back to top
KezdőlapFormula 1„Nevetséges” – így fitymálják le az F1-es csapatok a legjobb tehetségeket is

„Nevetséges” – így fitymálják le az F1-es csapatok a legjobb tehetségeket is

-

Tényleg nincs ma már más szelekciós szempont az újonc versenyzők Forma-1-be való behozatalára, mint a csapatok saját versenyzői akadémiái és a vaskos bankszámlák? Egy másik világbajnokságban remeklő pilótából kiszakadt a frusztráció.

Mivel az F1-es csapatok létszáma nem bővül, a versenyzők karrierje pedig egyre inkább kitolódik, minden korábbinál nehezebb egy újonc pilótának bekerülnie a Forma-1 körforgásába. Még küzdelmesebb úgy, ha nem valamelyik F1-es csapat nevelőprogramjában képződik, hiszen már csak elvétve tudja megvetni a lábát a királykategóriában olyasvalaki, aki se kapcsolatokkal, se pénzzel, pusztán rendkívüli tehetséggel érkezik.

Erre futtatja ki gondolatait az új-zélandi Mitch Evans, aki tíz éve még maga is a Forma-1-es bemutatkozásért küzdött, lehetőségek híján azonban a Formula E-ben kötött ki, ahol sikeres karriert épített fel a Jaguar pilótájaként, még ha a világbajnoki címről drámai körülmények között le is csúszott a szezonzárón – már nem először.

A 30 éves Evanst a Total-Motorsport kérdezte az F1-be való bekerülés nehézségeiről, ő pedig saját fájdalmas példája mellett versenyzőtársa, Nyck de Vries esetét is felhozta, akin szintén éveken át keresztülnéztek a csapatok, mígnem a 2022-es Olasz Nagydíjon megejtett egyszeri beugrásával lenyűgözött mindenkit.

„Már egy F1-es tesztlehetőséghez is nehéz hozzájutni – kezdte a tarthatatlan pilótapiaci viszonyok miatti méltatlankodást Evans. – Én is ültem a szimulátorban, gyorsabb voltam a csapat versenyzőinél, versenyképesnek tűntem, de mégsem ért semmit. Tartalékversenyző sem tudtam lenni, mert vannak, akik fizetnek azért, hogy ők legyenek a tartalékok. Nevetséges.”

Váratlan pilótaigazolás lehet Binotto egyik nagy húzása az Audinál

„Aki tényleg benne van, az látja csak igazán, hogy mennyire megőrült ez a sport. Nézzük csak meg Nyck de Vries esetét. Semmi esélye nem volt az F1-es ülésre, aztán váratlanul lehetőséget kapott a beugrásra, amikor Alex Albon beteg lett, jó munkát végzett, és hirtelen úgy beszéltek róla, mint a legjobb dolog, amit a szeletelt kenyér óta felfedeztek. Pedig ugyanaz a versenyző volt a korábbi években is. Vagy ott van Oliver Bearman, aki szintén gyors srác, de egy héttel korábban Bahreinben még a 18. helyre kvalifikált [az F2-ben], aztán megkapta az esélyt a Ferrarinál. A csapatok ma már nem akarnak kockáztatni a versenyzőkkel. Az egyetlen esély lehetőséghez jutni, ha valami őrült dolog történik.”

Idén 1977 óta először újonc versenyző nélkül zajlott egy szezonnyitó, a két említett, mások vakbélgyulladása miatt debütálási lehetőséget kapó pilótán kívül pedig tavaly Liam Lawsonnak is csak Daniel Ricciardo sérülése nyitotta meg a kaput a rajtrácsra. 2023-ban Logan Sargeant és Oscar Piastri debütált még (utóbbi tényleg nagy ázsióval érkezve, s harcoltak is érte a csapatok), 2022-ben Csou Kuan-jü, 2021-ben Cunoda Juki, valamint az anyagi megfontolásból pilótáit két újoncra cserélő Haasnál Mick Schumacher és Nyikita Mazepin. Legutóbb 2019-ben lépett be egy igazán erős újoncgeneráció az F1-be Lando Norris, George Russell és Albon révén, de nekik is megkönnyítette a dolgukat, hogy már évek óta kapcsolatban álltak egy F1-es csapattal.

Ha Hamilton a Forma-1 Đokovića, akkor Verstappen a Federere?

„Csak úgy maguktól nem fognak beültetni senkit. Hiába produkál valaki jó adatokat, tud erős önéletrajzot felmutatni a juniorkategóriákból és dolgozik a szimulátorban, akkor sem fog lehetőséget kapni. Nagyon furcsa ez a sport, nem sok értelme van így” – morgolódott tovább Evans.

„Sokan, akik lehetőséget kapnak, pénzt hoznak. Ott van például Sergio Pérez, aki továbbra is ezt teszi a Red Bullnál. Nem rossz pilóta, de ezzel kell versenybe szállnunk, csupán tehetséggel pedig nehéz bárkit is legyőzni, ennyi az egész.”

„Ennek a sportnak a furcsa világában nem minden a teljesítményen múlik. Nem olyan, mint a tenisz, a golf vagy a labdarúgás, ahol bármikor be lehet robbanni a képességekkel. A csapatok vagy a biztonságos opciót választják, vagy valakit a saját merítésükből.”

Nemrég az F1 Bizottság megvitatta annak ötletét, hogy az újoncok tapasztalatszerzésének céljából a csapatok alkalmanként szabadkártyás indulóként egy harmadik autót is benevezhessenek a hétvégékre, ám a javaslatot a logisztikai és pénzügyi akadályok miatt végül elvetették.

A MotoGP-ből próbáltak átültetni egy érdekes ötletet az F1-be