back to top
KezdőlapFormula EAz egykori IndyCar-helyszín így feszegette a Formula E határait

Az egykori IndyCar-helyszín így feszegette a Formula E határait

-

Miként a neve is mutatja, a São Pauló-i Sambadrome világszinten sem a versenyzésről ismert, de az itt található pálya még a városon belül sem a leghíresebb. Mégis, valami különleges dolog történt, ami most először igazán megmutatta a Formula E új generációs autójának erősségét.

Fél másodperc döntött Evans javára, aki a végsőkig kitartott

Az idén mutatkozott be élesben a Formula E új, Gen3-as autója, amely új technológiákat vonultat fel, és a teljesítménye is nagyobb, mint az elődeinek.

Talán emiatt, talán nem, de a bajnokság az új szezonra húzott egy merészet: a versenyhelyszínek majdnem felét lecserélték, a szezon első felében ráadásul három egymást követő futamon is új pályával kellett a mezőnynek megismerkednie (Haidarábád, Fokváros és São Paulo).

Ezek már nem a kockaszerű városi pályák

A három új helyszín új irányt képvisel, és nemcsak városok kiválasztása (mindhárom ország először szerepelt a versenynaptárban), hanem a pályák jellege szempontjából is.

A korábban alacsonyabb sebességre tervezett, sokszor derékszögekkel és sikánokkal tördelt ritmusú városi pályák helyét kissé más stílusú, gyorsabb vonalvezetés vette át, gyorsabb kanyarokkal és hosszabb padlógázas szakaszokkal.

Tavaly még arról szóltak a hírek, hogy Fokváros lesz az eddigi leggyorsabb pálya, ami így is lett, a Formula E legújabb helyszíne (São Paulo) azonban még eggyel túltett rajta, és nem is csak egy szempontból. Közel 20 km/h-val voltak gyorsabbak az autók São Paulóban, mint előtte a dél-afrikai városban, ezzel már „csak” 60-nal maradnak el az F1-es végsebességtől, ami az elektromos járművektől nem kis teljesítmény.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by ABB Formula E (@fiaformulae)

A Sambadrome már korábban is volt versenyhelyszín, teljesen más kialakításon az Indy Racing League is teljesített négy futamot itt 2010 és 2013 között. Ráadásul az eső miatt többször meg kellett rövidíteni a viadalokat, így nem igazán lehet összehasonlítani a Formula E mostani kiruccanását az akkori versenyekkel.

A másik szempont, amiben az új pályák felülmúlták a korábbiakat, az a versenyzés. Rendkívül szoros befutót hozott az első brazil futam, a dobogósok között csak kicsit több, mint fél másodperc volt a verseny végén. Ennél csak egyszer, a 2019-es marrákesi futamon volt szorosabb a verseny vége. Akkor a biztonsági autó az utolsó körben engedte el újra a mezőnyt, így nem is volt esélyük a pilótáknak egymástól elnyúlni.

A Formula E versenynaptárában kevés annyira állandó pálya volt, mint a soron következő hétvége dupla fordulójának helyszíne, a berlini Tempelhof Repülőtér. Eddig egyedül a német főváros adott otthont futamnak az összes szezonban, a COVID alatt pedig egészen rendhagyó, hatfordulós, három külön vonalvezetésből álló (most ebben az esetben a fordított irányt is beleszámítjuk a bukóterek kialakítása miatt) szezonzárót tartottak itt.

A Gen3 teljesítménynövekedése miatt azonban nem biztos, hogy továbbra is változatlan módon maradhat a Formula E legnagyobb múlttal rendelkező helyszíne. A német szervezők azonban már többször is módosítottak a pálya kialakításán, így nem korántsem biztos, hogy a hozzánk legközelebb eső elektromos világbajnoki versenynek vége szakad a következő szezontól kezdve.