Egy nappal később ugyan, de döntött az FIA a Haas felülvizsgálati kérelmét illetően.
Az amerikai csapat az előírt 14 napos határidőn belül hivatalos levelet intézett a Nemzetközi Automobil Szövetséghez. A legfiatalabb istálló arra kérte az FIA-t, vizsgálják felül az Egyesült Államok Nagydíjának végeredményét, ugyanis bizonyítékaik vannak arra, hogy több versenyző levágta a pályát, amit a stewardok nem szankcionáltak.
Ugyan eredetileg tegnap lett volna a meghallgatás, ám a Szövetség úgy döntött, ma tartja a megbeszélést. A Haas által benyújtott bizonyítékokat megvizsgálta az FIA, és azok bírtokában hozta meg a döntését.
Kik jelentek meg:
Az online megbeszélésen jelen voltak az Austinban döntő stewardok, valamint az alábbi csapatmenedzserek/csapatvezetők:
-
-
-
- MoneyGram Haas F1 Team („Haas”) – Ayao Komatsu és Andrea Fioravanti
(külső jogi tanácsadó) - Aston Martin Aramco Cognizant F1 Team („Aston Martin”) – Mike Krack,
Oliver Rumsey és Andy Stevenson - Williams Racing („Williams”) – Sven Smeets és David Redding
- Oracle Red Bull Racing („Red Bull”) – Jonathan Wheatley
- FIA – Nikolas Tombazis, Steve Nielsen és Tim Malyon
- Scuderia Ferrari („Ferrari”) – Inaki Rueda
- McLaren F1 Team („McLaren”) – Randeep Singh
- MoneyGram Haas F1 Team („Haas”) – Ayao Komatsu és Andrea Fioravanti
-
-
A meghallgatásra a lista elején szereplő négy konstruktőrt beidézték, míg az utolsó két helyen szereplő csapat érintett félként engedélyt kért arra, hogy jelen lehessen.
Milyen bizonyítékokat gyűjtött a Haas:
Az amerikai istálló a szabályoknak megfelelően arra hivatkozott, hogy olyan bizonyítékot állnak a birtokukban, amik relevánsak, és a döntéshozatal pillanatában még nem voltak elérhetőek. A Haas négy olyan felvétellel állt elő, amik szerintük megfelelnek a felülvizsgálati kérelem kritériumainak:
-
-
- A 23-as rajtszámmal (Alex Albon) ellátott autó fedélzeti kamerájának felvételei, amin a megjelölt versenyző feltételezhetően többször is elhagyja a pályát a 6-os kanyar csúcspontjánál.
- A 2-es rajtszámmal ellátott (Logan Sargeant) konstrukció kamerafelvételei, amin feltételezhetően látható, hogy többször is elhagyja a 6-os kanyarnál a pályát.
- A 11-es rajtszámmal ellátott (Sergio Pérez) versenyautó kamerafelvételei, amin feltételezhetően látható, hogy többször is elhagyja a kiemelet kanyarban a pályát.
- A 18-as rajtszámmal ellátott (Lance Stroll) autó kamerafelvételei, amin feltételezhetően látható, hogy a többször is elhagyja a pályát.
-
A kérelmében a Haas azt is leírta, hogy a 2023. október 27-én, a 2023-as Mexikói Nagydíj előtt tartott csapatvezetői értekezleten az FIA versenyigazgatója és az FIA együléses sportigazgatója több olyan kijelentést tett, amelyek arra utaltak, hogy a 6-os kanyarban az Egyesült Államok Nagydíja során nem volt ideális a felügyelet.
Hogyan védekeztek az érintett csapatok:
A meghallgatás során Fioravanti a Haast képviselve arra kérte a Szövetséget, hogy a benyújtott bizonyítékok alapján intézkedjenek. Az online tárgyaláson újabb elemet nem adtak hozzá a bizonyítékok listájához.
Az Aston Martin részéről Stevenson megjegyezte, hogy az amerikai csapat által benyújtott bizonyítékok nem újak és szignifikánsak. Minden kamerafelvétel a verseny alatt a csapatok rendelkezésére áll, így a bizonyítékként benyújtott anyagok nem szolgálnak eddig nem ismert információkkal. A csapat képviselője hozzátette, korábban arról tájékoztatták a résztvevőket, hogy kizárólag a kamerafelvételek alapján nem lehet elbírálni, hogy az adott versenyző levágta-e a pályát, vagy sem. Mivel a Haas nem nyújtott be másodlagos bizonyítékot, így ebben az esetben a hivatkozási alapjuk sem lehet releváns. Továbbá Stevenson kiemelte, a 18-as rajtszámmal ellátott autó kapcsán nem született ilyen jellegű döntés az Egyesült Államok Nagydíján. Ennél fogva az állítólagos szabálysértés nem tartozik a felülvizsgálati kérelem jogi hatáskörébe. Csak óvás esetén lehetne bizonyítékként tekinteni a felvételt, ám ez idáig ilyen panasz nem érkezett.
Jonathan Wheatley, a Red Bull csapatmenedzser is úgy vélte, nem relevánsak és szignifikánsak a Haas által benyújtott bizonyítékok. A brit vezető hozzátette, a többi pontban egyet ért az Aston Martin képviselőjének korábbi felszólalásával. A 11-es autó kapcsán megjegyezte, nem volt az adott versenyen olyan döntés, ami a versenyző ellen irányult volna, így csak óvás esetén tekinthetőek bizonyítékként a felvételek. Wheatley továbbá kiemelte, a Mexikói Nagydíj előtti csapatmenedzseri megbeszélés témái irrelevánsak az ügy szempontjából.
A Williams képviselője megismételte az Aston Martin és a Red Bull érveit, míg a Ferrari és a McLaren csapatmenedzsere nem kívánt hozzáfűzni semmit az elhangzottakhoz.
A stewardok arra kérték a Haas képviselőit, hogy fejtésük ki a beadványukban leírt kijelentéseket a fedélzeti kamerafelvételek elérhetetlenségére vonatkozóan. Erre válaszul Fioravanti fenntartotta, hogy a benyújtott bizonyítékok nem álltak a csapat rendelkezésére a kívánt időpontban.
Az FIA megvizsgálta a benyújtott bizonyítékokat, továbbá precedensként alapul vette a korábbi felülvizsgálati kérelmek (Aston Martin) Szaúd-Arábia 2023, (Ferrari) Ausztrália 2023 és (McLaren) Kanada 2023 is.
Döntés:
A 23-as rajtszámmal ellátott versenyautó kamerafelvételeit illetően a következő döntés született:
-
-
-
- a bizonyíték szignifikáns
- a felvételek nem újak
- az adott pillanatban a Haas rendelkezésére álltak
- A bizonyíték nem releváns
-
-
A másik három benyújtott elemet (a 2-es, 11-es és a 18-as autó fedélzeti kameráinak felvételei) illetően a következő határozatot hozta meg a Szövetség:
-
-
-
- a bizonyítékok nem szignifikánsak
- a felvételek nem újak
- az adott pillanatban a Haas rendelkezésére álltak
- a bizonyítékok nem relevánsak
-
-
A felülvizsgálati kérelmet így a Szövetség elutasítja, mivel nincs olyan jelentős és releváns új elem, amely a Haas számára a benyújtás pillanatában nem állt rendelkezésre.