Az FIA Motorsport Világtanácsa (WMSC) augusztus 16-án jóváhagyta az új Forma-1-es erőforrás-szabályzatot (PU), amely az FIA Forma-1-es világbajnokság 2026-os szezonjától kifejlesztendő és használatba veendő erőforrásokra vonatkozik. Ezek a szabályok az FIA széles körű kutatásának és fejlesztésének, valamint az FIA és a jelenlegi és a potenciális új erőforrás-gyártók közötti együttműködésen alapuló konzultációnak az eredményei. A szabályok megalkotásakor kiemelt szempont volt az innováció és a fenntarthatóság egyensúlyának megtartása, fokozása.
Mohammed Ben Sulayem, az FIA elnöke így nyilatkozott: „Az FIA továbbra is az innováció és a fenntarthatóság irányába halad – az egész motorsport-portfóliónkban -, ás a 2026-os Formula-1-es Erőforrás Szabályzat ennek a küldetésnek a legmarkánsabb példája.”
„A fejlett PU-technológia bevezetése a szintetikus fenntartható üzemanyagokkal együtt, összhangban van azzal a célkitűzésünkkel, hogy előnyöket biztosítsunk a közúti autósok számára, és teljesítsük a 2030-ra kitűzött szén-dioxid-kibocsátásmentes célunkat. A Forma-1 jelenleg hatalmas növekedést élvez, és biztosak vagyunk benne, hogy ezek a szabályok a 2022-es módosításaink által kiváltott izgalomra fognak építeni.”
„Szeretnék köszönetet mondani az FIA minden, ebben a folyamatban részt vevő vezetőjének és technikai munkatársának a szorgalmukért és elkötelezettségükért, amellyel a Forma-1 összes érdekeltjével együtt dolgoztak ennek megvalósításán. Szeretném megköszönni a WMSC tagjainknak is, hogy megfontolták és jóváhagyták ezeket a szabályokat.”
A 2026-os keretrendszer négy fő pillére a következő:
- A látványosság fenntartása: A 2026-os erőforrás a jelenlegi konstrukciókhoz hasonló teljesítményű lesz, nagy teljesítményű, nagy fordulatszámú V6-os belsőégésű motorokat alkalmaznak, és a versenhelyzetek fokozása érdekében elkerüli a túlzott teljesítménybeli különbségeket.
- Környezeti fenntarthatóság: A 2026-os erőforrás az elektromos energia felhasználását 50%-ra növeli, és 100%-ban fenntartható üzemanyagot használ.
- Pénzügyi fenntarthatóság: Az erőforrásokra vonatkozó pénzügyi szabályozás csökkenti a résztvevők összköltségeit, miközben megmarad a Forma-1 alapját képező csúcstechnológiai reprezentáció.
- Az új erőforrás [szabályzat] vonzó az új gyártók számára: A szabályok célja, hogy lehetővé- és vonzóvá tegyék az újonnan belépők számára, hogy versenyképes szinten csatlakozzanak a sportághoz.
Az erőforrás szabályai részletesen ITT érhetők el.
Főszerepben a biztonság
A Motorsport Világtanács jóváhagyta a 2022-es és 2023-as Forma-1-es Technikai Szabályzat több módosítását is, amelyek két kulcsfontosságú biztonsági kérdéssel foglalkoznak: az autók függőleges irányú mozgásával, a delfinezéssel, valamint a Forma-1-es autók bukócsőre vonatkozó biztonsági előírásokkal.
Mohammed Ben Sulayem, az FIA elnöke elmondta: „Az FIA számára a biztonság a legfőbb prioritás, és jelentős időt és erőforrásokat fordítottunk a delfinezés problémájának elemzésére és megoldására. Személyesen tárgyaltam erről a kérdésről az összes csapattal és versenyzővel, és bár természetesen vannak véleménykülönbségek a különböző versenyhelyzetek miatt, teljesen egyértelmű, hogy az FIA-nak kötelessége cselekedni, és biztosítani, hogy a versenyzők ne legyenek indokolatlan sérülésveszélynek kitéve a jelenség miatt.”
„Nyilvánvaló volt, hogy Zhou Guanyu silverstone-i balesete után szükség volt a bukócsőre vonatkozó követelmények frissítésére, és miközben ez az eset mindannyiunk számára megmutatta, hogy a Forma-1 biztonsági rendszerei mennyire figyelemre méltóak, ismét bebizonyosodott az is, hogy továbbra is innovatívnak kell lennünk, és kompromisszumok nélkül kell folytatnunk a biztonsági törekvéseket.”
A függőleges kilengések jelensége („aerodinamikai delfinezés”), az alacsony hasmagassággal és a minimális dőléssel kombinálva a 2022-ben bevezetett új generációs Forma-1-es autók egyik feltűnő jellemzője volt, és a Technikai Tanácsadó Bizottság ülésein többször is megvitatták. E jelenség megjelenése aggodalmakat vetett fel a biztonsággal, valamint a versenyzők egészségével és jólétével kapcsolatban. Noha a jelenség hatása kevésbé volt megfigelhető néhány új pályán, az FIA úgy véli, hogy előfordulása és az ezzel kapcsolatos biztonsági kérdések továbbra is fennmaradnak, és a jövőben potenciálisan még súlyosabbá válhatnak.
Ennek tükrében a Belga Nagydíjtól kezdve az FIA mérni fogja a jelenséget, és elvárja a csapatoktól, hogy egy bizonyos küszöbérték alatt működjenek ahhoz, hogy autójuk biztonságosnak minősüljön.
Ezen kívül a következő intézkedéseket hagyják jóvá 2022-re és 2023-ra:
2022-es Forma-1-es technikai szabályzat
- Központi padló rugalmassága: A padlólemez merevségi követelményeinek újradefiniálására irányuló módosítások, a vastagságmérő lyukak körül.
2023-as Forma-1 Technikai Szabályzat
- A padlószegélyek 15 mm-rel megemelkednek
- A diffúzor torkolati magassága megemelkedik, miközben ügyeltek arra, hogy a csapatok mechanikai alkatrészek tervezésére ne legyen hatással
- A diffúzor peremének merevsége megnő
- Egy további érzékelőt írnak elő a jelenség hatékonyabb megfigyelése érdekében
A 2022-es FIA Forma-1-es Brit Nagydíj rajtjánál történt súlyos baleset után részletes elemzést végeztek számos kérdésben, a baleset kezdetétől a végső mentési műveletig és a jármű helyreállításáig, ahogy az minden súlyos balesetnél szokásos. Az egyik elem, amelyet kiemeltek, a baleset során a kasztniról leszakadt bukócső teljesítménye volt.
A legfontosabb megállapítások a következők voltak:
- A bukócső hegyes teteje beleásta magát az aszfaltba, ami hozzájárult a nagy vízszintes erőhöz, amely a bukókeret letöréséhez vezetett.
- A szabályok jelenlegi megfogalmazása lehetővé teszi a csapatok számára, hogy a tervezettnél alacsonyabb ponton keresztül ható erőkkel homologizálják a bukócsövüket. Ez azt eredményezheti, hogy a bukócsőt a szabályok által eredetileg tervezettnél kisebb erőnek áll ellen.
- A Forma-1-ben jelentősen meg kell növelni a bukócsövek szilárdságát.
A fenti információk áttekintését követően a Világtanács jóváhagyta a 2023-as Forma-1-es technikai szabályzat ezen módosításait:
- Előírás arra vonatkozóan, hogy a bukócső teteje lekerekített legyen, ami csökkenti annak esélyét, hogy baleset esetén az beássa magát a talajba
- A homologizációs teszt alkalmazási pontjának minimális magasságát biztosító változtatásEgy új fizikai homologizációs vizsgálat létrehozása, amely során a terhelés előrefelé tolja a bukócsövet
- Új, számítással elvégzendő vizsgálatok meghatározás
Középtávú célként 2024-re a szándék a bukócső-tesztek jelentős átalakítása, annak biztosítása érdekében, hogy a jövőben az autók lényegesen súlyosabb terheléseknek is ellenálljanak.