Fernando Alonso szerint a versenyzők időmérős nehézségeinek enyhítésére egy régebben már megutált lebonyolítást lenne érdemes visszahoznia a Forma-1-nek, Carlos Sainz pedig máris elképzelte, hogyan működhetne ez modern köntösbe csomagolva.
Bár a Forma-1-es paddock egyetért abban, hogy izgalmak, eseménygazdagság szempontjából nincs gond a jelenlegi – kisebb módosításokkal 2006 óta használt – időmérős lebonyolítással, a versenyzőket azonban mégis egyre sűrűbben teszik frusztrálttá a szombat délutánok. Persze mindig is problémát jelentett a pályán uralkodó túl nagy forgalom, hiszen a pilótáknak mind a három szakaszban új gyorskört kell futniuk, de különösen sok problémát okoznak a feltartások a kvalifikáció első, 18 perces részében, amikor még a teljes mezőny akcióban van.
A szabad terület találása még nehezebbé válik a rövidebb pályákon, mint amilyen az utóbbi hetekben Monaco és Montreal voltak, vagy amilyen ezen a hétvégén Spielberg, ráadásul idéntől már az alkalmi sprintversenyeknek is külön időmérőjük van, amelyeken még rövidebb az egyes szakaszok hossza.
Az utóbbi időben szinte nem múlt el időmérő edzés anélkül, hogy valaki rajtbüntetést kapjon amiatt, mert az útjába került egy-egy gyorskört futó ellenfelének, a helyzet pedig a pilóták szerint egyre tarthatatlanabb.
Elintézték, hogy senki ne akarjon esőgumival menni a száraz pályán
Az Osztrák Nagydíj csütörtöki sajtótájékoztatóján, amelyen a Racingline.hu is részt vett, többen is előálltak módosítási javaslattal. Fernando Alonso például szívesen látná annak a 2003 és 2005 között létező rendszernek a visszatérését, amelyben minden versenyző külön-külön hajthatott ki a pályára, és egyetlen mért idővel váltotta meg helyét a rajtrácsra.
„Ez a téma minden hétvégén felmerül, de különösen a rövidebb pályákon. De talán vannak módok arra, hogy javítsunk ezen. Az egyik az egykörös időmérő, amit már a múltban is csináltunk” – mutatott rá a jelenlegi mezőny egyetlen tagja, aki már versenyzett az F1-ben az ominózus rendszer idején is. „Véleményem szerint ideális lenne, hiszen egyidejűleg csak egy autó tartózkodna a pályán, amely ezalatt teljes figyelmet kapna a közvetítésben. Dráma szempontjából is mindenkinek jó lenne, mert például ha változna az időjárás az időmérő során, szokatlan autókat, eltérő neveket láthatnánk a pole-ban.”
Carlos Sainz több javaslattal is előállt: szerinte négy szakaszra kellene bontani az időmérőt a jelenlegi három helyett, de az Alonso-féle ötletet is támogatni tudná. Bár az egykörös időmérőket két évtizeddel ezelőtt a monotonitás miatt érte sok kritika, a Ferrari pilótája szerint ma már könnyebben fel lehetne dobni a látványt a tévénézők számára.
„Szerintem rövid távon az lenne a megoldás, ha legalább a Q1-et két tízautós csoportra osztanánk – és mindkét szakaszban minden csapat ott lenne egy-egy autóval. Aztán a Q2-ra a forgalmi helyzet már javul, a Q3-ban pedig egyáltalán nem is jelent problémát. Talán elég lenne, ha csak a rövidebb pályákon a Q1-et osztanánk két nyolcperces szakaszra” – vélekedett Sainz.
„De az egykörös időmérővel is érdemes lehet kísérletezni, amit Fernando mond, talán legalább a sprinthétvégéken. Én örülnék, ha ezt megtörténne, mert szeretem azt a helyzetet, amikor egyedül vagyok a pályán, de nyomást jelent, hogy csak egyetlen lehetőségem van.”
„Talán a tévéközvetítésben unalmas lenne, de ez is csak a technikától függ: az például, hogy ráhelyezzünk egy animációt a képernyőre, mondjuk az aktuális leggyorsabb köridő szellemautóját, szerintem a mai technológiával már megoldható.”