között, az időjárás függvényében pedig változhat, hogy végül melyik nap lesz a kiválasztott. A brit persze csak egy korábbi modellt vezethet – a 2023-as SF-23 a legfrissebben bevethető –, a rákövetkező héten pedig Barcelonában folytatja majd a felkészülést új csapatával és mérnökgárdájával.

Mint arról már írtunk, idéntől a privát tesztekre is korlátozást vezettek be a szezon aktív versenyzői számára, de három versenytávot Hamilton így is belehajthat a Ferrariba, mielőtt a február végi kollektív teszten kipróbálná az idei modellt is – arra viszont már csak másfél tesztnapja lesz.

Verstappen megsértette a szabályok szellemét, és ennek most Hamilton issza meg a levét a Ferrarinál

Vettelt, Räikkönent és Rosberget is megidézik választásukkal az F1 újoncai

0

2025-ben szokatlanul sok új arcot, új nevet, új sisakot és új rajtszámot kell megjegyezniük a Forma-1 nézőinek – utóbbiak közül azonban több is nagyon ismerős lesz.

Hat olyat versenyző lesz ott a 2025-ös szezonnyitó Ausztrál Nagydíj rajtrácsán, akik első teljes szezonjukat kezdik idén a Forma-1-ben, noha csak hárman mondhatók abszolút újoncnak, akik tényleg legelső futamukra is készülnek.

A másik háromból is még csak Liam Lawson választotta ki végleges rajtszámát, az ő autójára már tavaly felkerült a 30-as, amit legutóbb Jolyon Palmer használt 2017-ben.

Többen azonban a nemrég újra választhatóvá vált egy számjegyű matricák közül válogattak, ennek nyomán pedig három olyan rajtszám is visszatér az idén a rajtrácsra, amelyekhez az állandó számok csupán 11 évvel ezelőtti bevezetése óta is komoly sporttörténelem tapadt. Konkrétan három világbajnokot idéznek meg a mezőny újoncai.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

FORMULA 1® (@f1) által megosztott bejegyzés

Visszatér Sebastian Vettel 5-öse – ezt a számot a Sauber új versenyzője, Gabriel Bortoleto választotta. Amikor először bevezették az állandó rajtszámokat, még három évet kellett várni egy versenyző mezőnyből való kiszállása után, hogy a száma valaki más által újra használható legyen, de ezt a limitet később két éve csökkentették. Így történhetett meg, hogy a 2022-ben visszavonuló négyszeres világbajnok Vettel nélkül még csak két szezon telt el, de az 5-ös máris visszatér. Ez talán amiatt ellentmondásos kissé, mert a német ugyan önszántából távozott, ám időnként még mindig eljátszadozik a visszatérés gondolatával, amikor nekiszegezik az erre vonatkozó kérdést. Amint mondja, ha megfelelő ajánlatot kapna, legalábbis fontolóra venné azt. Vettel persze idén már harmadik éve marad távol, és nyáron 38 éves lesz, innentől újbóli feltűnése tényleg szenzációszámba menne, de mégis érdemes lefektetni: ebben az esetben már új rajtszámot kellene választania, a sokáig vele azonosított 5-ös ugyanis most egy időre foglalttá vált.

A Nico Rosberg által használt 6-ost Isack Hadjar kérte magának. A német persze már 2016-ban, közvetlenül címszerzése után visszavonult, azóta pedig már Nicholas Latifi Williamsére is felkerült ez a szám 2020 és 2022 között. Ám erről is lekerült a kétéves szabatossági idő, így elérhetővé vált a Racing Bullsszal debütáló francia számára. Arra pedig, hogy a 2021-es bajnoki finálét megfordító balesete miatt komoly rajongói össztűz alá eső, gyakran a teljesítményével is lefelé kilógó kanadai valaha visszatérjen, alighanem még Vettelénél is kisebb az esély.

„Választani kellett egy számot, én meg már az előző évben is 7-es voltam, szóval azt választottam” – szabad fordításban valahogy így szól Kimi Räikkönen klasszikusa, amivel megindokolta, miért éppen ennél a misztikus számnál kötött ki annak idején. Nos, a szám új tulajdonosának, Jack Doohannek ennél kicsit több kötődése van a 7-eshez, bár elsősorban éppen az, hogy mindig is nagy tisztelője volt Räikkönennek – 2019-ben pedig az Euroformula Openben maga is használta már ezt a számot, történetesen éppen a Räikkönen és menedzsere, Steve Robertson által alapított Double R Racingnél vezetve. A szám az F1-ben már három éve, a finn 2021-es búcsúja óta használaton kívül állt.

A 12-est választotta Andrea Kimi Antonelli, ami korábban Felipe Nasr két évig tartó sauberes ténykedése alatt volt már használatban, míg a tavalyi három beugrásakor még ideiglenes számokat kapó Oliver Bearman a 87-es mellett tette le a voksát. Ez olyannyira új rajtszám az F1-ben, hogy nemhogy 2014 óta nem választotta senki, de történelmileg sem tűnt még fel egyetlen Forma-1-es versenyző autóján sem – csupán párszor az Indy 500-on, amikor a sportág első tíz évében az is a versenynaptár részének számított.

„Mindenki rajtam nevetett” – az F1-es újonc, akinek karrierje nem tündérmeseként indult

Éledezik az F1, Norris és Sainz máris elkezdtek beszólogatni egymásnak

0

Tizenkét napnak kellett csak eltelnie a 2025-ös évből, hogy a két korábbi csapattárs, Lando Norris és Carlos Sainz újra megtalálják egymást a közösségi médiában. A spanyol újabb csapatváltása adta a muníciót a britnek.

A versenyzők január első két hetében jórész lezárták rövid téli pihenőjüket, és visszatértek az erőltetett edzésprogramjukhoz, hogy a február végi tesztekre és az előttük álló hosszú szezonra visszaépítsék az erőnlétüket.

A Ferrarit négy év és négy győzelem után elhagyó Sainz a Maldív-szigeteken töltött néhány napot barátnőjével, de legfrissebb Instagram-posztja szerint már megkezdte az „edzőtábor” első hetét. A fotók egy részén New Era (új korszak) felirattal ellátott sapkát visel, amivel kétségtelenül a Williamsszel idén kezdődő új Forma-1-es együttműködésére utal. A spanyol hosszú távú szerződést kötött a grove-iakkal, amire az is utalhat, hogy a csapat öt évre az Alpine rendelkezésére bocsátotta Franco Colapintót.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Carlos Sainz (@carlossainz55) által megosztott bejegyzés

Norrisnak, akivel 2019-ben és 2020-ban csapattársak voltak az akkor még a középmezőnybe tartozó McLarennél, szintén feltűnt a visszatérő motívum Sainz képein, amit meg is jegyzett egy hozzászólásban.

– Minden nap ezt a sapkát hordtad? – csipkelődött a brit.

– Küldök neked egy aláírt példányt – válaszolt erre Sainz.

Norris profiljáról eközben azt tudhatjuk meg, hogy ő maga Dubajban töltötte az időt barátaival, az elmúlt napokba pedig a bulizás, a golfozás és egy sivatagi túra is belefért – na és persze az edzés nála sem maradt ki.

 

A bejegyzés megtekintése az Instagramon

 

Lando Norris (@lando) által megosztott bejegyzés