Az I.D. R Pikes Peak, amellyel Romain Dumas 2018. június 24-én a Pikes Peak International Hill Climb rajtvonalához gördül, a Volkswagen Motorsport által valaha is kifejlesztett legkomplexebb hajtásrendszerrel készült, melynek kifejlesztése nem volt egyszerű feladat a Volkswagen mérnökeinek. Azonban legalább olyan nehéz egy komoly töltőrendszer kiépítése is, hiszen amennyiben a világ leghíresebb hegyiversenye valamely résztvevőjének biztonsági okokból meg kell szakítania a versenyét, pontosan húsz perc áll rendelkezésére feltölteni az autót és ismét felállni a rajtvonalhoz. Az idő elleni harc azonban itt nem ér véget, ugyanis Romain Dumas a 2016-ban Rhys Millen által felállított 8 perc 57,118 másodperces elektromos pályacsúcsot akarja megdönteni 24-én.
Különösen komplex és gazdaságos – Az I.D. R Pikes Peak hajtástechnikája
A Volkswagen első teljes egészében elektromos hajtásrendszerű versenyautója két egymással összekötött, beépített lítiumion-akkumulátorblokkot hordoz fedélzetén, amelyek jobbra a cockpit mellett, illetve mögött kaptak helyet. Energiájukat az első és a hátsó tengely egy-egy, egymástól függetlenül működő elektromos motorjának adják le, amelyek 500 kW (680 LE) együttes teljesítménnyel szolgálnak. A valós teljesítményszintet a versenypályán adódó menethelyzetek függvényében elektronika szabályozza, amely – például a szűk fordulókból kigyorsításkor, amikor az első kerekeknek a hajtás mellett kormányerőket is át kell adniuk az útfelületre – biztosítja a versenyautók ideálisan semleges menettulajdonságait. Amikor majd Romain Dumas a világ leghíresebb hegyiversenyén a gáz- vagy a fékpedálra lép, azok mozgását természetesen nem huzal, hanem digitális jel (E-Gas) továbbítja, azaz elektronikus jelátvitelű fékberendezésről (Brake-by-Wire) van szó.
Az I.D. R Pikes Peak hajtástechnikájával a Volkswagen egyből a „mélyvízbe” merészkedett. „Egész mérnökcsapatunk számára óriási kihívást jelentett, hogy semmilyen versenytapasztalat nem állt rendelkezésünkre az elektromos hajtásrendszerekről, emellett extrém rövid, mintegy hét hónapos fejlesztési időszak állt rendelkezésünkre, s csupán május végén tesztelhettünk a helyszínen” – foglalta össze Marc-Christian Bertram. Az izgalom tehát adott egészen a versenyig, amikor a pilóta Romain Dumas a Pikes Peak viadalán az elektromos járművek kategóriája jelenlegi 8:57,118 perces rekordjának megdöntésére indul.
Önálló tudomány – Az I.D. R Pikes Peak töltőrendszere
Az elektromos járművek kategóriájában jelenleg érvényes pályarekord megdöntésének június 24-i kísérlete során számos bizonytalansági tényezővel is számolnia kell a Volkswagen Motorsport gárdájának. Ezek közé tartozik például a futam esetleges megszakítása is. „A töltőstratégia kialakításakor a megismételt rajt lehetőségét is tekintetbe kellett vennünk” – hangsúlyozta Marc-Christian Bertram. „Elsősorban két fő kihívásnak kellett megfelelnünk: az akkumulátorok túlhevülésének megelőzése a töltési folyamat során, emellett biztosítani, hogy minden akkumulátorcella egyenletesen töltődjön.”
Különösen a fejlesztés középpontjában állt az akkumulátor ideális viselkedése a helyszíni töltés során, amelynek folyamata komplex stratégiát igényel. A Volkswagen Motorsport egyidejűleg két gyorstöltő rendszerrel dolgozik a Pikes Peak rajtjánál, amelyek viszonylag alacsony, összesen 90 kilowattos teljesítményszinten látják el friss energiával az I.D. R Pikes Peak akkumulátorát. „A kis töltőáram mérsékelt szinten tartja a hőfejlődést” – indokolta Marc-Christian Bertram.
Az akkumulátor töltéséhez szükséges energiát a Volkswagen Motorsport innovatív úton állítja elő. Mivel a bő 2800 méteres tengerszint feletti magasságon berendezett ideiglenes box nem rendelkezik önálló hálózati áramellátással, egy külsejében hagyományosnak tűnő generátor állítja elő a Volkswagen Motorosport által igényelt elektromos áramot. Aggregátja azonban nem a megszokott gázolajjal, hanem glicerinnel üzemel. E folyadék kémiailag cukoralkohol, amely például a biodízel üzemanyagok gyártásának melléktermékeként képződik, s csaknem teljes mértékben káros gázok, illetve maradványok nélkül ég el. A glicerin önmagában nem mérgező, sőt, a kozmetikai és az élelmiszeripar E422 jelzéssel adalékanyagként is alkalmazza. „A glicerinnel üzemeltetett generátor nem csupán az I.D. R Pikes Peak versenyautót látja el az edzések és a verseny előtt környezetkímélő módon előállított elektromos árammal, hanem a futam alatt a box minden elektromos berendezését is, a mérnökök számítógépeitől egészen a kávéfőzőig” – emelte ki Marc-Christian Bertram.
Romain Dumas a Pikes Peak előtt: „Nagyon tisztelem ezt a hegyet“
Romain Dumas már háromszor győzedelmeskedett a Pikes Peak-i Nemzetközi Hegyi Felfutó versenyén. Június 24-én a francia pilóta most először a Volkswagen színeiben vág neki a világ leghíresebb hegyi felfutójának.
Már csak néhány nap és ötödször is rajthoz áll a Pikes Peak-i Nemzetközi Hegyi Felfutó versenyen. Milyen előkészületekkel vág neki a versenyhétvégének?
A csapattal együtt azokon az apró, utolsó módosításokon dolgozunk, amelyek segítenek a beállítások optimalizálásában. Célunk, hogy elsőként haladjunk át a célvonalon. A keddi szabadedzés után szerdán már a kvalifikáció következik, amely a vasárnapi verseny rajtsorrendjéről is dönt. Ezen kívül több interjúra is készülök és autogramosztás is lesz a pénteki rajongói partin. De szükségem van egy kis szünetre, nyugalomra is a verseny előtt.
Az idei évben a Volkswagen első, tisztán elektromos versenyautójával, az I.D. R Pikes Peak modellel áll rajthoz. Miben érződik leginkább a különbség a belsőégésű motorhoz képest?
Az elektromos versenyautóktól érkező visszajelzések igen korlátozottak. Gyakorlatilag a motor és a sebességváltó hang nélkül működik. Normál esetben ezek igen lényeges tényezők a sebesség megválasztásában. Az I.D. R Pikes Peak esetében kizárólag annyi információm van, amit az autón kívül illetve a kormányomon található kijelzőn látok. A visszajelzés hiánya igencsak megnehezíti a helyzetemet, de élvezem az újabb és újabb kihívásokat.
Mit gondol, az elektromotorok jelentik a motorsport jövőjét?
A Pikes Peak-i versenyen az elektromos erőforrás a nagy tengerszint feletti magasságon elérhető teljesítménye miatt a legjobb választás. Emellett olyan rövidebb versenyeken működnek jól, mint amilyen például a rallycross. De jelenleg nem látom, hogyan működhet például egy megbízhatósági verseny esetében.
40 évesen, számos megbízhatósági versenyen elért sikerrel és három Pikes Peak-i győzelemmel a háta mögött milyen céljai vannak még?
Ez kitűnő kérdés. Nincs igazán válaszom erre. Természetesen vannak még céljaim. A Dakar Rallyn háromszor vettem részt, de szeretnék a győzelemért harcba szállni. És szívesen kipróbálnám magam a rallycross világában is.