Két évtizedes karrierje során Fernando Alonso már több alkalommal okozott vitatott helyzetet a lassítási és fékezési megoldásaival.
Fékteszt. Manapság ritkán hallott fogalom az F1-es versenyeken, mert ha bebizonyosodik a szándékos volta, az súlyos büntetéssel jár a veszélyessége miatt. Régebben viszont elég sűrűn bekövetkezett, főleg edzéseken, amikor valakiben elpattant egy húr, és az öntörvényű igazságosztás eszközeként használta például Niki Lauda a fiatal Ayrton Senna, vagy a veterán Michael Schumacher Lewis Hamilton ellen, utóbbi például szándékosan levágta a pályát, hogy odaérjen riválisa elé és lelassítsa.
Alonso múltja finoman szólva sem makulátlan ebből a szempontból, noha a hétvégi, George Russell balesetével végződő melbourne-i esetet azzal magyarázta, hogy a korábbi körökhöz képest más vezetéstechnikai megoldással a jó kigyorsításra összpontosított. Az igazság talán sohasem derül ki, hogy tényleg rosszul mérte-e fel a helyzetet, kollégánk ugyanakkor egyértelműen jogosnak tartja az időbüntetését.
Összegyűjtöttük, hogy a kétszeres világbajnok eddig kiknél húzta ki a gyufát.
2003, Európa Nagydíj
A nürburgringi versenyen David Coulthard a 43. körben megejtett utolsó bokszkiállásakor pont annyi időt vesztett a beragadó tankolócső miatt, hogy csak a Renault mögé térjen vissza a depóból. A fiatal Alonso elszántan védte a 4. helyet, és néhány körrel a leintés előtt csúnyán elbánt a McLaren versenyzőjével a sikán féktávján, ahol a szokottnál láthatóan jóval korábban elemelte a lábát a gázról és középre húzódott.
A bevetődni készülő Coulthard ösztönös reakcióval kétségbeesetten megpróbált visszatérni a pálya jobb oldalára, de a nagy tempónál megcsúszott és kiszánkázott a kavicságyba. Utólag nem akarta szándékossággal vádolni a vetélytársát, mert elhitte neki, hogy problémákkal küszködött, de a fedélzeti kamerás felvételen azért látszott, hogy az autóban ülve széttárta a kezét…A sportfelügyelők megvizsgálták az esetet, de nem osztottak ki büntetést.
2006, Magyar Nagydíj
A Michael Schumacherrel vívott világbajnoki csatában Alonso a Hungaroringen elvesztette a hidegvérét és nehéz helyzetbe hozta magát, bár végül összességében nem került sokba neki a dührohama. Az abszolút tét nélküli pénteki edzésen a Renault sztárját akaratlanul feltartotta a Red Bull tesztpilótája, Robert Doornbos, ami gyakran előfordul, a spanyol azonban szokatlanul vehemensen reagált: miután megelőzte, az 1-es kanyar közepén megtörte a lendületét és elkerülő manőverre késztette Doornbost. A manővert furcsa büntetéssel torolták meg a sportfelügyelők, és Alonso összes kvalifikációs köréhez hozzáadtak 2 másodpercet, vagyis a rajtpozícióját vetették vissza.
Alonso legszebb előzései – Schumacher körbeautózása kétszer, pazar rajtok és sok más (videó)
De itt még nem ért véget Alonso hétvégi trükközése, ugyanis a szombati tréningen sikerült Schumachert is behúznia a csőbe, akit ugyanilyen büntetéssel sújtottak. Az edzés piros zászlós megszakításakor nagyon lassú tempót diktált az utolsó előtti kanyarnál, Robert Kubicának fékeznie kellett, Schumacher pedig ennek másolása helyett inkább kivágott jobbra és elment a két autó mellett, ami természetesen szabálytalan. Egyértelműen a német nem volt résen és ő hibázott, de a spanyol jól használta ki a helyzetet, hogy bajnoki riválisának se legyen könnyű versenye.
A futamon Alonso zseniálisan vezetett az esőben, de a bokszkiállásnál rosszul rögzített kerék miatt kiesett, Schumacher pedig csak 8. lett.
2007, Magyar Nagydíj
Valóban, ez az eset kilóg a sorból, de a híres hungaroringi időmérős botránynál is arról volt szó, hogy Alonso nem lépett a gázra olyankor, amikor a logika azt diktálta volna.
A nap, amelyen Alonso azt követelte, a McLaren szabotálja Hamilton Magyar Nagydíját
A spanyol sérelmezte, hogy a megbeszélt stratégiát felrúgva Hamilton haladt előtte a pályán a Q3 elején, nem pedig fordítva, ezért a kerékcserénél szándékosan letelepedett a garázs elé, és csak akkor indult útnak, amikor már késő volt ahhoz, hogy csapattársa is időben felérjen a rajtvonalhoz az időmérő leintése előtt.
2008, Bahreini Nagydíj
A drámai 2007-es szezon után igen pikáns volt, hogy 2008 harmadik futamán ütközött Hamilton és az immár az ismét a Renault színeiben versenyző Alonso. Az első kanyarkombinációból kifelé jövet szaladt rá Hamilton az ő autójára, ezzel leszakította a McLaren első szárnyát.
Megjelentek olyan vádak, hogy a spanyol ekkor is „féktesztelt”, de a Renault adatokkal támasztotta alá, hogy nem így történt, és valóban inkább az tűnik reálisnak, hogy Hamilton a szélárnyékban rosszul mérte fel a távolságot. Még nagyon az egyenes elején jártak a pilóták, Alonsónak itt nem igazán lett volna értelme finoman lassítania.
2023, Abu-dzabi Nagydíj
A tavalyi szezonzáróról eszünkbe juthat egy friss példa is: a kerékcseréről Alonso pont Hamilton elé tért vissza, és a hosszú egyenesre vezető balkanyar előtt nagyon korán lassított – az erre szintén fékezéssel reagáló Hamilton egyből reklamált, hogy „féktesztelés” áldozata lett. A spanyol célja ekkor azonban nem kifejezetten az volt, hogy kizökkentse üldözőjét a ritmusból, hanem az, hogy megelőzzék, cserébe viszont ő nyithassa a DRS-t. Ezt nem vizsgálták a sportfelügyelők.