Különleges parkoló, ováció és könnyek – aligha hinnénk, hogy egy a mezőny utolsó negyedében célba ért F1-es versenyzővel történik mindez, ha nem Kuan-jü Csouról lenne szó első hazai nagydíján.
A 2024-es Forma-1-es mezőny húsz állandó tagja közül tizennégynek van hazai versenye az idei napárban, abban pedig nincs is semmi szokatlan, hogy saját országukban rajthoz állva minden pilóta különleges fogadtatásra, szélsőséges érzelmekre számíthat, különösen akkor, ha jó eredményt sikerül elérnie.
Amivel azonban Kuan-jü Csou szembesült Kínában, az egészen más szintet képviselt még ahhoz képest is, mint ahogyan például Daniel Ricciardót Melbourne-ben, Max Verstappent Zandvoortban vagy Lewis Hamiltont Silverstone-ban fogadják.
A Sauber pilótája a levezető kör végén a bokszutca helyett visszakanyarodott a célegyenesbe, ahol – a megszokott protokollt felülírva – a neki kikészített, az ő arcképével ellátott tábla elé állt, így még közelebbről integethetett az őt éljenző közönségnek, aminek hatására a 24 éves pilóta végül könnyekben tört ki. Mindezt úgy, hogy a 14. helyen végzett a 17 célba érkező közül.
An emotional end to his first home race @ZhouGuanyu24 pays tribute to the Chinese fans 😊#F1 #ChineseGP pic.twitter.com/0dHSvrPcE0
— Formula 1 (@F1) April 21, 2024
Több tényező is hozzájárult a pilóta és a rajongói részéről egyaránt túlcsorduló érzelmekhez. Csou az első versenyző, akinek sikerült eljutnia a Forma-1-es rajtrácsra, ott pedig aztán egészen harmadik szezonjáig kellett várnia, mire végre rajthoz állhatott Sanghajban, eddig ugyanis ellehetetlenítették az itteni futamot a még a világjárvány miatt bevezetett korlátozások és azok utóhatásai.
Csou ráadásul, mint az a hétvége előtt közzétett posztjából kiderült, gyerekként ott volt a 20 évvel ezelőtti, legelső Kínai Nagydíj lelátóján, és azóta arról álmodott, hogy egy napon ő is ott tagja lehessen a mezőnynek – szürreális, hogy Fernando Alonso már akkor is a pályán volt, amelyen most együtt osztozhatnak a Sauber pilótájával.
A csapat tempója továbbra sem teszi lehetővé, hogy önerőből pontot szerezzenek, bár Csou nem volt ettől messze a sprintversenyen, ahol kilencedikként ért célba. Vasárnap a futamot néhány látványos előzéssel fejezhette be, miután a hajrában kihajtott lágy keverékű gumikért.
„Hihetetlen tapasztalat volt ez a hétvége: éveken át álmodoztam arról, hogy egy napon hazai pályán versenyezhetek, és most végre megtehettem. Rajongóktól ilyen szenvedélyt és szeretetet még sohasem láttam korábban. Különösen a levezető kör az, ami örökké emlékezetes marad, amely során az emberek a nevemet skandálták. Bár próbáltam közönséges hétvégeként kezelni ezt is, a végén, amikor megálltam a parc fermében, rajtam is eluralkodtak az érzelmek – fogalmazott Csou.
„A végén egy ravasz húzással lágy gumikat raktunk fel. Tudtuk, hogy ez a csere nélkül is képesek lennénk tartani a pozíciónkat, de kockáztattunk annak reményében, hátha előrébb juthatunk.”
Csou végül egy helyezést bukott ezzel a taktikával, hiszen 13. volt, amikor a bokszba hajtott, ám miután Kevin Magnussen megelőzésekor egy jelentős darab letört az első vezetőszárnyából, Pierre Gaslyt már nem tudta utolérni. A Sauber ráadásul az utolsó helyre csúszott a konstruktőri tabellán, miután Esteban Oconnal szerzett egy 11. helyezést az Alpine. Persze abban, hogy mi történt a leintés után a kínai pilóta körül, ez mit sem számított.
Bottas motorja és Stroll torpedózása sem tudta kicsavarni a kínai győzelmet Verstappen kezéből