back to top
KezdőlapFormula 1Megvan Verstappen mumusa, de az F1 többi klasszisának melyik pálya (volt) az?

Megvan Verstappen mumusa, de az F1 többi klasszisának melyik pálya (volt) az?

-

Max Verstappen idén sem nyert Szingapúrban, ezzel ez az egyetlen pálya az idei naptárban, ahol már legalább kétszer versenyzett úgy, hogy nem aratott győzelmet. Megmutatjuk, az F1 többi klasszisának melyik pálya számított kriptonitnak.

Verstappen esetében kicsit más a lépték, mint az F1 történelmének némelyik nagyágyújánál, hiszen a Red Bull kétszeres (lassan háromszoros) világbajnoka a karrierje során még viszonylag rövid időn át vezetett olyan autót, amivel illő lett volna sok pályán győzni.

Látszik, hogy ahogy korábban oly sokáig a Mercedes is félve utazott Szingapúrba, az itteni pechszériát egyelőre Verstappen sem tudta elhárítani, és jövőre biztos visszatér majd ez a téma. Ugyanakkor biztató lehet számára, hogy a korábbi másik mumusán, az olaszországi helyszínek átkán túllendült, 2021 óta öt futamból négyet megnyert itt.

Lewis Hamilton – Azeri Nagydíj

Az F1 bajnokságában 2016 óta benne lévő bakui pályán Hamilton eddig csak egyszer, 2018-ban nyert, akkor is kellett hozzá bőven mázli, mert Sebastian Vettel és Valtteri Bottas gyorsabb volt nála. (Tegyük hozzá, 2017-ben meg pont balszerencsés volt, a kaotikus futamon sokáig ő diktálta a tempót az élen.)

Hamilton miatt a Mercedes is izgatottan figyeli Massáék perét

Beszédes, hogy Hamilton Azerbajdzsánban az említett győzelmen kívül csak egy alkalommal állt dobogóra, pedig a Mercedes azért ebben az intervallumban sokáig nagyon erős volt. Ez a pálya Verstappennek sem a kedvence, hiszen Hamiltonhoz hasonlóan csak egyszer nyert itt, cserébe volt ütközése itt csapattárssal, élről való kiesése defekt miatt.

Hamiltonnak Monaco sem a legerősebb pályája, mindhárom győzelmekor vaskosan megjelent a szerencsefaktor. (Az illendőség kedvéért tegyük hozzá, hogy itt is többször elpártolt tőle a szerencse olyankor, amikor neki állt a zászló.)

Michael Schumacher – Kínai Nagydíj

Monaco az F1 sok klasszisával kibabrált, a német pilóta sem nyert itt az utolsó nyolc versenyén. Előtte viszont összehozott a hercegségben öt diadalt, így inkább a Kínai Nagydíjat emeljük ki nála, ahol három-három ferraris és mercedeses futamán össz-vissz egy győzelmet szerzett, pedig az utolsón akár ő is begyűjthette volna a Mercedes modern kori történelmének első győzelmét Nico Rosberg helyett.

Schumacheréket és Hamiltonékat lebénította a rekord, de a Hungaroringen megdönthetik

Kínába 2004-ben látogatott el először a világbajnoki sorozat, az akkoriban lehengerlő Schumacher viszont karrierje talán legrosszabb nagydíját teljesítette, pontot sem szerezve a 12. hely volt élete legrosszabb befutási pozíciója, mielőtt a Mercedesszel visszatért. 2006-ban sem ő volt a favorit Sanghajban, de a Renault a vizes pályán elrontotta Fernando Alonso gumistratégiáját, így Schumacher nagyot hajrázva az élre állt és nyert.

Alain Prost – Magyar Nagydíj

A Professzor egyszer sem nyert Magyarországon, a legközelebb 1988-ban állt hozzá, amikor néhány pillanatra be tudott bújni Ayrton Senna elé, de mclarenes csapattársa azonnal visszavette tőle az 1. helyet. Prost Japánban sem győzött, és Kanadában is csak az utolsó szezonjában.

Ayrton Senna – Francia Nagydíj

Közismert, hogy Senna sokáig rendkívül peches volt a hazai versenyén, az első öt Brazil Nagydíjából négyet nem fejezett be, és amikor bajnokesélyesként végre eljutott a kockás zászlóig, abban sem lelte sok örömét 1989-ben és 1990-ben. 1991-ben a táv végén azonban a négyes fokozatban ragadt váltó ellenére megtörte az átkot a végkimerülés határán, majd 1993-ban újból nyert, ezért elmondhatjuk, hogy F1-es karrierje alatt összességében nagy ellenfele, Prost hazájában szerepelt a legrosszabbul.

Senna a kaputelefonban sírt, annyira kikészült ordító hibája után

Franciaország három különböző pályán fogadta a mezőnyt Senna karrierje során, de vélhetően a helyismeret révén is Prost rendre felülmúlta őt. A brazil a védjegyének számító időmérős sikerekből csak egyet mutatott fel Francia Nagydíjon (1986-ban), a győzelemhez pedig 1988-ban került legközelebb, ám egy lekörözött feltartotta és a váltója sem volt rendben, így Prost megelőzte.

Nigel Mansell – Japán Nagydíj

Mansellt egészen elképesztő pechszéria sújtotta Szuzukában: 1987-től 1992-ig mindig kiesett, és csak a Williamshez való átmeneti beugrásakor, 1994-ben ért célba itt, a 4. helyen. Kétszer Japánban szálltak el a bajnoki esélyei, és amikor végre bajnok lett, itt akkor is tönkrement az autója.

Jim Clark – Monacói Nagydíj

Említettük, hogy Monaco mostohán bánt az F1 több nagy sztárjával, de mind közül kiemelkedik az 1960-as évek fenoménja, Clark, aki négyszer indult az élről, mégsem ünnepelhetett győzelmet sohasem. Ez negatív rekord az egy adott pályán szerzett pole pozíciókat tekintve. Természetesen mindannyiszor műszaki hiba siklatta félre, és a második bajnoki címét hozó 1965-ös szezonban talán megtörhette volna az átkot, ha nem az Indy 500-on indul el a Monacói Nagydíj helyett.

Kimi Räikkönen – németországi nagydíjak

Azért ilyen az elnevezés, mert a finn pilóta karrierjének jelentős részében a Német és az Európa Nagydíj házigazdája is németországi pálya, nevezetesen a Hockenheimring és Nürburgring volt, évente kétszer járt arra az F1. Bár nem feltételezzük, hogy a Jégember túlságosan izgatta volna magát, más talán eleve aggódva utazott volna ezekre a helyszínekre a borzalmas emlékekkel.

Szenzációs videót tett közzé az F1: Räikkönen már élete második futamát meg akarta nyerni (videó)

2001-től 2005-ig Räikkönen tíz versenyből csak kettőt fejezett be Németországban, a többi alkalommal elromlott az autója vagy rajtbaleset áldozata lett. Háromszor az 1. helyről, a futamgyőzelem nagy favoritjaként esett ki. A McLarent elhagyva egyébként javult a mérlege az említett két pályán, és 2013-ban a Lotusszal Vettelt üldözve került a legközelebb a győzelemhez.

Charles Leclerc – Monacói Nagydíj

A felsorolásban ő az egyetlen, aki még nem nyert bajnoki címet, de kötelező interjúkérdéssé vált nála, hogy a hazájában mikor alkot már végre valami szépet, legalább egy dobogós eredményt. Volt, amikor ő rontott (2021-ben hiába szerezte meg a pole pozíciót, megrongálta az autót, és a rajt előtt derült ki, hogy nem indulhat el), máskor a Ferrari ügyetlenkedése miatt járt pórul (2022-ben az 1. helyet vesztette el így).