A látszat ellenére semennyit sem javult a Mercedes a szezon harmadik versenyére. A konstruktőri címvédő leginkább a Red Bull problémáiból profitált.
Biztató hétvégén van túl a Mercedes, amely harmadik és negyedik helyének, illetve Max Verstappen kiesésének köszönhetően megelőzte a Red Bullt a konstruktőri pontversenyben. Lewis Hamilton remek rajtja miatt egy ideig Sergio Pérezt is maga mögött tartotta a verseny elején, majd a második biztonsági autós fázis miatt a mexikói visszaesett, és később George Russell-lel is meg kellett küzdenie.
Mindez azt a benyomást kelthette, hogy az Ausztrál Nagydíjra fejlesztések nélkül érkező Mercedes így is előrelépett, és már a két topcsapatokat szorongatja. Mark Hughes Motorsportmagazine.com-on megjelent elemzése azonban rávilágít, hogy erről szó sincs.
Mielőtt a Mercedes tempójával foglalkozna, Hughes azt ecseteli, hogy a Ferrari Red Bull-lal szembeni fölénye a maranellóiak jobb beállításainak volt köszönhető. Amellett, hogy a motoron is tekerhettek egyet, a Scuderia mérnökei szombatra felismerték, hogy a versenyen az első gumik óvása is kulcsfontosságú lesz. Ezzel szemben a Red Bullnál túlságosan a hátsó abroncsokra koncentráltak, és nagyobb leszorítóerős hátsó szárnyra váltottak. Ezzel beáldoztak némi végsebességet (így is ők voltak a leggyorsabbak az egyenesekben), viszont az autó elkezdett kíméletesebben bánni a hátsó Pirellikkel.
A változtatás hozománya volt ugyanakkor az is, hogy az RB18-as alulkormányzottá vált, ami különösen a harmadik szektorban jelentett gondot. Az alulkormányzottsággal pedig felerősödtek az első gumikkal kapcsolatos problémák, amelyek aztán a versenyen csúcsosodtak ki: míg Leclerc az élen remek tempót autózott, addig Verstappen kénytelen volt óvni a gumijait, majd ahogy odalépett neki, ki is nyírta azokat. A kemény keveréken aztán már nem volt gondja a szemcsésedéssel, de a hármas szektorban fellépő alulkormányzottság megmaradt, így azokon sem tudta tartani a monacói pilóta tempóját.
A Mercedes nem lépett előre
Hamilton és Pérez, illetve Russell és Pérez csatája valóban jól nézett ki a Mercedes szempontjából, ám előbbit a hétszeres világbajnok jó rajtja, utóbbit pedig a puszta szerencse idézte elő, hiszen Russell a jókor beküldött biztonsági autónak köszönhetően csapattársát és a mexikóit is átugrotta.
A valóság azonban az, hogy amikor Charles Leclerc éppen nem sétakocsikázott az élen, továbbra is ott volt a körönkénti egy másodperces különbség közte és a Mercedesek között. Így a W13-as tempóját valójában a Red Bull küszködése tüntette fel jobb színben, hiszen ez volt az első futam, amelyen a bikások elmaradtak a Ferraritól a versenyen. Amennyiben pedig Verstappen és Sainz is befejezi a versenyt, alighanem csak az ötödik és hatodik hely jut Hamiltonnak és Russellnek.
Hasonló történt egyébként a McLarennel is, amely Lando Norrisszal ugyan erőből legyőzte a két Mercedest az időmérőn, az ehhez használt beállítások azonban visszaütöttek a versenyen. Az MCL36-oson végül erős szemcsésesés lépett fel az első gumikon.
Hogy a McLarenek ilyen jó helyen zártak, az Verstappen és Sainz kiesésének, valamint az Alpine problémáinak is köszönhető. A francia istálló Hughes szerint Melbourne-ben ugyanis egyértelműen a wokingiak előtt járt, de a szombati műszaki hiba és Alonso vasárnapi balszerencséje megakadályozta őket abban, hogy megelőzzék a papayaszínű kocsikat.