A Red Bull úgy döntött, még egy vagy két évig Sergio Pérez marad Max Verstappen csapattársa, ebből pedig az látszik, hogy végképp szakítottak a korábbi alapelveikkel.
Az istálló ugyanis híres volt arról, hogy felfedezi, építgeti a fiatal autóversenyzőket, és a koncepció csúcsdíszei Sebastian Vettel és Max Verstappen lettek. Régebben elég mély merítési lehetőségeik voltak, de évek óta látszik, hogy az utánpótlás-bázisuk elapadóban van, bár Liam Lawson személyében ott toporog a kapuban a következő F1-es versenyzőjelölt.
Pérez szükségmegoldásnak számító leigazolásakor már mutatkoztak ennek jelei, ám ahogy beindult a henger és jöttek a diadalok, vonakodtak változtatni. Végülis, bevált receptnek tűnik egy szupersztár és egy erős, futamgyőzelmekre képes pilóta párosítása, emlékezzünk rá, hogy Vettel Mark Webber csapattársaként halmozta a sikereket. Ott azonban nem elhanyagolható különbség volt, hogy Webber már két szezont a csapatnál töltött, mielőtt Vettelt előléptették, míg a Verstappen-Pérez duónál fordított érkezési sorrendet látunk a tapasztalat szempontjából.
A Red Bull döntését értelmezhetjük kényelmességnek vagy pragmatizmusnak is, mindenesetre nem véletlen, hogy a mexikói jövője sokszor bizonytalanná vált a viszonylag jó bemutatkozó, 2021-es idénye után. Csapata előszeretettel hangoztatja, vele érték el először azt a történelmi bravúrt, hogy az egyéni pontversenyben megszerezték az első két helyet, de a fanyalgók joggal kontráznak, hogy ezt már illett volna 2022-ben is kipipálni, és azért minden idők egyik legdominánsabb autójával is rezgett a léc 2023-ban, hogy összejön-e a hőn áhított eredmény.
Ráadásul a bejelentés időzítése is érdekes, mert a Pérez-ciklusban a jelek szerint most a lefelé ívelő fázisnál tartunk, amikor a jobb versenyeket hullámvölgy követi a mexikóinál. Elképzelhető, hogy a bikások a bizonytalanságból eredő további mélyrepülést akarták megállítani nála a bejelentéssel, de azért korántsem biztató jel, hogy az istálló egyre csökkenő előnye idején az egyik pilóta huzamosabb ideig botladozik.
Tény, a Forma-1 történelme azt mutatja, hasznosabb a kiemelkedő versenyző mellé egy kevésbé erőset szerződtetni, noha a Ferrari jelenleg más nézetet vall Lewis Hamilton leigazolásával. Házon belül is találhatott volna a Red Bull olyat, aki reális eséllyel minimum hozza Pérez szintjét…
Cunoda miért nem kapott esélyt az előléptetésre?
Cunoda Jukiról lerí, hogy nem az a szupertehetség, aki néhány év alatt meghódíthatja a Forma-1-et, elvégre ezek a típusú pilóták egy-két éven belül élcsapatnál kötnek ki. A japán ezzel szemben már a negyedik idényét tapossa a most RB-nek hívott utánpótlás-gárdánál, ami egyébként szintén szokatlan, hiszen korábban ennyi időt senki sem kapott a bizonyításra itt.
A (2026-tól már az Aston Martin partnerének szegődő) Honda támogatását élvező Cunoda jövője is kérdésessé vált így: akar-e egy eredetileg utánpótlásépítő csapatnál maradni ötödik szezonra is? Érdeklődő biztos lesz iránta, volt már sok villantása. Legutóbb Carlos Sainz volt hasonló helyzetben a Red Bull utánpótlásában, aki azóta más istállóknál megmutatta, hogy képes elit teljesítményre.
Bosszantó lehet neki, hogy Helmut Marko a tavaszi szereplését többször ajnározta a sajtóban, egyes versenyek után Verstappennel egy szinten emlegette, ugyanakkor felhívta a figyelmét, hogy tovább kell javulnia. Erre nem kapott elég lehetőséget, hiába szerzett pontot az előző hat futamból ötön.
De itt is megmutatkozik, hogy a Red Bull mennyire eltért a korábbi alapelveitől: Cunoda csapattársa a 34 éves Daniel Ricciardo, akinek a helyén már idén sokan szívesen látták volna Lawsont. Ami az RB potenciális jelöltjeit illeti Lawson mögött, az F2-ben jelenleg a tabella 2. helyén áll a francia Isack Hadjar, a japán Ivasza Ajumu pedig a japán Super Formulában pallérozódik, ahogy anno Pierre Gasly-val vagy épp Lawsonnal tették az F1 előtti lépcsőfokként.
Egyszer Verstappen is visszavonul, és akkor nagyot koppanhat a Red Bull.