Bár a legutóbbi gyűlésen nem született döntés a Forma-1 pontrendszerének megváltoztatásáról, ez nem azért történt, mert lesöpörték volna a napirendről. Ellenkezőleg: a csapatok között fokozódik az egyetértés abban, hogy már csak egyszer nyúljanak hozzá a pontszabályhoz, de akkor alapjaiban változtassák azt meg, akár már 2025-re.
Az eredeti tervezet, amelyről a Kínai Nagydíj után tárgyalt az F1 Bizottság, még azt a javaslatot tartalmazta, hogy az első tíz helyett az első tizenkét helyezett pilóta kapjon pontokat a versenyek végén, ezzel nagyobb tétet adva a mezőny második felében csatázók számára is – a probléma azért került éppen most előtérbe, mert idén szokatlan módon jól látható választóvonal rajzolódott ki a mezőny öt leggyorsabb és öt leglassabb csapata között, vagyis ha mindenki célba ér, utóbbiak közül szinte biztosan senki nem harcolhat a pontokért.
Már jövőre új pontrendszer jöhet az F1-be, de véleményes, hogy ettől lesz-e izgalmasabb a versenyzés
A hírek szerint nem minden csapat támogatta a pontzóna enyhe kiterjesztését, ám a Miami Nagydíj csapatvezetői sajtótájékoztatóján elhangzottak szerint abban már jóval nagyobb egyetértés mutatkozik, hogy még ennél is jobban ki kellene szélesíteni a pontszerzők körét, akár annyira, hogy minden célba érkező egységekhez jusson, így az összes pozícióért folyó harcnak valós tétet adva. Az ügyben megszólaló csapatvezetők szerint a sport új korszakához, új közönségéhez jobban igazodna ez a szemlélet, a tárgyalást így az F1 Bizottság következő ülésén folytatják, akkorra pedig konkrét terveket dolgoznak ki erre az új előterjesztésre.
„Szerintem van értelme a pontrendszer megváltoztatásának, viszont felmerültek a kérdések, hogy meddig menjünk el vele. A 12., a 14., a 16. helyig vagy akár az összes autóig? – vetette fel a Williams csapatvezetője, James Vowles. – Nagyon hasznos beszélgetés alakult ki erről az F1 Bizottságban, a tagok között pedig szinte teljes egyetértés van abban, hogy tegyünk valami jót a sport érdekében – viszont hagyjunk időt arra, hogy csak egyszer kelljen megcsinálni, akkor viszont csináljuk jól.”
Az Aston Martint irányító Mike Krack volt az, aki elsősorban az új közönség felé való nyitást emelte ki: „Új rajongói bázisunk van, és mi sem vagyunk már annyira hagyományőrzők, mint sok éven keresztül voltunk. Ezért szerintem itt az ideje, hogy foglalkozzunk ezzel. Az én véleményem az, hogy bárhol is áll valaki a mezőnyben, mindig kell lennie valaminek, amiért harcolhat.”
A közvetítésben gyakran most is a tizedik helyen túli csaták kerülnek előtérbe a versenyeken, de egy új rendszerben ezeknek is valós tétjük lenne – érvel Zak Brown, a McLaren vezérigazgatója: „Amint pontokról van szó, minden előzés sokkal fontosabbá válik. Mostanság előfordul, hogy az autók a garázsba parkolnak az elemeinek megóvása miatt, mert a pontzónán kívül haladnak. Ezt megszüntethetnénk. És ha egy gyorsabb autó csúszna hátrébb, akkor is minden előzés számítana. Lehet érvelni amellett, hogy az egész rajtrácsra terjesszük ki [a pontzónát], de 12-nél semmiképpen ne legyen kevesebb.”
Bár erre vonatkozó javaslat még nem került nyilvánosságra, ha 12-nél is több célba érő kapna pontot, az az első tervezettel ellentétben már szinte biztosan az első helyért járó pontszámot is megnövelné a jelenlegi 25-ről.
Napjainkban az USA csúcssorozatai, az IndyCar és a NASCAR a legismertebb olyan szériák, amelyek a teljes mezőnyt pontokkal jutalmazzák. Az IndyCarban például 50 egységet kap a győztes, de még a 25. és minden további helyezettnek is jár 5 egység – még kiesés esetén is, vagyis már a rajthoz állást is díjazza a rendszer.